Ik zal even proberen mijn verhaal te doen.. Mijn zoontje is nu 5 weken oud. Hij is 4 weken te vroeg geboren en heeft ongeveer een week in het ziekenhuis gelegen omdat hij niet wou drinken. Daar heeft hij altijd moedermelk gedronken in een fles. Toen hij thuis kwam, liep mijn voeding helaas heel gauw weer terug, en het leek of hij niet te verzadigen was. Hij bleef maar komen voor een voeding. Het liefst dronk hij de hele dag bij mij. Dus overgegaan op fv. Dat I. een onrustige baby was, bleek in het ziekenhuis al. Hij spande zijn spieren veel aan en maakte zich erg druk. Thuis ook. Alleen wordt het erger. 2 uur na de fles begin hij te kokhalzen en slikken. Daarna gaat ie keihard huilen. Dus Johannesbroodpitmeel gekocht en daarmee begonnen. Sindsdien gaat het wel iets beter, maar hij blijft errug onrustig en houd het slecht vol tot de volgende voeding. Hij slaapt slecht overdag, inbakeren helpt niet en 's nachts zijn we echt uuuren bezig om hem in slaap te krijgen. We hebben al verschillende houdingen geprobeert, op de zij, op de buik, op de rug, het werkt gewoon niet, Dit kleine mannetje van nu 5 weken weigert gewoon om te slapen.. We hebben zelfs een hangmatje gekocht, maar daar wil hij ook niet in slapen. Alleen bij ons op de arm. Maar ik heb ook nog een dochter van 16 maanden, dus kan hem niet de hele dag bij me hebben liggen! De KA denkt dat er niet veel aan de hand is en dat hij gewoon druk is omdat hij een dysmatuurtje is.. (eigenlijk prematuur, maar goed.) Ze zegt dat dit erbij hoort en het vanzelf wel over gaat. Helaas zijn wij nu wel uitgeput en zouden we ik weet niet wat doen voor een goede nachtrust! (kijk ik snap ook wel dat ie 's nachts nog een fles moet, maar hij weigert gewoon te slapen!) Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Ben inmiddels behoorlijk wanhopig! Hij woog bij de geboorte 2165 gram. Nu is hij bijna 3 kilo en krijgt 6 flessen van 90+3 (erg veel voor zijn gewicht, ik weet het! Met minder neemt hij helemaal geen genoegen....) en 2 schepjes JHBM. Ik geef hem nu Nutrilon Standaart.
Wat ik vergeten ben te vertellen.. Doordat I. zo onrustig en gespannen is, kan hij zich dus ook al omrollen en als ik hem op de buik leg, kruipt hij bijna weg! Dit is toch niet goed voor een ventje van 5 weken?
Mijn zoontje B is na een heftige zwangerschap 3 weken te vroeg geboren. Hij woog toen 2740 gram en was 44cm. Ook hij was heel onrustig, heel veel huilen, alleen maar slapen bij mij op de arm. Net als jij werd ik er heel erg moe van. Eerst deed ik alle voedingen alleen omdat mijn man moest werken, maar zijn we samen gaan doen. Ik deed de avond en de ochtend, mijn man de nacht. Dit scheelde al een heleboel. B kon niet poepen en kreeg hier medicijnen voor. Ook spuugde hij kleine beetjes maar de huisarts zei dat als er geen golven uitkwamen, dat het dan niet erg was. Maar B bleef onrustig en veel huilen. Ik ben toen wel begonnen met hem slapend in bed te leggen. Als hij bij mij sliep dan legde ik hem in bed. Ook al werd hij na 5 minuten wakker, hij had even in bed geslapen. Dit ging steeds beter en na een paar weken sliep hij al gauw een uurtje in bed. Voor anderen is dit normaal, voor mij was het een verademing om bij te komen. Op dat moment deed ik ook geen huishouden omdat ik dan echt even tijd voor mezelf nam. We zijn voor het huilen regelmatig naar de huisarts geweest, maar ze vond dat er niks aan de hand was. Toen we op den duur helemaal uitgeput met donkere kringen onder onze ogen langs gingen en B ook daar heel hard aan het huilen was werden we door gestuurd naar de ka. Hier konden we snel terecht. We moesten gelijk over op andere voeding: nutramigen en we kregen andere medicijnen voor zijn ontlasting. Dit hielp best goed en ons kindje werd rustiger en tevredener. Hij bleef wel spugen en nu hebben we hier ook weer medicijnen voor. We zijn net begonnen dus even afwachten of het helpt. Wat wij ook hadden is dat als we teveel visite hadden of ik ging een dagje met B op stap omdat we dingen moesten doen dan werd B onrustig omdat hij teveel prikkels kreeg. Ik plan nu zo dat ik maar 1x per dag weg ga met hem. Ook vertel ik wat ik ga doen, bv ik ga je een schone luier aandoen, je mag even spelen in de box, we gaan even om boodschappen etc. Ik merk dat dit ook helpt. B gaat zo veel rustiger mee dan dat ik hem oppak en niet zeg wat we gaan doen. Wat ik ook niet deed, is B in bed of de box leggen en als hij gaat huilen, hem laten liggen. Het moet hem een fijn gevoel geven dat hij daar kan zijn. En het werkt. Hij kan nu gewoon 3 kwartier in de box spelen en vanmorgen lag hij in zijn bedje te "kletsen". In jouw geval zou ik bij de apotheek zelf 2 bussen nutramigen kopen. Deze zijn erg prijzig, maar als hij rustiger wordt kun je hiermee naar de huisarts. Als je zegt dat het werkt dan kan hij een verklaring voor de verzekering schrijven en krijg je ze vergoedt. Werkt het niet dan weet je dat het geen allergie is. Verder zou ik proberen zoveel mogelijk structuur in de dingen die je doet te houden. Bv voeden, verschonen, even in de box spelen dan in bed leggen om te slapen. Ook al ligt hij 5 minuten in de box, voor je baby is dat al heel wat! Misschien kun je voor een weekje iemand vragen om jou te helpen met je andere kindje zodat je je volledig kan richten op de baby. Het zal niet in 1x goed gaan en je hebt veel geduld nodig, maar op den duur als je het volhoudt dan zie je dat het zijn vruchten af gaat werpen. Heel erg veel sterkte, ik weet hoe frustrerend het kan zijn!
