Ooh dat is ook wel fijn! 5 is wel echt lang. Kan me voorstellen dat dat wel weer geruststelt toch! Nog een weekje dan is de mijlpaal van 24 weken ook bereikt.
Aangezien ik al 2x bijna dood ben gegaan na een natuurlijke bevalling heb ik liever een keizersnede maar aangezien alle complicaties vlak na de bevalling waren vallen ze niet onder de bevalling zelf en heb ik dus geen medische noodzaak voor een keizersnede zeggen ze..
OMG wat een mooie buiken al! Nu heb ik er een beetje een beeld van, van wat ik kan verwachten. Ik ga volgende week na de termijnecho toch echt wat zwangerschapskleding kopen, mn broek past nog wel, maar denk dat t snel onprettig wordt, krijg al lichte bolling boven schaambeen en doe vaak de knoop los (misschien meer vanwege darmen die voelen alsof ze in de knel zitten)
Ah op die manier. Pff heftig zeg dat je dat zo hebt meegemaakt. Dikke knuffel en blijf goed in gesprek met ze over de mogelijkheden en jouw gevoelens erover.
Ja zou ik zeker doen! Heb je de hele zwangerschap plezier van haha ik begon ook met 8 weken ofzo m’n knoop los te dragen met een elastiekje ertussen maar toen ik besloten had om gewoon al vroeg een zwangerschapsbroek te dragen was dat echt een verademing!
Ik had het maandag mentaal even behoorlijk zwaar. Afgelopen weken ook al, maar maandag was beetje dieptepunt. Veel angst dat het misgaat. Ik heb nog niet kunnen genieten van het zwanger zijn (waarbij misselijkheid en overgeven en ontregelde schildklier ook een rol speelt). Toch de indruk dat ik nu pas toekom aan het verwerken van het trauma van het traject en de miskramen. Mijn traject was in sneltreinvaart, misschien toch niet goed stil gestaan bij mn gevoel (ik wilde dat toen ook niet, wilde door). Ik mocht gelukkig langskomen van de vk en de echo was supermooi. Kindjes goed gegroeid, al hele duidelijke armpjes en beentje en flink aan het bewegen en zwaaien. Goed gesprek gehad over vertrouwen etc. Nu besloten dat ik maar eens wat positieve dingen moet gaan doen rondom m'n zwangerschap. Dus ik benoem nu elke dag de positieve dingen naar mezelf zodat ik niet alleen maar focus op de 'wat als het misgaat' en de ellende van de misselijkheid etc. Zoals bv: m'n bh past niet meer, er is al een beginnend buikje (OMG nu al), ik lust weer koffie, gister maar 1x overgegeven (record!), voor het eerst weer een wandeling >10 min kunnen maken zonder mega misselijk te worden etc. En nu heb ik m'n allereerste aankoop gedaan, een supermooie hangende tweelingwieg van hussh die ik op het oog had (via marktplaats en goed af kunnen dingen jeej). Gewoon om mezelf te dwingen te geloven dat het ook gewoon goed kan gaan. Mn gevoel is nog niet helemaal mee, maar hopelijk komt dat nog. In t ergste geval moet ik het weer verkopen, t zijn maar spullen probeer ik te denken. Soort zelftherapie. Als dat niet lukt kan ik alsnog naar een psycholoog/coach etc. Hebben jullie ook dingen die jullie doen voor positieve energie?
Ooh wat ingewikkeld hè! Ik denk dat iedereen die zwanger is wel bang of onzeker is of alles wel goed gaat. Elke echo/mijlpaal is weer een geruststelling. Ik volgde op het moment dat ik zwanger werd een OCA traject, waarbij ik 5 keer in de week gesprekken had met een psycholoog, fysiotherapeut, ergotherapeut en 2 keer trainen. Ik heb daar eigenlijk meteen al mijn angsten kunnen bespreken waarbij ze mij geleerd hebben dat als het misgaat ik daar zelf helemaal niks aan kan veranderen of het had kunnen voorkomen. Dus je vooraf druk maken om iets waarvan de kans groter is dat het gewoon goed gaat, heeft geen zin en heb je alleen jezelf mee. Dat is eigenlijk ook wat ik nu met mezelf ‘bespreek’ als ik weer angstig wordt. Ik concentreer me vooral op goede echo’s, goede bloeduitslagen/nipttest, mijlpalen die je haalt en daarnaast natuurlijk van het moment dat je bewegingen voelt in je buik. Shoppen voor de baby’s is trouwens ook een hele goede therapie haha en zelfs als ik een leuke zwangerschapsoutfit vindt wordt ik daar wel even echt heel blij van. Heb vooral niet de illusie dat je helemaal niet meer angstig of onzeker gaat zijn. Dat is ook gewoon normaal. Probeer alleen niet te lang in die dip te blijven hangen maar probeer te relativeren. Probeer verhalen over vroeggeboortes te vermijden op Social media en allerlei andere enge dingen. (Lukt mij ook niet altijd en merk dat ik dat gelijk op m’n eigen situatie betrek). En heb je wel een dipje.. bespreek het hier.. dat doen we allemaal
Dankjewel voor je uitgebreide en lieve reactie! Ben het met je eens dat je er toch geen invloed op hebt, maar wel op hoe je omgaat met de angst/onzekerheid die je voelt. Probeer het er nu te laten zijn en dan weer de positieve dingen te benoemen voor mezelf inderdaad. Ik denk dat beweging voelen ook echt een grote mijlpaal zou zijn, een bevestiging Ik ga volgende week na de termijnecho starten kleding shoppen heb ik besloten! Nu al zin in. Liefs
Kwam ff kijken hoe het met je gaat. Dus breek even in. Ik begon al vrij vroeg mijn buik in te smeren bij mijn dochter (met belly balm van de etos) en voerde ondertussen een gesprekje tegen het mensje in mijn buik.
