Ik ben momenteel 19 en halve week zwanger en heb het al een tijdje niet meer naar mijn zin op mijn werk. Tot ik in de krant DE vacature voorbij zag komen. Parttime met precies het aantal uren wat ik wilde werken en ik voldeed aan alle eisen. Echt uniek, want in de branche waarin ik werk, kom je nagenoeg geen parttime banen tegen. Na enige twijfel toch maar gereageerd en vorige week op gesprek geweest. Ik had niet het idee dat ik enige kans maakt vanwege mijn zwangerschap, maar ik had wel zoiets van wie niet waagt wie niet wint. Eerlijk vertelt bij het eerste gesprek dat ik zwanger ben en rond 1-11 dus met verlof zal moeten, en zelfs daar werd niet afwijzend op gereageerd. En nu heb ik vandaag een uitnodiging voor een tweede gesprek gekregen! En nu....komt het ineens wel heel dichtbij. Want stel dat ze me aannemen, dan zou ik dus 1-9 of 1-10 kunnen beginnen en dan nog maar 1 of 2 maanden kunnen werken en dan met verlof gaan. Als zij daar niets op tegen hebben vind ik dat geloof ik ook niet zo erg. Maar ik heb wel zoiets van, stel nou dat mijn zwangerschap niet spoedig verloopt en ik dan al ziek word bijvoorbeeld. Naar mijn idee geef ik toch een stuk zekerheid op. Ik werk nu ook nog 40 uur, dus mijn zwangerschapsverlof zou ook doorbetaald worden naar 40 uur en dat zou dus een doorbetaling van 22 uur worden, want ze vragen iemand voor 22 uur. Of misschien overwegen om voor te stellen pas na mijn verlof te starten? Spannend dus allemaal.......Iemand in dezelfde situatie gezeten misschien?
Nee, niet in dezelfde situatie, maar ik vind het wel knap dat je de stap durfde te zetten. Een paar maandjes geleden zag ik ook mijn droombaan voorbij komen. Ik heb er toen niet op gereageerd, omdat ik dacht dat ik toch geen kans maakte, gezien mijn zwangerschap. En nu denk ik nog steeds af en toe terug aan die ontzettend leuke baan en dat het niet snel zal gebeuren dat die weer voorbijkomt....zucht....
ik zou niet voorstellen om pas na je bevalling te gaan beginnen meis als ze een zwangere aannemen weten ze ook de consequenties die daarbij horen en als jij aan hun profiel voldoe dan mogen ze je niet eens weigeren vaak nemen ze zwangere niet aan maar is eigenlijk verboden (mensenrecht) dus ik zou hun laten beslissen meis wanneer je beginnen mag wel toppie trouwens en ik ga dan ook hard duimen dat je aangenomen wordt toy toy succes met je 2de gesprek laat je nog wel even weten hoe het is afgelopen ben erg benieuwd
ja, dat laat ik zeker nog even weten! Ik zit te wachten op een telefoontje om een afspraak voor het 2e gesprek in te plannen. Als ik voor 1-8 op zou moeten zeggen dan zou dat wel al heeeeeeeeel snel zijn. Op dit moment heb ik ook zoiets van, ik doe het gewoon en stap gewoon in het diepe. Ik heb het zo NIET naar mijn zin op mijn werk en stel dat ik aangenomen wordt, zo'n aanbod krijg ik nooit meer. Wat voor mij de keuze wel iets makkelijker maakt is dat het een baan is op de gemeente, naar mijn idee gaan ze daar wel iets makkelijker met dit soort zaken om als binnen een commercieel bedrijf. Ik hou jullie op de hoogte!
Gezien het feit dat ze niet afwijzend tegenover jouw zwangerschap staan en dit bovenstaande, zou ik zeggen: waag de gok. Wat betreft als jouw zwangerschap niet voorspoedig verloopt: in dat geval kom je inde ziektwet en dan pakken ze het gemiddelde van wat jij de afgelopen 13 weken hebt gewerkt. Daarnaast is het ook zo dat je het straks ook met het loon van 22 uur zult moeten gaan doen.
