meerdere malen per dag een natte broek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Vlinder3, 24 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Onze dochter is sinds ze 2 is overdag goed plas zindelijk geweest.
    Sinds 3 maanden gaat dit ook super met de grote boodschap.

In de nacht is dit nog niet het geval, s'ochtends heeft ze altijd een flinke volle pamper maar dit is niet waar ik me druk om maak

Sinds een maandje heeft ze steeds een natte onderbroek. Ze doet geen hele plas maar druppelt dan in haar broekje. Soms als ze druk is of veel aan het spelen is plast ze wel echt in haar broek.
    Ik doe nu minimaal 5x per dag een droge onderbroek en broek aan.
    Een nat plekje in de broek laat ik haar niet mee lopen dus was me een ongeluk:)

Ze plast altijd heel veel, regelmatig gaat ze in de ochtend bijna niet en als de dan eenmaal geweest is gaat ze gerust ieder half uur/uur naar de wc en ook dan iedere keer de natte broekjes nog.

Ben er mee naar de ha geweest maar zijn antwoord was:
    Het kan de leeftijd zijn of een terugval en zolang ze niet klaagt over pijn of plast niet geheel in haar broek, zullen we het wel afwachten.
    Het vele plassen zal wel komen door het vele drinken....

Tja, ze heeft altijd heeeeel veel gedronken en nu met momenten doet ze dit nog.

Ik weet nu dus even niet wat ik moet doen, ik wordt niet boos als ze een natte broek heeft want vaak roept ze dan "Mam, ik heb weeeer een natte broek, ik wil een droge broek aan!!" en dan zie je aan haar gezichtje dat ze het zelf ook echt niet leuk vind.

Jullie misschien tipt om ons meisje hiermee te helpen??

Dinsdag gaat ze weer naar psz na de vakantie van 6 weken en ik zal voor de zekerheid genoeg droge broekjes in haar tasje doen....

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Rare reactie van je HA! Ik zou in ieder geval haar urine eens laten testen. Misschien is het wel een sluipende blaasontsteking. Hoeft niet altijd heel erg veel pijn te doen.

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Mijn zoontje is 5,5 jaar en had ook veel plasongelukjes op een dag. Hij was een jaar zindelijk en toen begon het. Nu dus al ruim 2,5 jaar geleden. Hij ging ook wel 10 keer of meer naar de wc per dag. En toch die natte broeken elke keer.

Onze huisarts vond het allemaal niet erg en normaal voor een kind wat nog geen 6 jaar is. Wij gingen ook denken dat hij het expres deed want het gebeurde als hij druk bezig was. Alsof hij niet naar de wc wilde gaan.

Na bijna 2 jaar met deze stress, want het gaat echt je dag beheersen, was ik er helemaal klaar mee. Heb de ggd benaderd en daar alles uitgelegd en die heeft een brief naar de huisarts geschreven voor een doorverwijzing naar de plaspoli. Gelukkig hebben we de doorverwijzing gekregen. We lopen daar nu ruim een half jaar.

We moesten een plasdagboek bijhouden (hoevaak en hoeveel in mm er geplast wordt). Bij de eerste afspraak kon ze mij a.d.h.v het dagboek al vertellen wat hij had. Een overactieve blaas (google maar eens wat het is). We hebben medicijnen gekregen en het is nu een wereld van verschil. Mijn zoon heeft nu misschien 1 keer per week een paar druppeltjes in de broek. Hij zal nooit iemand zijn die veel uit zichzelf naar de wc gaat maar dat geeft niet, wij sturen hem wel.

De volgende stap is om hem weer te leren zijn blaas normaal te laten werken zodat hij geen medicijnen meer nodig heeft.

Ik ben heel blij dat ik nu bij de plaspoli zit.

4. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Ik vind het heel herkenbaar. Ons oudste zoontje is 3,5. Rond zijn 3e verjaardag is hij zindelijk. Hij geeft aan dat hij moet plassen en plast dan ook wel op de wc. Maar elke dag plast hij wel een paar keer in zijn broek. Ook een paar druppels, maar dus wel steeds natte broeken. Dus steeds weer een nieuwe onderbroek aan. Ik had gehoopt dat het een periode was, maar het blijft maar duren. En ook, hij moet heel veel plassen. Minstens elk uur.
    Hij is met 13 maanden geopereerd aan zijn hypospadie (plasbuis kwam op de verkeerde plek uit, waardoor hij omhoog plaste) en heeft een reflux bij zijn nieren (urine stroomt van de blaas weer terug naar de nieren) dus we staan nog onder controle van een kinder uroloog. Heb dit wel verteld, en ook dat hij nog steeds wat omhoog lijkt te plassen en volgens de psz leidsters heeft hij een heel klein straaltje. Daarom wordt hij binnenkort geopereerd om zijn plasgaatje wat wijder te maken. Hopelijk kan hij dan meer en beter gericht plassen, en hoeft hij minder vaak.

