Grootste verschil(len) tussen 2 naar 3 kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Jubeltje, 22 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jubeltje

Jubeltje Lid

28 jan 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals in de titel al valt te lezen, wat is/zijn volgens jullie de grootste verschil(len) tussen het hebben van 2 naar 3 kinderen?

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    hier waren het meer de praktische dingen die het grootste verschil maakten.
    zo had mijn man een auto van de zaak, maar daar paste geen 3autostoeltjes in. voor mijn zwangerschap was er sprake van dat hij een andere auto zou krijgen waar het wel in zou passen en toen het puntje bij paaltje kwam ging dat niet door. nu dus prive weer een auto.
    misschien komt het doordat mn oudste 2 kinderen 5 en bijna 8 zijn en dus al een hoop zelf kunnen. maar ik ervaar geen hele grote verschillen tussen 2 en 3 kinderen. (voor zover ik nu even kan bedenken)

3. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    De logistiek: dat je er 2 op sleeptouw hebt i.p.v. 1 als één van de drie iets heeft. Dat je je niet gewoon op de baby kunt richten of op het oudere kind, maar dat er 2 zijn die aandacht nodig hebben als je op de derde staat te wachten met zwemles, hockey, etc. Dat vond en vind ik het lastigste stukje. Verder vond ik een derde vooral heel relaxed omdat je alles al wel een keer hebt meegemaakt. Ook al was en is dit niet bepaald een makkelijk mannetje, ik schiet niet meer in de stress omdat ik weet dat het overgaat.

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Nou ja, je hebt een kind erbij dus alles is gewoon... meer ;).
    Meer drukte, meer gepraat, meer ruzies, meer was, meer afspraken/regeldingen, meer huiswerk, meer boodschappen, meer kattenkwaad, meer fietsen in je schuur, meer halen en brengen, etc.

En dat alles kost dan meer energie, meer geld, meer aandacht... ;)

Ik sluit me wel aan bij andere dames dat je als ouder wel steeds relaxter wordt, omdat je al veel hebt meegemaakt.

Praktisch gezien heb je idd minder keus in auto's en ook in vakantieaccommodaties.

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je komt een hand tekort...
    En vaak het gevoel dat je een kind tekort doet, doordat er weinig rust in huis is en 1 op 1 tijd vaak te wensen overlaat.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.279
    6.192
    113
    Dit gevoel heb ik helemaal niet, maar ik zie dat jij ze een stuk dichter op elkaar hebt.
    Ik heb juist 2 extra paar handjes om nr 3 te helpen.

Het grootste verschil is dat de derde niet echt een ritme heeft, of meer met het ritme van ons meegaat ipv wij meegaan in haar ritme.
    Hapjes, flesjes, slaapjes is meer wanneer het uitkomt ipv op de klok.
    En dat vind ik nog weleens zielig, als ik d'r weer haar bed moet uittrekken voor dansles oid.:)

7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.464
    17.409
    113
    - auto. 3 stoelen passen hier ook net niet dus oudste zit zonder als we met zn alle gaan tussen de andere 2 in of voorin op verhoger als 1 van ons niet meegaat

- ze ergens onderbrengen. 2 kinderen ergens laten logeren gaat makkelijker dan 3

- het is niet eerlijk verdeeld, 1 jongen en 2 meisjes, vooral de jongen heeft er last van hier :D

Maar totaal niet het gevoel dat er aandacht te kort is, maar ik werk ook niet buitenshuis en oudste 2 krijgen thuis les over het algemeen.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.992
    4.008
    113
    Wij hebben er 2 en waarschijnlijk blijft dat zo.

Wat mij het grootste 'probleem' lijkt is dat je met 3 niet meer 1-op-1 kunt, bijv in het zwembad, lijkt me echt lastig.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.279
    6.192
    113
    Het ligt ook aan de leeftijden of het lastig is, mijn oudste 2 zijn 7 en 5. De oudste heeft 2 diploma's en de jongste bijna haar a-diploma. Daar kan makkelijk 1 iemand op gezet worden, terwijl de ander bij de baby blijft.

Ook in pretparken kunnen zij samen als ze willen.

10. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou geen grote verschillen eigenlijk.
    Tussen de oudste twee zit twee jaar leeftijdsverschil. En tussen de middelste en de jongste 3.

Ze krijgen alledrie genoeg aandacht. De oudste zit op school dus met haar doe ik vaak 1op1 wat buiten de deur. Zoals even naar de bieb, boodschapje doen, de stad in. De middelste krijgt veel aandacht, omdat de baby veel slaapt. En de baby krijgt sowieso aandacht, want twee zussen die dol op haar zijn en veel met haar spelen. Ook kunnen de grote dames al veel zelf (aankleden, broodsmeren), dus kan ik de baby voeden enz. Ook niet meer gedoe met de kinderen naar bed brengen nu ik er 3 heb. Gast prima eigenlijk.

De drie kids pasten prima in onze auto.
    Oppas zoeken lukt eigenlijk altijd wel.

Er is wel meer was en meer geluid in huis ;)

11. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Mijn man heeft wisselende diensten dat scheelt een hoop

Maar gister ben ik met mijn dochter van 5,5 lekker de stad in geweest even alleen met haar, lekker een paar patatjes gegeten,
    Daarna van 16.00 tot 18.30 op visite bij opa en oma met ons hele gezin
    Om 19.00 ben ik met mijn oudste van 7 gaan disco zwemmen tot 21.00 uur

Verder ligt een baby nog regelmatig te slapen dus als de oudste twee op school zijn heb ik alle tijd om dingen met mijn peuter te doen, gelukkig vind zij schoonmaken erg leuk dus zo word het huis ook nog schoon
    Maar ook even de kinderboerderij en stukje fietsen en wandelen is heerlijk.

In de avond met uitzondering van het weekend lezen wij ze allemaal samen 1 boekje voor, dan mogen de oudste twee naar hun kamer even spelen, ik lees dan peuter een boekje voor en knuffel met haar, dan ga ik naar mijn dochter van 5,5 en lees met haar een boekje en knuffelen en dan naar onze zoon van 7,

Het zijn de kleine dingen die het hem doen voor de kinderen, in de speeltuin kun je de oudste twee gewoon lekker laten spelen maar af en toe eens samen van de glijbaan of een paar keer duwen op een schommel doet al veel, en ook dat is voor hun even aandacht voor hen alleen.

En het weekend is het lekker langer op blijven terwijl de kleintjes naar bed gaan en een verhaaltje krijgen gaan we met de oudste twee kwartetten en filmpje kijken met een lekker zakje chips en dat vinden ze geweldig

Ik heb ook de luxe dat ik oma soms kan vragen op de kleintjes te passen of manlief een avond dienst aan te laten vragen zodat hij overdag thuis is wanneer er bijv een ouder mee gevraagd word bij hun school voetbal of majorette uitje, ik kan me dan aanmelden en neem een groepje kinderen incl mijn eigen kind onder mijn hoede, dat zijn dingen die het ook
    Weer leuk maken voor de oudste twee.

Ik vind het verschil tussen 2 en 3 niet heel groot, wij hadden toen nog een Mazda 2 en dat ging prima met 3 op de achterbank

Was is natuurlijk wat meer, qua eten merkten we het ook niet want er bleef altijd over,

Was is wel meer....

Ik ga met 3 en ook met 4 nog net zo makkelijk boodschappen doen of de stad in, en ook op visite bij anderen laten wij niet met vier,

Voor de vierde hebben we alleen wel de
    Zolder moeten verbouwen dat hoefde bij de derde nog niet,

12. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik vond het onhandig qua oppakken. Twee kan ik er tillen, maar de oudste kan ik dan niet meer aan de hand nemen bijvoorbeeld. Het lijkt iets kleins, maar ik merk in de praktijk dat dit soort dingen toch best vaka voorkomen.

En ik vind het lastig om mijn aandacht goed te verdelen. Ik vond dat bij 2 een stuk beter te doen. Nu hebben nummer 1 en 2 wel eens ruzie als ik met de jongste (huilbaby) bezig ben en dat is gewoon ronduit kut. Want dan heb ik ineens 3 huilende kinderen. Sowieso veel minder aandacht voor de oudste, zij kan zichzelf immers aankleden en eten en dergelijke, maar de anderen niet. De oudste had er heel veel moeite mee, maar wij hebben dan ook een moeilijke baby. Bij een makkelijke 3e gaat dat al heel anders.

