Meer werken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Daes, 15 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Ik zou het doen. Drie dagen werk doen wat je niet echt leuk vindt maakt drie lange dagen :D Ik denik dat het voor speel afspraakjes en zo van de kinderen niet veel uit maakt. Hier zijn man en ik aleebei 1 dag thuis dus ze kunnen op woensdag en vrijdag spelen. Bij jullie zou dit dan 1 dag zijn. Zeker in de eerste jaren speelden ze bij ons niet veel meer dan 1x per week, school vergt dan nog veel. En ze spelen super veel met school vriendjes en vriendinnetjes die ook op de BSO zitten!

    Verder is het misschien een oplossing zoals @Hopmarjanneke aandroeg. Dat je man in gesprek gaat met zijn werkgever dat hij weer ouderschapsverlof opneemt maar dat zijn takenpakket dan ook teruggebracht wordt naar 4 dagen. want het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat hij 40 uur doet in 4 dagen. Of misschien wel, als jullie dat trekken. Of 4x9?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Ik vind 4 en 5 dagen werken echt te veel voor de kinderen. Mooiste zou zijn als je man een dag minder kon maar ik lees van niet.
    Ik las ook: dat plezier in je baan het allerbelangrijkste is. Natuurlijk is dat belangrijk maar mijn kinderen zijn nog belangrijker. Als ze 4 van de 5 dagen weg moeten na school moeten zij te veel inleveren.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Maar jullie staan het grootste deel van de dagen zelf aan het schoolplein he? Das anders dan hier fulltime werken, want dat betekend 4 dagen naschoolse opvang voor ts haar kinderen. Dat is natuurlijk niet te vergelijken.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik werk 4 dagen, vriend 5. Maar Dafne hoeft maar 2 dagen naar BSO. Vriend heeft z'n werkdagen veranderd, zodat hij op maandag thuis is. Dit was een vereiste van me voordat we voor kinderen gingen. Ik persoonlijk vind 4 dagen naschoolse opvang ook veel. Ik zou als TS zijnde best voor die 4 dagen gaan, maar dan wel zorgen dat man een dag minder werkt. Het zijn tenslotte ook zijn kinderen en hij heeft er recht op.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij ons is dat inderdaad niet het geval. Dochter zit slechts 1 dag op BSO, omdat ze er zelf om vroeg.

    De reden waarom ze ernaar vroeg, is dat heel veel kinderen dus wel regelmatig na school moeten blijven. En ze lijken daar dikke pret te hebben. Dat wou mijn dochter dus ook.

    De situaties in België en Nederland zijn anders. Hier is het gewoon normaal dat kinderen vroeg naar de opvang gaan, de hele week, vanaf 2,5 jaar voltijds naar school, etc. Maakt het makkelijker om je daar als ouder niet te schuldig over te voelen, want het is de norm en de kinderen varen er wel bij.

    Maar ik snap wel dat het moeilijker ligt in Nederland.
     
    Ansel vindt dit leuk.
  6. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Op de bso worden kinderen niet verwaarloosd hoor :)

    Ts: misschien is er voor 1 middag per week iemand die aan huis kan oppassen als je je er niet goed bij voelt?
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Waar zeg ik dat dan?? Ik vang zelf bso kinderen op en die worden zeker niet verwaarloosd.
    Alleen zijn er bepaalde hobby's en sporten die niet gedaan kunnen worden als kinderen 4 dagen op de bso zitten.
    Daar mag je voor kiezen, maar ik vind persoonlijk dat mijn kinderen dan teveel zouden moeten inleveren als dat zo was.
     
  8. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Op die manier had ik het niet bedacht. Bij de BSO waar wij aangemeld staan doen ze ook zwemles, dat scheelt alweer een dag! Sommige brengen ook naar sportclubjes. Maar inderdaad, dat is niet overal zo.
    Bij ons gaan de kinderen straks (als alles volgens plan gaat) een paar dagen naar opa en oma en een paar naar de BSO. We zijn blij dat dat voor ons mogelijk is!
    Als opa en oma niet in de buurt waren geweest was ik ofwel op zoek gegaan naar een BSO die volledig passend is, of misschien een gastouder die een middag voor rekening neemt.
    Maar wat dus eigenlijk mijn boodschap is: Er is, linksom of rechtsom, altijd wel IETS te vinden wat voor alle partijen goed werkt. Drie dagen per week naar een baan die tegenstaat is slopend! En vier dagen is echt heel goed te doen.
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gaan die sporten dan al zo vroeg in de namiddag door?

    Hier zijn sporten en hobby's over het algemeen toch echt na 17u. Tenzij op woensdag.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.535
    113
    Ja hier voetbal ook pas om 18 uur. Maar hoor van ouders van vriendjes: tje dat redden wij nooit. Meesten werken tot 17/17.30.
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.520
    4.578
    113
    Hier is sport over het algemeen op zaterdag. En zwemles ook. Kinderen zijn dan lekker fit in de ochtend.

    Is er geen mogelijkheden voor gastouder of oppas aan huis? Dat lijkt mij het meest ideaal.

    Hier zijn ook dagen dat er bijna niemand thuis is omdat alle kinderen op het kdv of bij oma zitten. Hoe zit dat in jullie omgeving?
     
