Ouderschapsverlof korting?

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Charise, May 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hallo meiden,

Is er iemand die mij kan vertellen hoe het precies werkt met de ouderschapsverlof korting?
    Dat is dit jaar voor het laatst toch?
    Hoe weet je wanneer en of je er recht op hebt?

Ik ben in januari weer begonnen met werken, 28 uur. En Sinds april neem ik 8 uur ouderschapsverlof per week op en werk ik dus 20 uur.

Die ouderschapsverlofkorting krijg je die automatisch of moet je daar iets voor doorgeven/aanvragen?

Kortom, wie kan het mij even uitleggen?

2. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Je moet minimaal 1 jaar in dienst zijn.

Je hebt dan recht op ouderschapsverlof. 26 uur x je contractuden. In een jaar mag je die opmaken.
    IOM je werkgever evt langer etc... Hoeveel je wil bepaal je zelf tot Max van de formule.
    Je wg bepaalt of het betaald of onbetaald is. Of je na het verlof verplicht bent me oude uren minimaal voor een periode weer te werken.

Aanvragen moet jezelf doen bij wg. Officieel 2 of 3 maanden voor aanvaapng. Maar je wg kan ook flexibeler zijn.

Korting vraag je niet aan, dit gaat via de belastingdienst. Dit geef je dus bij je aanslag.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ouderschapsverlofkorting is een korting op je te betalen inkomstenbelasting. Je kunt dit op jaarbasis terug krijgen maar ook per maand. Voor maandelijkse teruggave vul je een voorlopige aanslag in (over 2014)

Je hebt recht op deze korting wanneer je bruto jaarsalaris over 2014 lager is dan over 2013. En dit verschil is dan ook meteen het maximum wat je kunt terug krijgen.

4. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Oké bedankt voor de informatie.
    Dan zien we volgend jaar wel of we nog iets terug krijgen of niet. ;)

Share This Page