Even een vraagje... Ik werk momenteel 28 uur en mijn vriend 40 uur. Mijn vriend wil graag 32 uur werken om een vaste dag met de kleine te hebben. Ik zou dan graag ook 32 uur gaan werken. Dus dan blijven er 3 dagen kinderopvang over. Nu is het grote probleem mijn baas. Al voordat ik zwanger raakte wou ik meer uren werken, maar kon dit steeds niet... Ik durf eigenlijk niet eens meer aan mijn baas te vragen of ik er 4 uurtjes bij kan krijgen, omdat ik het antwoord al vermoedt. Wie heeft er ook in zo'n soort situatie gezeten? En heb je ook het recht om op verzoek meer te mogen werken? Dit heb je namelijk onder bepaalde voorwaarden wel als je partime wil gaan werken. Alvast bedankt voor jullie reacties.... Groetjes MINI
Helaas bestaat hier naar mijn weten geen wettelijke regeling voor. Maar vragen staat vrij natuurlijk. Een baas zou blij moeten zijn met medewerkers die meer willen werken, maar ja, het werk moet er wel zijn natuurlijk.
Volgens mij kan je baas alleen weigeren als er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn om het tegen te gaan (kunnen aantonen dat er echt structureel te weinig werk is); staat er niet iets over in je CAO? En dit geldt trouwens alleen bij grotere bedrijven.
Al die redenen die er staan kan de werkgever makkelijk geven als weigeringsreden. Bewijs maar eens dat er meer werk voor je is, of dat de loonkosten binnen het budget passen. Dat win je dus nooit. Dan zou iedereen zomaar een voltijdscontract af kunnen dwingen terwijl ze parttime zijn aangenomen. Dat lijkt me stug.
daar zit wat in, maar daarom ligt de bewijslast van het weigeren bij de werkgever en niet bij de werknemer. de wet ziet de werknemer als de "zwakkere" partij, dus de werkgever moet dit hard kunnen maken. als groot bedrijf moet hij dan wel erg sterk in zijn schoenen staan wil het stand houden. maar ja, de vraag is dan natuurlijk hoever wil je gaan om je gelijk te krijgen? want wanneer kom je dan nog met plezier naar je werk? voor een kleine werkgever gelden deze regels niet.
dit probleem met het minder werken had ik, maar ik weet nu dat hij me dat niet kan verplichten (gaat om 6 uur). Dus als je volgens mij meer wil werken en hij heeft geen werk voor je om die uren op te vullen kan hij dat zeker weigeren. Hoop dat het lukt voor je...
Dank je voor jullie reacties... Ik heb nog geen gesprek gehad met mijn baas hierover. Ook ik acht de kans klein dat het gaat lukken. Want mijn baas gunt personeel alleen iets als ze er zelf beter van wordt. (helaas...) Dus als zij met het argument aankomt dat het niet mogelijk is, dan moet je dus een flink gevecht of slim spel aangaan om je gelijk te krijgen. Het gaat immers maar om 4 uurtjes extra... (waar hebben we het over?!) Ze maakt weinig gebruik van eigen personeel als er een tekort of probleem is. Die willen echt wel meer werken. Maar in plaats daarvan neemt ze legio oproepkrachten aan. Ik ben wijkverpleegkundige bij de thuiszorg. Kwaliteit van zorg en continuiteit is juist zo belangrijk!
tip: ga ietsje langzamer werken en als je baas dan verbaasd is als je iets niet af hebt dan reageer je heel laconiek van " ja ik heb net 4 uur te weinig tijd ervoor Dit was even de komische benadering hoor, maarre gewoon aan je baas de situatie uitleggen over je vriend en jij. Ik kan moeilijk voorstellen dat 4 uurtjes een probleem is. succes ermee