En verder vind ik het praktisch onhandig. Maar daar komen we vast nog wel aan uit.

13. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Eigenlijk dit, maar jij verwoordt het veel beter.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.076
    2.220
    113
    Brabant
    Je bent een hand te kort af en toe.
    Maar dat ligt er ook aan hoe oud de kinderen zijn.

Toen de jongste net geboren was, zat ze vrijwel altijd in de draagdoek.
    En nu nog regelmatig (ruim 2,5)
    Dat geeft vrijheid.

Eigenlijk vind ik t wachten bij de zwemles ecjt intensiever met drie. En een dagke oretpark. Maar laatst is ze voor het eerst meegeweest en eigenlijk ging t ook goed.
    De oudste twee zijn 5 en 7 en gingen dan samen ergens in.en wij erachteraan.

Auto past net en in t huis hebben we nog een kamertje over.

Alle dagelijkse dingen vind ik niet moeilijker met drie dan met twee.

15. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Om de reden van het zwemles hebben wij gekozen voor een zwembad 15 km verderop, hier zijn 2 speeltuinen bij en ook binnen wat te spelen en op loopafstand de kinderboerderij, dan kan ik met de andere kids spelen terwijl er 1 zwemt, ze weten nu dondersgoed dat als ze netjes wachten en luisteren tot hun zus klaar is met omkleden en in het water is ze sneller kunnen spelen dan wanneer ze gaan ouwehoeren en dwars doen en weglopen, idem met douchen en afdrogen en aankleden, gewoon even 5
    Minuten op de stoel zitten dan kunnen we weer naar huis.

16. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Soms kom ik inderdaad ook handen te kort sinds de derde er is, maar mijn kinderen zijn allemaal nog jong. De oudste is 4, de middelste is 2 en de jongste bijna 1. De oudste begint de laatste tijd wel wat zelfstandiger te worden, dus het wordt al iets makkelijker ;)

De oudste gaat vanaf volgende maand op zwemles, op zaterdagochtend. Mijn man en ik gaan elkaar dan afwisselen zodat 1 van ons met hem mee naar zwemles gaat, dan hoeven de andere kinderen ook niet mee.

Ze krijgen verder allemaal evenveel aandacht, maar ook 1 op 1 tijd. Zo heeft de oudste smiddags altijd zijn tijd, omdat de 2 kleintjes smiddags slapen. De middelste heeft dat sochtend, omdat de oudste op school zit en de jongste slaapt en de jongste heeft dat savonds, als de andere al naar bed zijn (19.00 uur), krijgt hij nog zijn flesje en nog even wat spelen/knuffelen en ook naar bed (rond 20.00) en dan is het papa en mama tijd :D

17. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Wij hebben ervoor gekozen om nog even te wachten met zwemles, omdat het ons gewoon niet te doen leek om de jongste 2 nu mee te nemen. We willen het na de zomer nog eens proberen. Dan is de jongste net 1 en de middelste 2,5, we hopen dat de jongste dan wat makkelijker en rustiger is.

18. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Is er bij jullie geen mogelijkheid om op zaterdag ochtend te zwemmen dan? Zodat je de jongste twee thuis kunt laten bij je man, of dat hij dan een keer gaat en jij thuis kunt blijven? Mijn jongste twee zijn net zo oud als die van jou, maar ik zie het ook over een half jaar niet zitten om ze mee te nemen hihi.

19. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Die mogelijkheid is er wel. Maar dat betekent dat we elk weekend thuis moeten blijven. We zijn nu zo'n 1 of 2 weekenden per maand niet thuis (bij ouders of schoonouders). En dan zou dochter om de 2 weken zwemles hebben, dus dat is niet handig.

20. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.569
    456
    83
    Zo heb ik het ook ervaren en nu ze wat ouder zijn gaat alles nog veel makkelijker, want ze zijn allemaal heel zelfstandig en helpen elkaar en mij waar nodig.

Deel Deze Pagina