In nagenoeg exact dezelfde situatie! Tijdens mijn zwangerschap van Lotte had ik een contract voor onbepaalde tijd en werkte 40 uur per week. Na mijn zwangerschapsverlof zou ik niet parttime in dezelfde functie kunnen blijven, iets waar ik verschrikkelijk van baalde. Ik was op advies van mijn HA en VK al 24 uur per week gaan werken vanwege bekkeninstabiliteit. Toen ik 6 maanden zwanger was ben ik van werkgever gewisseld omdat ik daar wel de functie kon uitoefenen die ik graag wilde en zou ongeveer nog 2 maanden kunnen werken, overigens ben ik daar direct een contract voor 24 uur per week aangegaan. Die 2 maanden heb ik niet volledig gewerkt in de functie die ik zou moeten doen, ik kon op een gegeven moment helemaal niets meer en heb mijn laatste werkweken vanuit huis gewerkt. Mijn werkgever deed daar niet moeilijk over, ik hoefde ook mijn leaseauto niet in te leveren omdat ze mobiliteit erg belangrijk vinden. Na mijn verlof ben ik gewoon weer 24 uur per week aan de slag gegaan en werk er nog steeds met veel plezier. Mijn advies: GA ERVOOR als het echt de functie is die je wilt, zou zonde zijn als je spijt krijgt wanneer je die keuze niet hebt gemaakt.. Succes natuurlijk met je vervolg gesprekken! En wanneer je echt goed bent zal een werkgever nooit de zwangerschap als excuus gebruiken om je niet aan te nemen!!
wow Duckie, ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen!! Ik zal heel hard voor je duimen en hoop dat je die baan van je dromen krijgt. Karin
Wendy, van jouw verhaal krijg ik echt positieve moed en heel duidelijk het gevoel dat ik er echt voor moet gaan!! Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Inmiddels weet ik dat ik donderdag om half vier een vervolggesprek heb, ik laat jullie weten hoe het is gegaan!!
Duckie, succes donderdag!! Ik zou er ook voor gaan... zo'n kans krijg je niet meer snel! En het is duidelijk dat ze geen problemen maken over je zwangerschap anders hoefde je niet voor een 2e gesprek te komen! Ik duim voor je !!! Gr. Miranda
Mijn gesprek vandaag gaat niet door , maar is verzet naar volgende week woensdag omdat de 2e gesprekspartner niet kon. Ik baal gruwelijk, had me er helemaal op ingesteld dat het vandaag was. Bovendien ga ik het dan niet meer redden om voor augustus op te zeggen, dus dan kan ik evt zoiezo pas per 1-10 beginnen en werk ik dus maar 1 maand tot aan mijn verlof. Alles onder de voorwaarde dat ik word aangenomen dus. Want er is nog een 2e kandidaat en ik heb begrepen dat onze kwaliteiten vergelijkbaar zijn. Daarnaast zij ze gister aan de telefoon wel dat mijn zwangerschap geen belemmering zou mogen zijn, maar dat ze niet kan ontkennen dat het wel ongunstig uit komt. M.a.w. als we dadelijk echt aan elkaar gewaagd zijn (die ene kandidaat en ik ) dan weet ik nu al dat ik achter het net vis, althans, dat is mijn gevoel. Ik hou jullie op de hoogte!
