contract en zwanger

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by LadyLaila, Jan 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LadyLaila

LadyLaila Bekend lid

Mar 31, 2009
    534
    0
    0
    overijssel
    Hallo,

Ik had een vraagje ik ben er net achter gekomen dat ik zwanger ben van me tweede. Nu heb ik een half jaar contract bij het bedrijf waar ik in april te horen krijg of hij wordt verlengd of niet. Het bedrijf op zich is tevreden over mij maar ik ben nu bang dat als ik ze over me zwangerschap vertel dat ze me contract niet verlengen. mag ik de zwangerschap verbergen tot ik meer zekerheid weet. Of moet ik het bedrijf inlichten over me zwangerschap.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste LadyLaila,

Je moet uiterlijk na 3 maanden zwangerschap aan je werkgever melden dat je zwanger bent. Je werkgever is namelijk verplicht eventuele aanpassingen in het werk te doen om jou en je baby te beschermen.

Je werkgever mag je echter niet ontslaan vanwege je zwangerschap, want dan heb je ontslagbescherming. Bij een tijdelijk contact dat van rechtswege eindigt, is geen sprake van ontslag. Je werkgever is dus niet verplicht het tijdelijke contract te verlengen.

Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over het informeren van je werkgever en over ontslag bij zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page