Gastouder slaapt slecht, afgebeld?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lumiere, 17 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    #1 Lumiere, 17 okt 2016
    Laatst bewerkt: 17 okt 2016
    Ik weet even niet waar ik goed aan doe, misschien heeft iemand advies voor mij.
    Onze zoon van 2,5 gaat naar een gastouder. Hij vindt het daar heel leuk, gaat er graag naartoe. Wij werken allebei bijna fulltime, maar omdat mijn vriend ploegendienst heeft, is onze zoon altijd maar halve dagen bij de gastouder. Nu heeft zij vandaag afgebeld omdat haar kindje ziek was/huilde vannacht en zij heel weinig geslapen heeft. Mijn vriend vertrekt om 5u naar het werk, dus ik stond vanochtend met een probleem. Grootouders hebben geen auto's en wonen redelijk ver weg.
    Het werd nu opgelost omdat de dichtsbijzijnde grootouder een vrije dag had toevallig. Morgen heeft mijn vriend vrijgenomen, omdat we niet weten of de gastouder dan weer werkt.

Dit is de tweede keer dat er onverwacht wordt afgebeld. Ik heb op zich begrip natuurlijk als er echt omstandigheden zijn (hoewel ik kortdurend slaaptekort tgv baby persoonlijk geen reden tot ziek melden vindt, ik heb zo vaak op het werk gezeten met 2 uurtjes slaap omdat onze zoon 's nachts feest vierde. Maar dat is een heel andere discussie en mijn persoonlijke mening, dat kan ik niet voor haar bepalen natuurlijk)
    Vorige keer was het op zich een legitieme reden, een sterfgeval in de familie, een week lang geen opvang. Vond ik wel redelijk lang, maar goed, ook dat kan ik niet voor haar bepalen en voelt zij zelf het beste aan natuurlijk.

Ik heb gebeld met het overkoepelende bureau. Zij hebben ook geen pasklare oplossing. Dit is het grootste nadeel van een gastouder, dat er niet automatisch vervanging is bij ziekte. Wat vooral ons probleem is, is dat wij vrijwel geen vangnet hebben. We wonen in een dorp waar we verder niemand kennen, alleen 1 zusje van mijn vriend, maar die werkt fulltime. Grootouders hebben geen auto's en wonen verder weg.

Ivm verhuizing en zwangerschapsverlof van de gastouder hebben we al redelijk vaak geswitcht van gastouder, wat voor onze zoon telkens weer even omschakelen was. Mijn vriend wil stoppen met deze gastouder en naar het KDV voortaan, tot hij naar school gaat. Maar dit wordt weer een switch voor onze zoon, plus dat hij vanaf nov naar de peuterspeelzaal gaat, ook alweer verandering. Ik wil het ons ventje eigenlijk niet aandoen om WEER te veranderen van opvang. Bovendien: hij is dol op deze gastouder en ik vind haar ook heel aardig en leuk voor onze zoon. Het is niet haar schuld dat wij geen vangnet hebben, aan de andere kant, we hebben juist een gastouder omdat we binnen de familie geen opvang hebben...

Wat vinden jullie?

2. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Oja, in onze vorige woonplaats zorgde het gastouderbureau voor vervanging bij ziekte/uitval. Dat is bij dit bureau blijkbaar niet het geval.
    Is dit vaker?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Dat was voor ons een van redenen om voor het kinderdagverblijf te kiezen, ook wij hebben weinig tot geen achtervang.

Weer een switch is wel heftig, maar aan de andere kant, als je kindje naar het kinderdagverblijf gaat, is een peuterspeelzaal overbodig.

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    PSZ doen we sowieso, dat is onderdeel van de basisschool waar hij straks naartoe gaat, dagverblijf zit in een heel andere wijk waar hij zeker niet naar school zal gaan straks.

5. Essie3

Essie3 Niet meer actief

Ik vind de reden voor de afmelding maar vreemd. Als ik niet zou gaan werken na iedere slechte nacht dan zou ik driekwart van het jaar thuis zitten. Ik zou er niet direct de opvang om beëindigen maar als het nog een keer zou gebeuren, zou ik dat wel overwegen.

