Hoe werkt dat nou, zo'n aanvullende ww-uitekering?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Setteke, Apr 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Setteke

Setteke Niet meer actief

Afgelopen 9 maanden heb ik een ww-uitkering ontvangen. Het contract bij mijn vorige werkgever van 34 uur werd beeindigd en het contract bij mijn nieuwe werkgever ging in, maar ipv 34 uur kreeg ik 20 uur, wat ik ook structureel elke week werk. Die 20 uur zou dus in mindering worden gebracht op mijn uitkering, maar nu zeggen ze dat dat niet gebeurd is, buiten mijn schuld om, waardoor ik een mega-bedrag moet gaan terugbetalen.

Maar wat ik nou zo gek vind, ik kreeg zo'n 370 euro per maand netto van het uwv, terwijl ik bij mijn eerste baan zo'n 1200 euro netto (minus reiskosten zo'n 1050 netto) kreeg elke maand. Die 370 is toch lang geen 70% van van mijn salaris daar?

Toen mijn ex in de ww belandde zonder een nieuwe baan was het bedrag wat hij maandelijks kreeg wel zo ongeveer die 70% van zijn laatstverdiende loon.

Hoe werkt dat berekenen nou, zie ik het nou zo verkeerd dan?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Setteke,

Om de hoogte van de WW te berekenen wordt een dagloon vastgesteld.
    Dit is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat je werkloos werd.

Het WW-dagloon wordt als volgt berekend:
    Je SV-loon (het loon waarover premies sociale verzekeringen zijn betaald) wordt gedeeld door 261
    (gemiddeld aantal werkbare dagen per jaar). Hierin worden alleen de vaste onderdelen van je loon meegenomen. Daarnaast geldt er een maximumdagloon voor de WW.

Als je WW-dagloon is vastgesteld dan ontvang je de eerste 2 maanden 75% van het WW-dagloon. De derde en eventuele vervolgmaanden ontvang je 70% van het WW-dagloon.

Als je werkt naast je WW-uitkering dan moeten deze uren worden verrekend met je WW-uitkering. Je geeft aan dat dit niet is gebeurd? Als je hierover aanvullende vragen hebt dan kan je telefonisch contact opnemen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. De collega's kunnen je dan informeren op basis van je persoonlijke gegevens.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik heb geen idee wat mijn dagloon zou zijn, maar dan nog, na aftrek van die 20 uur die ik nu werk hou je 14 uur over waarover ww betaald wordt. Ik zou dus recht hebben gehad op 15 euro ww per maand? Dat kan toch nooit kloppen? Volgens mij zou dat zo'n 300 euro ongeveer moeten zijn...

Ik ben zelf gebeld door een medewerker van het uwv maar die kan me niks zinnigs vertellen behalve dan dat ik nu een schuld heb die ik terug moet betalen. Ik heb aangegeven dat ik het idee heb dat het niet klopt, maar zij zegt van wel maar kan het me niet uitleggen...

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Setteke,

Je geeft aan dat je het idee hebt dat het bedrag dat je moet terugbetalen niet klopt.
    Ik kan hier zonder inzage in je gegevens geen antwoord op geven.

Als je wilt dat ik je dossier inzie om uitleg te geven stuur dan via een privé-bericht je telefoonnummer.
    Ik neem dan maandag contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Setteke

Setteke Niet meer actief

Lees het bericht nu pas, ik stuur alsnog een privébericht.

Share This Page