  12. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Lijkt me zo fijn! Hier in Nederland wordt er van je verwacht dat je werkt. Maar O,wee als je teveel werkt! Dan ben je een slechte moeder en echt leuk hoor icm een schuldgevoel...
     
  13. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Bij ons ook dus wij kunnen het redden met de kinderen naar de BSO. Als ze wat ouder worden beginnen veel sporten iets eerder met de trainingen. Mijn dochter gaat nu zelf een keer per week naar training omdat wij dan nog niet terug zijn van werken. Ze is 10 en kan prima fietsen. Omkleden op de BSO, sporttas mee en gaan.

    Toen ik 10 was bracht mijn moeder me ook niet overall heen :D

    @TS Hier bedoel ik mee te zeggen dat inderdaad naarmate de kinderen wat ouder worden het ingewikkelder wordt om de buitenschoolse activiteiten zoals sport en muziek en zo af te stemmen. Maar komt tijd, komt raad zou ik zeggen. Tegen die tijd vinden jullie daar ook wel een oplossing voor.
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja dat heb ik hier op het forum ook al wel vaker ervaren. Erg jammer.
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  15. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Oh, ook in het gewone leven, ik werk parttime 30 uur in een supermarkt en ook flexibel. Wel op meestal woensdag vrij en op zaterdag. Als ik de zaterdag werk ben ik nog een dag doordeweeks meestal vrij.
    Ik werk of een hele dag,een ochtend of middag. Dus de ene week kan ik mijn kind 4 dagen naar school brengen en de andere week soms maar 1.
    Maar hoor vaak: zou mijn keuze niet zijn....(hoezo verwijtend..) sorry maar alles moet betaald worden dus moeten toch werken. Mijn man en ik hebben geen hoogopgeleide banen..
    Lees ook vaak dat in andere landen ouders allebei fulltime werken.
    En daar zijn de kinderen ook gelukkig.
     
  16. Damali

    Damali Fanatiek lid

    18 aug 2008
    1.236
    170
    63
    Kan je man de kinderen niet naar school brengen zodat jij vroeg kan beginnen? Dan ben jij weer vroeg thuis en hoven ze evt. Maar 1 uurtje naar de BSO?
     
  17. Damali

    Damali Fanatiek lid

    18 aug 2008
    1.236
    170
    63
    Ik werk bijvoorbeeld van 9 tot 17.30 en mijn man van 7 tot 15.30.
    Ik breng ze naar school en mijn man haalt ze op op 16 uur hoeven ze maar een uurtje naar de bso.
    Ik werk zelf wel maar 3.5 dag maar vind het goed te doen.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.572
    113
    Zo deden wij het ook toen ik nog werkte, althans andersom. Ik begon vroeg en man bracht ze naar school en begon later. Daardoor geen voorschoolse opvang nodig en minder lang naar de bso. Hier werkte het voor de jongste nog niet, maar verder was dat een prima oplossing. Doordat ik op tijd begon was ik ook op tijd om ze naar sporten te brengen
     
    Damali vindt dit leuk.
  19. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zelf zou niet vier dagen per week mijn kinderen ‘willen uitbesteden’. Ze worden zo snel groot... Ik wil dat mijn kinderen later kunnen terugkijken op een jeugd waarin hun ouders (vrijwel) elke dag op het schoolplein stonden en hun zelf konden wegbrengen. En dat lukt goed: Dochterlief heeft afgelopen schooljaar nog geen dag voor- of naschoolse opvang nodig gehad.

    Maaaaaaaaar ik besef mij ook goed dat niet iedereen deze luxe heeft. Manlief en ik werken beiden, maar onze werkuren worden op elkaar afgestemd. Er is altijd 1 van ons thuis. In een zeer uitzonderlijke situatie heeft ze eens bij een vriendje moeten spelen totdat wij een half uur later haar konden ophalen (maar dat ze niet mee wilde omdat ze het zo naar haar zin had haha).

    Is het wellicht bij jou een optie dat jij niet vier maar vijf dagen gaat werken? Dat jij de uren die jij moet draaien onder schooltijd kunt doen? En als jij eens vroeg moet beginnen je man pas begint als de oudste op school is of juist als jij eens laat nog moet werken dat hij dan extra vroeg is begonnen?
    Je blijft dan hebben dat je jongste vaak oppas nodig heeft.... maar liever (mijn inziens) korte daagjes op de opvang dan veel uren in weinig dagen...
     
  20. roever

    roever Niet meer actief

    Moet je jezelf niet eerst een andere vraag stellen?
    Als in:

    Hoe graag zie ik mijn kinderen groeien, opvoeden en gewoon tijd met ze doorbrengen?

    Ik bedoel... zodra ze naar school gaan, krijgen ze automatisch minder “mamahonger” en is de tijd van het knuffelen etc grotendeels voorbij.
    Hoevaak hoor je ouderen dames wel niet zeggen dat ze spijt hebben dag ze overal gewerkt hebben pf afwezig waren in de kindertijd?!

    Misschien nu stapje terug, en rustig op zoek naar werk en werktijden die te combineren zijn met basisschool?

    En over paar jaar, als de kids zichzelf wel aardig kunnen redden en eigen wereldje krijgen.. weer solliciteren voor je droomjob?
    Heb je 2 vliegen in 1 klap..
    En, echt.... ook financieel is het te doen! Alleen wat minder luxe :)
     

Deel Deze Pagina