Meer vragen, help!

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Appelflap, 23 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appelflap

Appelflap Lid

10 jan 2012
    40
    0
    6
    NULL
    NULL
    Even een korte inleiding voor ik mijn vragen stel.
    Ik ben nu zwanger van ons derde kindje (jongste zoontje is ruim 7 maanden, deze zwangerschap is een verassing). Het is nog heel pril MAAR sinds vandaag komen de ischias en bekkenklachten die ik in mijn vorige zwangerschap heel ernstig had(ik kon niet meer lopen bij 35 weken, moest echt in de rolstoel als we een dagje weggingen) alweer terug. En niet een beetje ook, ik lig weer krom van de pijn:(.

Ik heb een klein contract bij een zorginstelling. Als ik bij hun naar de arboarts ga en in de ziektewet kom neem ik aan dat ze mijn loon dan zonder ORT gewoon doorbetalen, klopt dit? Maar, ik werk ook als gastouder, hoe moet dit dan? Waar moet ik mij ziek melden en heb ik recht op een uitkering? Waar moet dit aangevraagd en wie doet dit? Ik of het GOB? Ik heb gewoon uren vast op contract trouwens voor mijn gastouderkindjes.

Ik wil nu kijken of ik nog iets kan blijven werken maar ik wil koste wat het kost voorkomen dat ik niet meer kan lopen. De ARBOarts van het werk in de zorginstelling kent mij van mijn vorige zwangerschap en daar kan ik wel een goed plan mee uitstippelen, kan ik dit dan ook volgen voor het gastouderschap of moet dit met een andere ARBO arts?

En hoe zit het met mijn verlof, moet ik/ het GOB dit aanvragen voor het gastouderschap en mijn werkgever voor mijn contract daar? En wordt dit dan apart gestort ofzo??

Ik hoop dat je antwoorden voor me hebt, ik zit bijhoorlijk in de rats!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste appelflap,

Je hebt een aantal vragen over je inkomen tijdens je zwangerschap.

- Ik heb een klein contract bij een zorginstelling. Als ik bij hun naar de arboarts ga en in de ziektewet kom neem ik aan dat ze mijn loon dan zonder ORT gewoon doorbetalen, klopt dit?

Je werkgever kan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. De hoogte hiervan wordt berekend over je Sociale Verzekeringsloon. Draag je over de ORT premies af? Dan wordt dit meegenomen in de berekening van je uitkering.

- ik werk ook als gastouder, hoe moet dit dan? Waar moet ik mij ziek melden en heb ik recht op een uitkering? Waar moet dit aangevraagd en wie doet dit? Ik of het GOB? Ik heb gewoon uren vast op contract trouwens voor mijn gastouderkindjes.

Werk je via een gastouderbureau via een modelcontract? Dan kun je geen Ziektewet-uitkering krijgen. Heb je een vast dienstverband bij het GOB dan vragen zij de Ziektewet-uitkering voor je aan.

- De ARBOarts van het werk in de zorginstelling kent mij van mijn vorige zwangerschap en daar kan ik wel een goed plan mee uitstippelen, kan ik dit dan ook volgen voor het gastouderschap of moet dit met een andere ARBO arts?

Deze vraag stel je aan het GOB of de arboarts die door hen wordt ingeschakeld.

- En hoe zit het met mijn verlof, moet ik/ het GOB dit aanvragen voor het gastouderschap en mijn werkgever voor mijn contract daar? En wordt dit dan apart gestort ofzo??

Als je een dienstverband bij het GOB hebt vraagt deze het verlof voor je aan. Hetzelfde geldt voor je dienstverband bij de zorginstelling. Je ontvangt van het UWV in deze situatie één betaling.

Heb je geen dienstverband bij het GOB dan wordt je aangemerkt als zelfstandige en kun je een ZEZ uitkering aanvragen.

Actuele informatie over een zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina