we overwegen een gastouder aan huis aan te nemen. Nu wilt ze dat als zij op vakantie gaat dan hoeven we haar niet te betalen maar als wij op vakantie gaan dan wel.. verder wil ze graag dat we haar reiskosten betalen of iig de tijd dat ze van deur tot deur reist... dat zou inhouden, 45 minuten per dag extra. Is dit reeel wat ze vraagt? we willen haar echt graag nemen maar vinden het eigenlijk teveel. ze geeft aan dat we die reistijd grotendeels toch terug krijgen omdat we dan toeslag krijgen. we kunnen het wel betalen maar vinden het gek want als ik ga werken krijg ik toch ook geen reistijd betaald?
Dat is apart. Is zij aangesloten bij bureau en/of officieel geregistreerd? Dat is wel van belang om kinderopvang toeslag te krijgen. Als gastouder heb je of een uurprijs per kind of per gezin. Geen reiskosten -of onkostenvergoeding. Dat is iets voor de belastingaangifte van de gastouder.
hebben jullie (of zij) al een relatie met een gob? die kunnen al deze vragen iig beantwoorden. volgens mij is het zo dat je 5 weken per jaar betaald vakantie moet geven als werkgever reistijd door betalen is niet gebruikelijk. ziek zijn (van beide kanten dus zij of misschien de kinderen) zou ik ook nog even goed uitzoeken. succes!
ja via een bureau. zij geven aan dat de gastouder mag vragen wat ze wil en dat het aan ons is om daarmee akkoord te gaan... bureaukosten zijn laag. dus jullie zeggen dat de gastouder ook reiskosten kan opgeven bij de belastingdienst dus dat dit dubbelop zou zijn? mijn gevoel zegt: doen we niet maar we willen haar heel graag... en het gaat maar om een paar tientjes per maand, maar toch voelt het niet ok...
mij lijkt het niet de bedoeling dat je reistijd betaald, dat krijgt niemand volgens mij. Aan de andere kant krijgen sommige mensen wel reiskosten vergoed dus die vraag zou wel reeel zijn. Of jullie dat willen is natuurlijk een ander verhaal. Reiskosten zijn overigens nooit volledig dekkend, iets van 0,19 cent per km is vrij normaal dat ik. Vakantie's vind ik ook niet nodig. In ieder geval niet degene die je vantevoren weet. Mij lijkt dat gewoon het 'risico van het vak' van een gastouder. Je krijgt betaald wat je werkt. Alleen bij onverwachte situaties betaal je door. Eigenlijk maak je dat vantevoren afspraken over waar die grens ligt. Zij heeft nu aangegeven waar die van haar liggen, jullie kunnen die van jezelf aangeven en dan kom je al dan niet tot een compromis. Om toeslag te krijgen moet ze inderdaad via een bureau gaan werken. Maar toeslag krijg je voor gewerkte uren en dat zij hier via die regeling haar reistijd mee vergoed wil krijgen is eigenlijk fraude. Reistijd is naast mijn weten gewoon eigen tijd. Het kan dat jullie heel graag haar willen, maar zij wil het toch ook gewoon lijkt me?
Ze kan reiskosten idd terug vragen bij de belasting. Jullie kunnen opvangkosten opgeven, maar wanneer je meer als 5,52 betaald per kind moet je de rest sowieso zelf betalen. Ik denk dat ze ook genoeg betaald krijgt om de reiskosten te dekken. Anders rekent ze daar de vakantie dagen mee af of de 8% vakantiegeld. Zijn genoeg Gastouders aan huis hoor!
Ik ben ook gastouder maar dan in mijn eigen huis en ik reken de vakanties ook door hoor. Niet als ik zelf vrij neem of vakantie heb maar wel die van de kinderen. Ik reserveer die tijd, kan niet even een paar weken die plek opvullen en ik heb er geen zin om wekenlang zonder inkomen te zitten. Reiskosten is bij mij nvt maar die zou ik niet vergoeden. Reistijd zou ik niet vergoeden, ik ken niemand die in de baas z'n tijd naar het werk mag rijden.
Tsja, een goede GO/nanny aan huis is zéér lastig weet ik van vriendinnen. Dan zou ik het op die paar tientjes niet laten klappen. Fijne GO's die bij hen thuis opvangen zijn er zeker meer.
Wij hebben ook een go aan huis. We betalen niet haar reistijd door, dat zou ik ook niet nodig vinden. Ze heeft wel 4 weken doorbetaalde vakantie per jaar. Ze werkt volgens de regeling 'dienstverlening aan huis' en als ik het goed zeg is daarin opgenomen dat ze recht heeft op 4 doorbetaalde weken vakantie.