Hallo dames, bij mij is na 1,5 proberen een bbz en een miskraam in mei pcos ontdekt. Balen natuurlijk, maar ook fijn dat dingen eindelijk op zijn plek vallen... want hoe kon het toch dat ik na het stoppen met de pil maar aan bleef komen?? Er valt veel op zijn plek.... maar ook veel vragen.... want, oke nu dus clomid, maar wat te doen aan de pcos? Ik heb mij hier in verdiept en vooral de invloed die voeding kan hebben... mijn voeding dus radicaal aangepast.., maar waarom is er niemand die dit met mij oppakt? Ik heb gelezen dat je met pcos veel meer kans op diabetes hebt, waarom wordt ik dus niet verder onderzocht? Moet ik eerst nog een miskraam krijgen? Want wat als ik meer mankeer dan alleen de pcos?? Pfff... zo veel vragen.. zijn er meer meiden die hier mee lopen? En iemand misschien tips? Nu naar huisarts vragen om verder onderzoek? Naar een natuurarts? Of gewoon berusten in het stomme feit dat ik pcos? Ik zou graag wat ervaringen/ gedachten delen. groetjes Es
Ik ben hier inderdaad ook benieuwd naar! Ben 31 en afgelopen mei is bij mij PCOS geconstateerd. Wat nu voorop staat is het krijgen van een kindje, maar nadat ik mij ging verdiepen in PCOS las ik ook dat er wel meer bij komt kijken dan alleen vruchtbaarheidsproblemen. Nu heb ik geen last van andere symptomen (ik heb bijvoorbeeld juist ondergewicht) maar ik ben wel benieuwd naar de gevolgen voor mijn gezondheid en wat ik daaraan kan doen.
Heb ik ook over nagedacht, maar dieet volgen en dergelijke zie ik niet zitten en heb me nog nooit verdiept in andere geneeswijzen dan het normale medische circuit. De gyn heeft mij trouwens ook helemaal geen informatie gegeven verder dus ik neem dan aan dat het meevalt?
Nou, wat ik bijvoorbeeld las ik dat de kans op een bepaalde vorm van kanker groter is als je niet met regelmaat menstrueert. Vaak wordt dan de pil geadviseerd. Maar eigenlijk wil ik die rotzooi niet meer in m'n lijf, maar wat is dan het alternatief?
Hoi hoi, ik kan je mijn verhaal vertellen. In oktober 2012 ben ik gestopt met de pil. Mijn cyclussen waren daarna zeer onregelmatig. Zie onderschrift. In september 2013 ben ik naar de huisarts gegaan. Die stuurde mij door naar een gynaecoloog. De gyn deed een echo, bloedonderzoeken en daaruit bleek dat ik PCOS heb. We hadden toen nog geen kinderwens. Ik was 15 kilo te zwaar en ze zei: Probeer maar wat af te vallen en als je een kinderwens hebt, kom dan maar terug. En daar sta je dan buiten. Okay.... ondertussen bleef ik onregelmatig menstrueren. Ik kreeg trouwens nog wel een kuurtje primolut mee om menstruatie op te wekken. Die heb ik toen in de cyclus van 85 dagen opgewekt. Mijn menstruatie zou misschien gereset worden, maar dat is niet gebeurd. Ik ben toen zelf gaan googlen en kwam op de hormoonfactor uit. Dit is een dieet (levensstijl) waarbij je geen suikers eet, zo vers mogelijk. Hiermee komen je hormonen meer in balans. Ik heb dit geprobeerd en voelde mij direct beter. Minder moe vooral en veel blijer. Ik had altijd drang naar zoetigheid en dat heb ik nu helemaal niet meer. Maar verder zag ik dus niet zo heel veel vooruitgang. De cyclussen bleven onregelmatig. Ik ben toen naar een natuurarts gegaan. Ik vind zo iemand een beetje zweverig dus het moet bij je passen. Door middel van supplementen en verdere adviezen (sporten, stressvermindering) heb ik nog wat dingetjes aangescherpt. Maar ik bleef hem wat zweverig vinden dus daarom ben ik daarna naar een hormoontrainer geweest. Dit zijn trainers die je coachen om zoveel mogelijk volgens het concept van de hormoonfactor te leven. Dat heeft mij enorm geholpen. De laatste vier cyclussen zijn wat regelmatiger en korter en er lijkt vooruitgang in te zitten. Zo zijn mijn menstruaties nu gewoon goed en altijd 4 dagen (dat was eerst ook verschillend). Ik ben er nog niet helemaal. Ik moet mijn voeding nog wat meer aanscherpen, maar het positieve is dat ik voel dat ik ovuleer! En ook al heb ik minder kansen dan anderen, we hebben wel kansen! Aankomende donderdag heb ik weer een afspraak staan bij de gyn. Ik wil weten of ik nog steeds de diagnose PCOS kan krijgen en of zwanger worden voor ons zonder hulp gewoon mogelijk is. Dus donderdag zal ik meer horen. Mocht je vragen hebben kun je mij een berichtje sturen. Maar ik zou het je echt aanraden om hormoonproef te gaan eten! Kwaad kan het zeker niet!
Hoi, ik zag in je handtekening iets staan over een enge cyste. Wat voor cyste is dat? En is die ontwikkeld sinds je clomid neemt?
Ff off topic om antwoord op Shia te geven: Een cyste is als het ware een lege follikel. Dus een blaasje zonder eicel. Is inderdaad ontstaan door de Clomid. Heb er verder geen last van, misschien is 'ie wel weer weg.