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik herken heel veel dingen uit je verhaal.. Heb intussen met het CB gesproken en die adviseerde om eerst eens te beginnen met voeding voor hongerige baby's. Ik gebruikte eerst ook infacol voor krampjes, maar kreeg het idee dat ie daardoor het maagzuur kreeg.. Daar ben ik nu mee gestopt en sindsdien slikt hij geen voeding meer terug. Hij is nog wel heel erg onrustig en wil gewoon nog veelal op de arm liggen en slapen. Ik hoef hem maar weg te leggen en hij wordt al wakker. Soms slaapt hij wel in zijn bed als ik hem heb ingebakerd. Ook blijft hij honger houden ondanks de nieuwe voeding. Donderdag moet ik weer naar de KA en daar ga ik gewoon weer alles voorleggen. Mijn man gaat dit keer ook mee. Wil het toch nog even hebben over zijn honger en over zijn spierspanning. Heel erg bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik binnenkort wel Nutramigen ga ophalen om te proberen.. De dingen wat je zei over niet te lang in de box, deed ik ook al. Het is gewoon erg lastig!
Om reflux uit te sluiten zou ik bij de ka een PHmetrie eisen. Reflux kent meerdere varianten en doet megazeer. Dat je kindje honger heeft kan ook wegkomen dat als hij drinkt dan geen pijn voelt. Mijn dochter krijste t uit toen ze 2 weken oud was. Met 3.3 weken zaten we bij de ka en een dag later was middels de phmetrie de verborgen reflux bewezen. Omdat KMA dezelfde klachten kan geven is onze ka direct dubbel gaan behandelen, dus ook neocate voeding voorgeschreven. Oja, onze dochter groeide toen idd ook niet goed ivm dat alle energie in andere dingen ging zitten ipv groeien. Sterkte
Oja ik zou niet zonder overleg met de ka zware dieetvoeding gaan proberen. Ik zou dit overleggen en aandringen op het feit dat t kma kan zijn en je daarvoor voeding voorgeschreven wilt krijgen. Dan zal er wel na bepaalde tijd geprovoceerd moeten worden om te testen of je kindje daadwerkelijk kma heeft.
Bedankt hoor! 1 ding wat hier anders is, hij groeit als kool!!!!! Zou er dan toch niets zijn en heeft hij gewoon streng rust en regelmaat nodig? Ik ga het donderdag met de KA overleggen.. Laat haar maar mooi testen om het uit te sluiten toch?
Bij ons groeide onze zoon ook goed hoor, maar had toch die klachten. Wij hebben ook infacol gebruikt, wat een drama was dat zeg! Toen we dat gebruikten ging hij nonstop huilen! Een phmeting zou ik niet snel doen, dat is echt heel vervelend voor die kleintjes. Onze ka zei ook al dat ze dat liever niet wilde doen, enkel als het echt nodig was. Heel veel succes morgen en ik hoop dat jullie wat wijzer worden.
Ik heb net een telefonisch consult gehad met de KA en ze wil hem donderdag gewoon even zien. Aan de hand daarvan gaat ze kijken of ze moet gaan testen ja of nee.. Het zal mij benieuwen.. Vandaag heeft hij ook weer een slechte dag. Hij huilt nu al (met tussenpozen) vanaf een uur of 10!
Phmetrie: idd het inbrengen van die sonde is niet prettig, maar moet zeggen daarna heb je zekerheid over wel/geen reflux en dus kan (indien het idd reflux is) daar direct medicatie voor uitgeschreven worden.. Prima natuurlijk als de KA zonder test dit besluit, maar goed das ieder zijn mening.. Veel sterkte, die slechte dagen zijn echt slopend.. Hoop dat er donderdag wat uit het bezoek met de KA komt..
Nou, ben terug van de KA en heb toch medicijnen gekregen voor reflux. De klachten wijzen alleen maar daarop, dus geen twijfel mogelijk. Heb Losec gekregen.. Meteen mee beginnen. Dinsdag belt ze me even om te kijken of het echt helpt, anders krijg ik andere medicijnen. Ben toch wel een beetje opgelucht hoor!
@ TS: Ik las je verhaal en moest meteen ook denken aan reflux. Mijn zoon is ook 4 weken te vroeg geboren. En ook zo sterk, gespannen, heel veel huilen. En hier was het dus verborgen reflux. Medicijnen gekregen en binnen een dag ging het al stukken beter! Dus ik hoop dat jullie het nu ook gevonden hebben en dat de medicijnen snel aan slaan.
@Marye: ik heb het gister voor het eerst gegeven, vandaag dus de 2e keer. Moet zeggen dat ie vandaag al een stuk relaxter is en hij heeft voor het eerst een kwartier in de box gelegen zonder te huilen!! Ook de voedingen gaan super vandaag, hij houdt het makkelijker vol tot de volgende voeding... Ook is hij net zelf in slaap gevallen boven in zn bedje! Heb hem maar een minuutje hoeven laten mopperen, toen sliep hij al! Ben echt blij