Ik ben heel erg blij, want ik heb de baan . Afgelopen woensdag ben ik voor een tweede gesprek geweest en ik had er direct een super goed gevoel over. Ondanks dat ze hadden gezegd dat er nog een tweede, gelijkwaardige kandidaat hadden, gaven ze me in het gesprek wel een beetje het idee dat ik het zou gaan worden. En daardoor kreeg ik wat meer vertrouwen en kwam ik voor mijn gevoel ook beter uit mijn woorden. Een paar uur later telefoon (in eerste instantie lag ik net op de echobank voor een echo, mobiel vergeten uit te zetten ), ze wilden me de baan graag aanbieden en of ik vrijdag (vandaag dus) kon komen voor een tweede gesprek. Er was 1 maar, ze wilden dan wel graag starten per 1-3 , dus na mijn zwangerschapsverlof, omdat ik anders maar 1 maand zou kunnen werken. Eerst vond ik dat jammer, nu vind ik het wel een geruststellend idee dat ik me met 7 maanden zwangerschap niet ook nog eens moet gaan bewijzen in een nieuwe baan. Dus het duurt nog wel even, ze zetten er tot die tijd een tijdelijke kracht neer! Vanochtend gesprek gehad en alles is rond! Dus ik ben superblij. Dus jullie duimen heeft geholpen , bedankt allemaal . Voor degene die misschien wat juridische kennis in huis hebben: Weten jullie hoe ik het met mijn huidige baan het best kan aanpakken. Ik wil niet wachten tot het indienen van mijn ontslag tot in mijn zwangerschapsverlof, want dat betekent dat ik nog om tafel moet voor het aantal uren dat ik wil gaan werken na het verlof etc etc etc. Dus ik wil eigenlijk aangeven dat ik per 1-3 (dus na mijn verlof) ontslag wil. Het officiele ontslag wil ik dan pas in januari indienen. Ik moet natuurlijk wel eerst zeker weten dat ik gezond uit mijn bevalling kom. Daar ga ik natuurlijk wel van uit, maar vind wel dat je nog enigszins op safe moet spelen. Zet ik mezelf dan in een hele slechte positie denken jullie? Volgens mij kan mijn werkgever hier niets tegen doen.
Ik zou mijn ontslag pas na het verlof indienen....iig pas zo laat mogelijk!! niet helemaal eerlijk misschien, maar ja werkgevers kunnen ook heel hard zijn!!! Nu ben je anders niet helemaal zeker van je zaak.....ze kunnen je er op allerlei manieren uitwippen....maar ja dat ligt natuurlijk ook aan je relatie met je baas!!! suc6 met de beslissing liefs nameless
Je moet ontslag nemen per 1 maart, niet eerder!! Kan namelijk allemaal onvoordelige consequenties hebben. Voor je baas is dat volgens mij niet erg, hij hoeft jouw verlof nl niet te betalen
ja, daarom wilde ik mijn ontslag wel al aankondigen maar wel met de mededeling dat ik pas per 1-3 weg wil. En het officiele verzoek pas in januari doen. Volgens mij kan hij mij toch niet ontslaan vanwege dit nieuws aangezien ik zwanger ben.
Ik zou op safe spelen en pas in Januari (of wanneer gaat je verlof in en eindigt ie?)mijn ontslag indienen.....loop je geen enkel risico toch??? wanneer ben je precies uitgeteld?? liefs nameless
Hoi Duckie, Van harte met jouw nieuwe baan. Als je het echt op safe wilt spelen zou ik jouw oude baan niet opzeggen voordat je het contract van de nieuwe baan ondertekend binnen hebt. Hou wanneer je op zegt rekening met de opzegtermijn die geldt bij je huidige werkgever. Groetjes, Peetie
pff Duckie, ik lees het nu pas na mijn vakantie. Maar wat een heerlijk nieuws voor je. De ideale baan na je zwangerschap!!! gefeliciteerd. enne... ik zou ook pas in januari gaan opzeggen hoor!! Karin
Hoi Duckie, Gefeliciteerd met je nieuwe baan zeg! Volgens mij is het zo dat als je je nog bij je oude werkgever ziek t.g.v. zwangerschap meldt dan heb jij recht op een ziektewet uitkering en zodra je geen werkgever hebt dan krijg jij de uitkering rechtstreeks overgemaakt of via je nieuwe werkgever. Dus geen zorgen maken hoor dat is niet goed voor de baby. Zelf zit ik ook in een lastige situatie want ik ben net een nieuwe baan begonnen en zit nog in mijn proeftijd maar nu heb ik vorig weekend ontdekt dat ik zwanger ben en moet dus over twee maanden gaan zeggen dat ik zwanger ben. Nou ik zie er nu al tegenop hoor. En ook maar afwachten of zij mij nog willen houden want ik moet nu binnen mijn jaarcontract ook nog met verlof. Succes met alles