mijn oudste is 3,5 middelste 2,4 jongste 8,5 maand het meeste werk zit hier in de jongste: verschonen nee zonder gekheid. het meeste werk hier zit bij mijn oudste. ze is zoooo tegendraads, zo'n grote mond, ze is doet haar middelste zusje vaak en graag pijn, het boeit haar niet als ze op haar donder krijgt etc... etc... etc.... De middelste is opzich wel makkelijk, zolang je haar met rust laat heb je er geen last van maar dan krijg je het: zuslief gaat expres lopen irriteren (tekening die ze aan het maken is verscheuren bijvoorbeeld) en dan is het herrie. Ik weet soms niet meer hoe ik ze aan moet pakken want werkelijk niets helpt: time-out in de gang, time-out op de trap, time-out in dr kamer, rustig toespreken op ooghoogte, heeeeeeeeel boos worden (stemverheffen en ik moet zeggen dat dat hier inmiddels heel erg aan het worden is terwijl we eigenlijk weten dat het niet helpt, maar het is gewoon frustratie), terug doen wat zij bij haar zusje heeft gedaan (bij haren trekken bijvoorbeeld, je snapt natuurlijk wel dat ik dat zachter heb gedaan dan zij bij haar zusje), een tik tegen dr billen geven (doet ze toch mooi terug bij mij met een grote mond erbij, of ze lacht me uit). Werkelijk nergens leert ze van en dat is zooooooooo vermoeiend!!!! *** sorry voor het inbreken op je topic***
misschien eens naar de oorzaak van het gedrag kijken meidenhuis? dus waarom ze het doet? is meestal effectiever dan het ongewenste gedrag straffen. Misschien heeft ze wat meer één op één aandacht nodig? lekker een spelletje samen met haar spelen smiddags overal bij betrekken en bij het naar bed gaan wat langer uittrekken om gezellig samen te kletsen? Ik roep maar wat natuurlijk! Of misschien heeft het een andere oorzaak, zoals te weinig regelmaat , verveling of zoiets... Verder lijkt het me ook zeker drukker met 2 kindjes, maar onze bedoeling was om ze wat korter op elkaar te krijgen (lukt helaas niet zo goed) want dan is het ook sneller weer wat rustiger. buiten het taxi-en dan...
ik denk zelf dat het erg moeilijk is om als ouder zelf te kijken wat de oorzaak is van het gedrag als je al maanden in een negatieve spiraal zit. als het smorgens om 07.30 al begint dan 'weten we al genoeg over de loop van de rest van de dag'. En ja het is waarschijnlijk ook jaloezie. maar het probleem is; geef ik haar 1 op 1 aandacht gaat ze raar doen. Rare woordjes spreken, extra druk doen, expres mij vervelen terwijl ik samen met haar iets leuks probeer te doen. Dan is het leuke er ook zo vanaf en heb ik al geen zin meer om een volgende keer iets leuks te doen. Ze heeft ook dat ze (als ze druk of boos is) als ze haar zin eindigt ineens een paar verzinsels woorden eruit gooit. Het zijn geen woorden eigenlijk, meer een uiting van energie: tsjubedudedude pugstpugst, soesebashji soesebashji tspgffft guttsjsstpfft en nog meer van dat soort rare klankvormingen. Als wij boos op haar worden of haar aanspreken dan lacht ze ons meestal gewoon uit. Heel stiekem denk ik weleens dat er meer met haar aan de hand is, maar ja ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal. ik wacht af of haar zusje ook zo gaan reageren in de peuterpuberteit voordat ik ergens aanklop.
zowieso zijn alle kindjes natuurlijk anders he? dus een zusje is geen goed vergelijkingmateriaal. dat gekke gedrag als je één op één iets gaat doen met haar, kan ook heel goed een vorm van onzekerheid zijn. juist omdat ze het eigenlijk heel fijn vind gaat ze zo doen, omdat ze er niet mee om kan gaan.... Ik zou zowieso een proberen voor jezelf een plan op te stellen om op vaste tijden (voor zover dta mogelijk is in een druk gezin) iets met haar alleen te doen. en als ze zo vervelend wordt zoveel mogelijk proberen te negeren en proberen positief te blijven. En zo eens een maandje volhouden om te kijken of het verbeterd? Dan kun je altijd nog kijken of er meer aan de hand is. Het probleem is namelijk dat er voor ieder kindje dat afwijkend gedrag vertoond wel een stickertje beschikbaar is en lang niet altijd is dat terecht. Maar je hebt gelijk hoor. het is ook heel moeilijk om bij jezelf te zien wat er verkeerd gaat. je zou eigenlijk zo'n supernanny op bezoek willen natuurlijk!
maar dan zonder camera. schaam mij echt heel erg voor het gedrag van mijn dochter (en ook ons gedrag hoor, het zit ons echt heel hoog. het is de laatste tijd echt zo dat we vaker meteen boos worden dan eerst toespreken). Maar wij hebben samen iedere avond ons moment. Als de andere kindjes op bed liggen mag zij met mamma een 'duur' (zegt zij dan haha) chocolaatje eten (ferrero rocher) wat drinken (ik koffie zij appelsap of melk), kleten en over haar rug kietelen. Het gekke is dat ze dan Niet raar doet. Alleen wanneer haar zusje (middelste) erbij is. Hoe lelijk en agressief ze doet tegen haar middelste zusje zo lief is ze dan ook weer voor de jongste. Ook daar speelt ze wel de baas over maar op een andere manier. Ze slaat er niet meteen op los en ze pakt het ook niet af met een hoop geweld (wel spreekt ze haar dan streng toe; A.. daar mag je niet mee spelen, dat is heeeeeeel gevaarlijk. En dan heeft ze het over een legoblokej). Ik heb weleens gedacht aan dat video-interactie, maar zodra er vreemde in de buurt zijn klapt ze dicht... we zullen dan ook niet op film gaan zien hoe stout zij is en hoe wij daar misschien op een verkeerde manier op reageren...
hier zwanger van de 4e, oudste vermaken zichzelf wel veel maar we hebben ook ieder mama tijd met een spelletje, huiswerk enz. druk??? ach elke leeftijd heeft wel wat, papa is trainer bij de voetbal van de oudste dus daar hebben we 4 dagen gevuld. jongste moet naar de creche en de speeltuin. oudste naar de tienerdisco, middelste minidisco. dan nog schaatsen, zwemmen bios enz. ik taxi dus vrij veel. maar het heeft ook voordelen, ze houden elkaar bezig. tuurlijk vechten ze wel eens maar ach dat deed ik vroeger ook met mijn zus.
Ik denk ook dat het verschilt onder wat je onder vrije tijd vind vallen. Als ik eerlijk ben, vind ik vrije tijd iets waarin je echt iets kan doen wat je op dat moment wilt doen. En dan is het voor mij niet zo'n verschil nu, 1 of 2 kids. Kijk ik zit nu op zp, maar doe er al een kwartier over om dit bericht te tikken . Dus ben ondertussen echt wel bezig met de kids. Voelt voor mij dus niet als vrije tijd. S avonds slapen ze lekker, maar ik kan niet zeggen goh laat ik eens lekker een avondje uit gaan. Maar ja dat kon ik dus ook met 1 kindje al niet. Maar mijn zoontje is ook zo aanwezig en heeft zoveel aandacht nodig dat ik de verzorging van mn dochter er even bij doe. Zij is zo makkelijk (gelukkig) dat dat dus geen extra energie kost. Ik denk dat als ik ze andersom had gekregen dat je een andere mening van mij had gehoord.