Hi Hi, Ik kolf nu bijna 4 maanden fulltime voor mijn dochtertje, maar wil dit zo langzaam aan gaan afbouwen. Ik heb eerder borstontstekingen gehad en ben een beetje bang dat ik dat weer krijg als ik verkeerd afbouw. De meeste schema's die ik tegen kom zijn voor live voeden, maar het lijkt me dat ik door het kolven misschien meer opties heb. Zoals bijvoorbeeld steeds wat minder kolven? Wat zou een goed afbouwschema zijn en hoe lang kan ik hier het beste voor uittrekken? En is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 1 avondkolfsessie te houden? Zo kan ik haar toch nog wat langer BV geven, maar heb ik de dag "vrij". Ik heb een tweede vraag, over ingevroren melk. Ik weet dat het 3 maanden goed is, maar moedermelk verandert toch ook van samenstelling mee met de groei van de baby? Is melk van toen ze 3 maanden was dan nog wel voedzaam genoeg als ze 5 maanden is? Ik hoop namelijk genoeg voorraad aangelegd te hebben om mijn meisje tot 6 maanden BV te kunnen blijven geven. Bedankt alvast!
Hoi, Je kunt inderdaad afbouwen zoals je met live voeden doet. Dat gaat zeer gereguleerd en weet je dat je per voeding die je laat vallen ongeveer 3- 5 dagen uit trekt. Je weet dan ook op welke momenten je mogelijk wat stuwing of zo kunt ervaren en loopt er dan bijvoorbeeld niet ineens ongemakkelijk mee rond in de stad of bij een visite. Je kunt inderdaad ook minder kolven per keer. Dat is wat lastiger inschatten hoe lang je lichaam dan nodig heeft, ook omdat je dan bij iedere voeding minder zult kolven en je het ongemak meer spreidt over de dag. Je kunt altijd een avond sessie houden, kijk gewoon hoe lang je lichaam het blijft doen! Voor wat betreft het invriezen: het klopt dat moedermelk zich aanpast op behoefte op dat moment. Over het algemeen komt het niet zo nauw, maar heb je melk uit de eerste week bijvoorbeeld, kan het zijn dat ze iets sneller voor een volgende voeding komt. Meestal niet zo'n probleem. Succes verder, geniet van je kindjes!