Ga ook nog even googlen op overactieve blaas, want dat ken ik nog niet.

In ieder geval herken ik precies wat je bedoeld. Heb geen tips want ik zit er nog middenin. Probeer er nu zo weinig mogelijk aandacht aan te schenken, en het plassen wat voor te zijn. Als ik ook maar denk dat hij bijna moet, gauw op de wc zetten. Maar sneu (en onhandig voor ons als moeder) is het wel.

5. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou eerst ook de HA vragen of hij toch niet voor de zekerheid haar plasje wil checken op een blaasontsteking. Als het dat niet is dan kun je verder kijken, maar ik denk dat ze nu nog erg jong is voor de plaspoli.
    Wij komen sinds een half jaar ook bij de plaspoli voor mijn dochter (ze is inmiddels 5). Zij heeft ook vaak natte broeken.
    @nataly: hebben jullie ook Dridase? En vanaf wanneer begon dat te werken? Mijn dochter heeft het sinds een week, maar tot nu toe is er nog weinig verschil.
    @liesken: kan heel goed aan zijn problemen met plasbuis/nieren liggen. Heb je het al met zijn uroloog besproken? Mijn dochter heeft eerst medicijnen voorgeschreven gekregen. Als dat niet helpt wordt er ook naar haar plasbuis gekeken. Maar omdat dat onder narcose moet willen ze het eerst met medicijnen proberen.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Is het bij jullie kids dan doorlopend zo of gaat het ook bij periodes weken goed? Hier is dat nl t geval.
    Poepen gaat nog wel s mis, vindt ze ook lastig op de wc. S nachts zonder luier lukt nog niet maar dat is wel normaal lijkt mij.
    Plassen zijn periode dat t mis gaat en dan vaak een hele plas. Spanning/veranderingen heeft iig invloed. Ik heb hier de urine wel s laten testen.

7. Eameltsje

Eameltsje Actief lid

11 mrt 2014
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee, het gaat soms een dag goed, maar langer ook niet. 's Nachts zindelijk hoeft pas vanaf een jaar of 10. Als het echt puur spanning is dan is het lastig om er wat aan te doen. Het ene kind krijgt problemen met slapen, het andere gaat in z'n broek plassen.

Liyana89 vindt dit leuk.
  8. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Het is geen hele plas wat ze doet, een paar druppels en past verder op de wc of ze zegt dat ze niet hoeft.

Moet wel zeggen dat het sinds deze week weer beter gaat, althans op de psz gaat supergoed en thuis nu ook beter, minder natte broeken.

9. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Nou, het is 2 dagen goed gegaan en nu is het weer helemaal terug bij af.
    Morgen bel ik naar de ha om een afspraak te maken want het is voor haarzelf ook niet leuk en wie weet heeft hij tips oid

10. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Hier was ons meisje ook zindelijk.. het ging onverwacht super goed.. nog voor haar 2e verjaardag geen ongelukjes meer.. ze wilde het zelf net als haar grote broer.. ook geen beloningskaart of wat dan ook hoeven gebruiken. Ze was dus gewoon eraantoe..
    tot ze ineens 3 maanden later de hele dag door de broek nat had.. ze bleek een blaasontsteking te hebben.. na een abkuur.. plaste ze nog steeds bloed. Op het blote oog niet te zien. Na een aantal zh bezoeken was het ineens weg.. alle plasjes daarvoor was het wel nog aanwezig..
    Wat het is geweest? Ze draagt nu weer luierbroekjes. Ze gaat nog vaak plassen op de wc, maar elk onderbroekje is nat. Ze wil geen gewone luier meer om. We laten het nu maar even rusten en vinden dit de beste oplossing voor nu. Dan heeft ze er ook geen stress van want bij elk nat onderbroekje zat ze bijna te huilen. Ze is nog geen 2.5 dus ook nog erg jong..

Ik zou dus zeker bij de ha blijven proberen, sowieso zijn die kleintjes extra gevoelig voor blaasontsteking. Ze plassen soms niet goed uit of zitten niet goed op de wc(bv met bengelende voetjes).

Deel Deze Pagina