wat vraag je bij 1e bezoek basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door douglas84, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    onze dochter is bijna 3,5 jr en binnenkort willen we kennismaken met de basisschool. er is maar 1 school in het dorp, dus de keuze is daarmee al gemaakt. Maar toch wil ik wel een goed 1e gesprek. wat vragen jullie zoal?

2. Es09

Es09 VIP lid

10 aug 2009
    5.336
    0
    0
    Honselersdijk
    Wat voor mij erg belangrijk was was het pest beleid.. Aangezien ik zelf vroeger erg gepest ben.

3. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Wij hebben o.a. gevraagd hoe ze inspelen op kinderen die moeilijk mee kunnen komen met de leerstof. Daarnaast heb ik ook gevraagd welke verbeterpunten de school zelf momenteel heeft...
    Hoe groot zijn de klassen? Zijn er combinatiegroepen? welke methoden gebruiken ze?

Wij hebben een gesprek gehad onder schooltijd. Hierdoor zagen wij duidelijk dat er rust heerste ondanks de 275 kinderen! Alle kinderen waren of aan het werk of rustig aan het spelen. We zijn later nog eens bij een andere school geweest en daar was het erg onrustig met slechts 120 leerlingen. Er werd geduwd en getrokken op het schoolplein en door de gangen gerend...

4. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    hoe gaat zo'n eerste gesprek meestal? wij moeten bellen voor een afspraak zag ik staan. Maar heb je dan met directeur of met juf, misschien beide. Hier zo'n 80-90 leerlingen.

5. Storm

Storm Niet meer actief

- wat doet de school met excellente of juist zwakke leerlingen (maw leerlingen die anders dan het gemiddelde zijn)
    - Wat is het onderwijstype
    - hoe groot zijn de klassen
    - hoeveel klassen, en hoeveel meesters en juffen zijn er
    - Wat gebeurt er in de pauzes, en als het regent?
    - wat zijn overblijfmogelijkheden
    - wat voor manieren van toetsen wordt er gebruikt
    - ik let op netheid, hoe ziet de school eruit?
    - hangen er veel eigen werkjes van leerlingen
    - wat voor extra activiteiten doet de school
    - past het onderwijstype bij mijn kind
    - is er op de school een intern begeleider, remedial teaching en orthopedagoog
    - welke groepen zitten bij elkaar in de klas
    - Welke indruk maken de leerkrachten op je? stralen ze rust uit, zijn ze enthousiast, voel je je welkom?
    - wat voor rapportage krijg je (cijfers van 1 tot 10, letters of een schaling)
    - wat is de ouderbijdrage en wat wordt daaruit betaald
    - Wat wordt er van de ouders verwacht (ouderparticipatie)
    - Wat is het beleid ten aanzien van pesten (niet alleen als je kind gepest wordt, maar ook als het degene is die pest, zou ik ook graag willen weten).

Maar het belangrijkst: wat is je eigen algehele gevoel bij de school?
    Ik heb lang niet alle vragen gesteld. Bij een school was ik eigenlijk meteen al klaar. Stapte binnen in een donker hol. Toen we de kleuterklas gingen bekijken stond die propvol en er was bijna geen stukje muur dat niet bedekt was met werkjes, letterkaarten ed. En toen hingen er ook nog touwen met vanalles eraan door het lokaal.
    Bij de school waar we uiteindelijk voor kozen (de vierde in ons geval) was er meteen al een goed gevoel toen we over de drempel stapten. En dat is toch ook heel bepalend geweest voor ons.
    Ennuh, wij hebben alle gesprekken gehad met de directeuren/directrices van de scholen.

Deel Deze Pagina