Matras tijk wassen vóór gebruik?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Honeyybell, 13 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Honeyybell

26 okt 2018
    79
    74
    18
    Vrouw
    Ik hoopte het te kunnen vinden en niet te hoeven vragen maar kon niet precies vinden wat ik zocht helaas.

Ik heb een ledikant matras nieuwgekocht, het ABZ koudschuim tijger matrasje om precies te zijn. Met afneembare en wasbare tijk. Nu heb ik hem vandaag uit het plastic gehaald (heb ik even mee gewacht ivm bouwstof door achterlopende werkzaamheden :oops:) en die staat nu recht overeind te luchten voor een open raam op onze slaapkamer. Nu vroeg ik mij alleen nog af, is het raadzaam de afneembare en wasbare tijk vóór het opmaken en eerste gebruik te wassen? Gewoon met enkel neutral op het aanbevolen aantal graden? Dat doe je bij kleertjes en hoeslakens immers ook?

Of zijn er redenen waarom dit absoluut niet aan te raden is?

2. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik heb het niet gedaan, maar ik zie geen reden waarom je het absoluut niet moet doen. Later heb ik de tijk wel gewassen ivm urinevlekken en toen heb ik de rits gesloopt toen ik hem weer om het matras wilde ritsen. Zit allemaal superstrak, dus ik zou daar voorzichtig mee zijn.
    Ik heb trouwens alles voor de baby met ons normale wasmiddel gewassen. Ik begon pas aan neutral als ik een vermoeden zou hebben dat kindje er gevoelig voor zou zijn. Maar was niet van plan alleen voor mijn zoon wasjes te draaien (nu is hij bijna 2 en krijgt hij in zn eentje de machine wel vol :roflmao:)

3. Honeyybell

26 okt 2018
    79
    74
    18
    Vrouw
    Nou, nu je het zegt.. Ik had er nog helemaal niet over nagedacht hoe ingewikkeld het zou zijn om er weer omheen te krijgen :roflmao: misschien is dat toch een reden het niet te doen hoor. Het ruikt verder ook niet chemisch ofzo

4. Jiseb

Jiseb Fanatiek lid

4 mrt 2015
    2.054
    955
    113
    Ik had precies hetzelfde met na het wassen, het zit zo strak allemaal. Terug erom heen doen is echt een crime.

5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Zou het idd niet doen! Is echt een gepriegel.
    En kindje komt er ook niet direct mee in aanraking, itt kleding wat direct aan het huidje komt te zitten.
    Er zit nog een molton en een hoeslakentje omheen.

6. Honeyybell

26 okt 2018
    79
    74
    18
    Vrouw
    Oké ik ben overtuigd!:D dan laat ik het gewoon zo lekker uitluchten tot ik iets begin te voelen..al denk ik dat elke dag inmiddels maargoed we gaan het meemaken :p

7. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik heb het wel gedaan en hier ging de tijk er gewoon weer makkelijk omheen, hoor! Ik was onze eigen tijk ook minstens twee keer per jaar, al is dat een matras van de IKEA en is die tijk wel wat lastiger om er weer omheen te krijgen, maar ook weer geen groot drama of zo. Vind het wel zo fris :)

8. Honeyybell

26 okt 2018
    79
    74
    18
    Vrouw
    Ja onze eigen tijk is recent nog gewassen door mijn nesteldrang (ik was het liefst alles 3x op een dag zegmaar :roflmao:) maargoed die is al ouder en zit geen molton tussen hoeslaken en topper. Ik kreeg 'm er wel weer relatief gemakkelijk omheen maar was in de droger geweest' op delicaat/lage temperatuur) en was dus zacht en flexibel geworden al. Ik zou de tijk van de baby dan weer niet in de droger willen doen.

nizzie86 vindt dit leuk.
  9. Honeyybell

26 okt 2018
    79
    74
    18
    Vrouw
    Heb hem uiteindelijk nu dus toch gewassen aangezien mijn vriend voor zijn bedrijfsuitje los ging met de parfum en ik vond dat het matrasje ernaar rook aangezien die op onze kamer stond te luchten :rolleyes:

Ging er gemakkelijk weer omheen trouwens! Maar hem 'm aan de lucht laten drogen, niet in droger durven doen.

nizzie86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina