Verband Montelukast en diarree?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Esmaralda, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Mijn jongste gebruikt dit middel nu sinds juli, en echt het werkt super! Hij krijgt het tegen zijn benauwdheid. Het enige enorme grote nadeel is dat hij, sinds hij dat middel gebruikt, constant enorme diarree heeft.
    Ik dacht in het begin oh buikgriep, maar het duurde en het duurde maar, en dan werd het weer wat steviger. Maar echt mooie drollen werden het niet meer.
    Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit niet normaal was, en zocht er dus niks achter. Hij is veel ziek geweest en dacht dus echt dat hij steeds een buikgriep ofzo iets had. Maar hij at en dronk wel prima en was gewoon zichzelf. Dat vond ik dan wel vreemd.

Nu zag ik afgelopen week dat er in de bijsluiter stond dat er maag/darm klachten konden ontstaan door dit middel. Dat zich uit in buikpijn (hij huilt soms heel erg en klaagt dan over buikpijn, maar dit gaat dan ook opeens zo snel als het gekomen was weer over) en diarree.

Hij heeft nu weer zulke erge diarree, enorm dun en waterig en zijn hele billen zijn kapot, het bloed gewoon. Hij loopt met zijn benen wijd, omdat het hem enorm zeer doet en bij elke keer poepen loopt het bij zijn benen naar beneden. Hij durft niet eens meer te zitten :(
    Hij zei nog geen hele zinnen, tot vanmorgen, ik kwam zijn kamer in, en zijn eerste zin was, mama au billen daar :(:(
    Elke keer dat hartverscheurende gegil bij het verschonen, als ik die luier open doe, en dan moet het nog schoon pfff

Ik ben er heel erg klaar mee, ik vind dit ZOO ontzettend zielig. Zo erg als dit is het sinds juli denk ik een stuk of 6-8x geweest, voor de rest gewoon dun, zacht en wat rode tot schrale billen.
    Ik heb nu de kinderarts gebeld, en word straks terug gebeld.
    Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik hier niet eerder aan gedacht heb, maar omdat ze zoo vaak ziek zijn (de oudste ook) word het op een gegeven moment gewoon allemaal zo'n wir war.

Komt iemand dit bekend voor? Kan het echt van de Montelukast komen? Ik kan gewoon niks anders bedenken. Hij krijgt gewoon gezond te eten, genoeg vetten, groente, vezels, vlees, eiwitten etc.

2. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    De bijwerkingen van montelumast kunnen heel heftig zijn en wij zijn daardoor ook weer gestopt met het middel.
    Komen er geen kiezen door waar de diaree van kan zijn?
    Even contact met de (long)ka opnemen die moet op de hoogte zijn van evt bijwerkingen.

3. Ik4kids

Ik4kids Lid

11 dec 2012
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allevier onze kinderen hadden Montelukast.

Eentje is gestopt ivm nachtmerries en de andere door buikpijn. Geen diarree, maar wel veel en vaak pijn.

Bij de andere 2 (nog) geen last van bijwerkingen.

Ben benieuwd wat de arts heeft gezegd

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Lijkt me goed mogelijk als het in de bijsluiter staat.
    Maar er is een alternatief voor montelukast wellicht dat de bijwerkingen daar anders van zijn.
    Ik zou het even navragen bij de huisarts.
    Kun je ademen... Kun je niet meer zitten.. Ook een beetje sneu :)
    En kan me voorstellen dat je denkt dat hij "gewoon diarree" heeft hoor... Zeker als ze toch al relatief vaker ziek zijn.

5. Saskia78

Oh en tegen de zere billen... Geen sudo gebruiken als het open ligt maatrbepanthen.
    Dat prikt minder in open wondjes en bevordert het herstel.
    Sudo sluit de huid meer af voor wat in de luier zit... Maar als z'n billen echt al stuk zijn prikt het ook enorm.

6. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    @HooyoShimbir: Bedankt voor je reactie! Die bijwerking hebben wij ook inderdaad zien staan, net als agressie, boosheid, gedragverandering etc.
    Hij heeft al zijn kiezen en tanden al, dus dat kan niet.

@Ik4kids: Hier had hij dus ook echt van die aanvallen. Hij klapte dan opeens dubbel en greep naar zijn buik en begon te gillen en huilen en riep au au au.
    Echt lekker spul dan zeg, jeetje.

@Saskia: Wat voor alternatief is dat dan?
    En ja dat is ook een beetje sneu idd, want deze pillen zorgen dat hij niet opgenomen hoeft te worden. Ze werken geweldig, maar je billen moeten wel heel blijven.
    Ik bedoelde ook bepanthen, ik ben zo'n zeef. Ik weet het van Sudo idd, ik heb zelf eczeem, doet echt zeer in open wondjes!

@All: Ik heb ondertussen contact gehad met de kinderarts en ik moest stoppen met de montelukast. Het moest dan binnen 2 dagen over zijn en dat was het idd ook. Het gaat nu eigenlijk goed. Ik merk ook dat zijn humeur en gedrag anders is. Hij is vrolijker, minder boos en niet meer zo driftig en enorm boos als er iets niet gaat zoals hij wil. Ook eet hij beter. Dus ik weet wel zeker dat het door die pillen komt.
    Ik moet volgende week naar de kinderarts en hij zei al aan de telefoon dat we dan gaan bespreken wat hij dan krijgt. Want hij moet er wel iets bij, want hij is nu wel weer benauwd. Maarja hij kan weer zitten haha pffff

7. Saskia78

Montelukast is een B-merk.
    Singulair is het bijbehorende a-merk.

Werkzame stof is dan wel hetzelfde maar de rest van de samenstelling is net anders. Dus soms scheelt het qua bijwerkingen.

En inhaler kan misschien ook wel maar ideaal is het niet met die kleintjes en bovendien is er vast een reden waarom ze precies deze voorschrijven.
    Heb het zelf een tijdje gebruikt maar het werkte prima. Eindelijk weer slapen 's nachts :)

8. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik las idd ook al dingen over Singulair, maar ik dacht dat dit de puffer versie was, en Montelukast de pil versie.
    Hij krijgt al Qvar en ventolin, dus nog een puffer is een beetje veel denk ik.

9. Saskia78

Singulair is ook pilletjes.

Arm manneke heeft wel veel last dan of niet?

Hier alvescol (als ontstekingsremmer) en atrovent (omdat ik niet zo goed tegen ventolin kan)
    En dan vooral in dit jaargetijde en in het voorjaar...
    Als het weer omslaat naar echte herfst of naar echt mooi weer ben ik altijd de klos. De rest van het jaar valt het wel mee :)

10. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Mijn dochtertje krijgt Singulair en dat is een sachetje met poeder die we haar 's avonds geven met een hapje toetje.

Deel Deze Pagina