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik vind het lastig. Ik weet dat haar baby van 5mnd vaak slechte nachten maakt. En uit ervaring weet ik ook hoe heftig slaaptekort kan zijn.
    Onze zoon slaapt nu redelijk, maar vanwege mijn adhd heb ik zelf al mijn hele leven slaapproblemen, ik maak gemiddeld 3 nachten per week nachten van maar enkele uurtjes. Ik zou dan zelf ook de helft van de tijd ziek thuis zitten. Maar ik heb me er nooit om ziek gemeld.

Daarom vind ik het ook moeilijk om hierover met haar in gesprek te gaan. Ik kan niet aanvoelen hoe het voor haar is dat ze zo weinig heeft geslapen, het is zo persoonlijk hoe iemand daarmee omgaat.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou de psz overslaan en hem alleen naar het KDV doen..

Mijn oudste zat op een KDV dan niet bij school in de buurt was. Mijn jongste op een psz die niet bij de school hoorde. Toch hebben ze allebei daar nooit last van gehad. De kinderen komen toch al van alle kanten (gastouders, kdv's, psz-en, , opa's en oma's, altijd thuis). Ik zie het voordeel wel, maar dat is zo minimaal, versus de ellende die je nu hebt..

8. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Dat jij na 2 uur slaap voor je kindje kon zorgen is natuurlijk wel anders dan een gastouder die de verantwoordelijkheid heeft over meerdere kinderen die niet van haarzelf zijn. Ergens dus juist wel goed dat ze afbelt, maar het blijft een raar verhaal.

Maar aangezien dit al de tweede keer is dat ze onverwachts afzegt, zou ik er ook wel een beetje klaar mee zijn. Ik zou dit ook gewoon eerlijk bij haar aankaarten en er het thuis nog eens goed over hebben. Ik snap dat je je zoontje niet nog een keer ergens anders heen wil brengen, maar het vertrouwen in gastouder is wel een beetje geschaad natuurlijk op deze manier.

9. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat is wel een punt inderdaad Huusje, die verantwoordelijkheid.

Jammer genoeg heb ik vandaag verder ook niks meer gehoord, niet van haar en niet van het bureau. Beide zeiden dat ik vandaag geinformeerd zou worden over morgen. We hebben inmiddels de week weten dicht te timmeren mbv vrije dagen opnemen en familie, maar het feit dat ze ook gewoon niks meer van zich laat horen, daar baal ik ook van. Weten we dus niet waar we aan toe zijn.
    Ik kan er zelf wel achteraan bellen, maar ik vind eigenlijk dat zij me moet informeren over haar toestand.

10. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Dit is het nadeel van een gastouder, bij ziekte oid heb je geen opvang. Ik zou ook voor een kdv kiezen.

Heb je ondertussen al iets gehoord?

11. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik ben ook gastouder en mijn zoontje van 14 maanden heeft nog geen nacht doorgeslapen. 2-3 keer per nacht eruit is eerder regelmaat dan uitzondering. Ik heb me echter nog nooit om die reden ziekgemeld, zou er ook echt niet mee aan durven komen. Ook als mijn kindje ziek is en 1:1 aandacht nodig heeft probeer ik iets anders te regelen (mijn man of mijn moeder) zodat ik gewoon door kan werken, net zoals wanneer ik gewoon in loondienst zou zijn, dan kun je ook niet altijd maar vrij nemen voor een ziek kind.

Dat ze verder niets heeft laten horen vandaag vind ik gek. Misschien dat haar zoontje echt goed ziek is en in het ziekenhuis ligt? Dat vind ik eigenlijk de enige acceptabele reden om niets te laten melden. (Dan zou voor mij m'n werk ook even niet eerste prioriteit zijn)

12. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Gisterenavond na 19u liet ze weten dat er niet echt iets is gevonden bij de baby. Wat er aan de hand was weet ze niet.
    Ik heb laten weten dat we voor vandaag sowieso al vrij genomen hebben (mijn vriend) en dat we dit niet gaan terugdraaien. Dus ook niet betalen. Dan had ze het eerder op de dag moeten laten weten, wij gaan niet tot 's avonds zitten wachten met iets regelen.

Ik heb afgesproken dat we woensdag weer even contact hebben (woensdag is hij sowieso niet bij haar, dat is haar vrije dag) over donderdag. Donderdag heb ik in principe ook al vervanging achter de hand, dus de druk is wat dat betreft van de ketel.

Maar van het bureau heb ik niks meer gehoord. Ze had gezegd dat ze maandagmiddag nog zou bellen. Jammer hoor, dat we daar dan maandelijks 95e aan betalen...

13. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik zou sowieso voor een kdv kiezen, peuterspeelzaal is echt niet nodig als hij al naar een kdv gaat hoor, dat is zo dubbel op.
    Vaste dagen bij een kdv en dat geeft rust.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Tja als ze echt niet in staat is om te werken door het slaap tekort dan moet je idd afbellen. Maar ik vind dat veel ouders wel last hebben van te weinig slaap. Volgens mij stellen ze zich er slecht op in dat dat nu eenmaal het geval is met een kind.
    Als dit nu iets eenmaligs is en ze er gewoon 1 dag helemaal doorheen zit dan kan dat uiteraard gebeuren. Maar een slechte nacht kan wat mij betreft geen excuus worden om regelmatig af te bellen.
    Ik ben zelf ook go en bel alleen af als ik het niet meer verantwoord vind om de kinderen op te vangen...en soms is het gewoon even doorbijten..

15. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat vind ik persoonlijk ook. Slecht slapen is in mijn ogen iets wat er nu eenmaal bij hoort. Kijk, als je iedere nacht gedurende lange tijd maar 2 uurtjes slaap hebt dan is het een ander verhaal, maar ik vind persoonlijk dat je, als je kleine kinderen en een baan combineert, ook moet beseffen dat je soms nu eenmaal compleet brak op je werk zit. Maar het moeilijke daaraan is dat je niet voor een ander kunt bepalen hoe beroerd en werkbekwaam hij/zij is.

16. tuc

tuc Niet meer actief

nee dat is zo, maar ik heb dus het idee dat die grens voor sommigen heel laag ligt. Ik heb ook zwarte sneeuw gezien wat betreft slaaptekort. Maar ik vond het een kwestie van even overheen zetten....dan ging het verder prima die dag. s avonds weer op tijd naar bed en proberen slaap in te halen.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad. Dochter heeft tot elf maand verschrikkelijk geslapen, tot tien keer per nacht eruit... En wij werkten toen allebei voltijds. Tja, dat was dan maar zo. Toen kwam op een dag mijn collega zo zielig naast mij staan. Zijn zoontje van even oud was die nacht twee keer wakker geweest, en 'nu snapte hij eindelijk hoe ik mij altijd voelde'... Ik heb hem net niet geslagen.

TS: ik vind het nogal overdreven van je gastouder, maar ja, daar kan je nu eenmaal niet veel aan doen.

18. Eblr4

Eblr4 Niet meer actief

Jammer dat het zo verloopt. Dat is het nadeel als je geen vangnet hebt. Dalijk komen je vriend of jij in de problemen met werk. Is het geen optie voor jou om parttime te werken zodat je vaker met je kindje bent en voor de andere dagen een vaste oppas zoekt die een tweede optie heeft indien ze zelf niet kan?

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wel raar dat je een bijdrage voor het go-bureau betaalt, maar zij geen vervanging regelen? Mijn neefje gaat ook naar een go, en daar is vervanging heel goed geregeld. Ik kan voor die go niet inschatten of ze wel of niet in staat was kinderen op te vangen, maar van het go-bureau zou ik meer verwachten eigenlijk.

20. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou inderdaad eens nagaan waar je nu eigenlijk voor betaalt bij dat bureau. Zijn er ook geen schriftelijke afspraken over op welke manier de gastouder af mag zeggen? Dus om welke reden en op welke termijn? Misschien dat je zo nog wat meer verantwoordelijkheidsgevoel bij de gastouder of het bureau kan bewerkstelligen.

Aan de andere kant is een kdv ook niet alles. Nu zit je omhoog als de gastouder afzegt, bij een kdv mag je je kind ophalen als hij verhoging heeft of flinke diarree heeft. Ik weet niet of dat bij een gastouder ook zo gaat? Bij het kdv was het bij ons elke 6 weken wel een keer raak. Dan kan je ook geen vakantiedagen blijven opnemen.

Wat je beslissing met de opvang ook is, je komt er als werkende ouder niet zo makkelijk doorheen zonder vangnet. Ik zou toch eens iemand zoeken die voor jou wil inspringen als er geen opvang is, om welke reden dan ook. Wij hadden de afspraak dat ik altijd mijn werk zou afzeggen en inmiddels is de prioriteit van mijn werk zo laag dat ik nog maar een halve dag werk. Niet alleen vanwege het regelmatige ophalen van het kdv hoor, maar het speelde ook mee.

Deel Deze Pagina