Goeie tip, ik 'aai' nu wel mn buik onder de douche, maar insmeren ook een idee. Heb al een superfijne balsem cadeau gekregen van mn zusje ♡ Praten tegen mn buik lukt nog niet echt, maar wie weet komt dat nog
Heyhey Vandaag met 24 weken de groeiecho gehad! De baby’s zijn beide goed gegroeid, maar baby 1 wijkt wel wat af van zijn eigen groeilijn. Bij 20 weken wogen ze nagenoeg hetzelfde en nu zit er 80 gram verschil in. Baby 1 weegt 616 gram en baby 2 is 697 gram. Omdat baby 1 afwijkt van zijn eigen groeilijn, moeten we over twee weken een extra groeiecho de baarmoederhals is nog wel 4,5 cm dus dat is wel erg fijn even afwachten nog tot de volgende echo.
Mooi dat het goed gaat met de babies! Moet jij ook de suikertest doen? Ik moet maandag. Mijn ziekenhuis zegt dat dit standaard is bij meerlingen. Heb er echt zo geen zin in...
Nee niks over gehoord! Ik heb daar al eens naar gevraagd maar volgens mij zei mijn gynaecoloog dat het niet nodig was, omdat ik in mijn eerste zwangerschap geen suiker heb gehad en de glucose testen tot nu toe ook geen aanleiding geven. Maar misschien komt het nog Hoe was jouw groeiecho?
Vreemd. Ik heb het bij mijn eerste ook niet gehad. Was ook geen zware baby of iets.. Groei echo was goed! Eentje wilde niet meewerken, gyn was helemaal geirriteerd, haha. Tsja, krijg je met 2 jongens.
Zoo heerlijk dagje vandaag hier! Lekker veel last van rugpijn en buikpijn (bandenpijn, groeipijn of gewoon door de zware buik). Liggen voelt aangenaam maar zitten voelt en te lang staan is niet te doen. Ik denk dat de oorzaak van de rugpijn vooral te maken heeft met m’n dochter die vannacht ineens bang was voor monsters en met geen mogelijkheid meer in haar eigen bed te krijgen was zij heeft overigens heerlijk geslapen tussen ons in maar ik kon geen fatsoenlijk houding meer vinden op een klein stukje matras, oeps
Ah @Danie1989 waardeloos dit soort nachten. Hopelijk slapen jullie vandaag beter. Nou, ik heb die rottest gedaan gisteren. 2 uur stilzitten op een ongemakkelijk bankje... en ik blijk als klap op de vuurpijl dus zwangerschapssuiker te hebben. Terwijl ik geen klachten heb, babies zijn niet groot, geen overgewicht. Bleh. Nu moet ik een voedingsdagboek bijhouden, 5x per dag prikken om suiker te meten, naar een dietist... bah bah bah. Ben helemaal verdrietig, want nu mag ik natuurlijk mijn ontbijtkoekje niet meer in het weekend en mijn chocolaatjes.. heb er echt zo de pest in. Je mag al niks als je zwanger bent, nou mag ik nog minder. En meer bewegen gaat niet ivm mijn bekkeninstabiliteit. Daarnaast nog een stressvolle baan en gezin. Zo. Even van me af zeuren en mezelf zielig vinden hoor. Maargoed, als dit dus geen routinetest was geweest, waren ze er dus nooit achter gekomen, want babies zijn normaal gewicht, geen klachten en vorige zwangerschap ook geen diabetes. Dus ik zou hier wel naar vragen hoor dames!
Hier toch wel enige spanning voor de termijnecho morgen (11+3), voelt toch als mijlpaal. Ben nog altijd erg misselijk, maar het overgeven is sinds een paar dagen ietsje minder. Hierdoor hou ik net iets meer binnen en is t afvallen gestopt op -6kg. (Gebruikt nog emefasene). Hopelijk wordt t binnenkort echt minder en kan ik weer beetje normaal eten enz. Heb inmiddels een beginnend buikje en eerste paar kledingstukken gekocht. Fijn die black friday sale Hopelijk is de termijnecho goed. Heb dan donderdag weer controle internist (heb geen eigen schildklierfunctie dus gebruik daar in redelijk hoge dosering medicatie en dit moet nu strikt gemonitord elke 3 weken). En vrijdag dan de eerste afspraak in het ziekenhuis. Hopelijk mag ik dan zondag met 12wkn stoppen met de progesteron en de prednison afbouwen. Scheelt ook weer! Met de asprine zag ik wel door moeten gaan verwacht ik. Ik begreep dat je vaak ijzertabletten moet gaan slikken bij tweelingzwangerschap, doen jullie dat ook?