Meerlingen groepje

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Trassi, 18 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danie1989

Danie1989 Fanatiek lid

22 jun 2021
    1.142
    1.196
    113
    Vrouw
    P&O adviseur
    Mooi :D Kan je nog een beetje liggen en slapen?

2. Trassi

Trassi Fanatiek lid

7 nov 2013
    3.312
    3.027
    113
    Slapen doe ik zoiezo al maanden niet echt meer. Liggen de ene nacht redelijk en de andere nacht onmogelijk. Zou gewoon willen dat de tijd zo snel mogelijk voorbij gaat tot de bevalling..

3. Danie1989

Danie1989 Fanatiek lid

22 jun 2021
    1.142
    1.196
    113
    Vrouw
    P&O adviseur
    Snap ik helemaal. Ik volg iemand op Instagram die nu 35 weken zwanger is van een tweeling en van de week een nacht in het ziekenhuis mocht geslapen met medicatie. Was alleen geen succes, want ze was ziek door de medicatie.:eek: Dus helaas ook niet echt een oplossing. Nog 7 weken volhouden!

Qua slapen mag ik tot nu toe niet klagen, gaat eigenlijk nog best goed. Wordt ook niet wakker van bewegingen s nachts.

Trassi vindt dit leuk.
  4. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik slaap redelijk. Maar draaien moet ik bewust doen, dus elk uur wel even wakker. Soms ben ik benauwd en ga ik een uurtje beneden zitten.

Sowieso ga ik elke middag minimaal een uur liggen. Soms val ik dan ook in slaap.

Het is doorbijten!

5. Danie1989

Danie1989 Fanatiek lid

22 jun 2021
    1.142
    1.196
    113
    Vrouw
    P&O adviseur
    Ja hier hetzelfde. Niet heel benauwd maar merk wel met liggen dat ademen wat moeizamer gaat, ook ivm de hoge hartslag. Toch heb ik het idee dat ik snachts best wat slaap pak. En overdag slaap ik altijd wel eventjes op de bank. Voor de rest valt de vermoeidheid ook erg mee.

6. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw

Wauw! Prachtig!

Dit ben ik met 18 weken (zondag). Ik vind t reuze snel gaan nu, buik groeit heel hard. En dan de bedenken dat ik pas halverwege ben :eek:. Ook kijkend naar jullie buiken.

Ik slaap nog redelijk goed, wel op 2e kussen ivm met maagzuur en voedingskussen tussen mn benen. Wordt wel regelmatig wakker als ik me om moet draaien en slaap dan niet altijd meer in, maar kom redelijk aan mn uren. Overdag slapen zit er helaas niet in met lange werkdagen. In t weekend ga ik wel uurtje op de bank loggen, wat dan best fijn is, ookal slaap ik soms niet.

Bijgevoegde bestanden:

Danie1989 en Fennec vinden dit leuk.
  7. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Vraagje, hebben jullie t volgehouden met werk?

Ik heb met name bureauwerk, dus zit hele dagen voornamelijk achter de computer. Kan evt ook staand werken, maar vind dat best lastig typen, dus zit meestal.
    Het is werk met hoge concentratie en waarbij beslissingen en fouten grote gevolgen kunnen hebben (werk met cliënten) dus soms best pittig/stressvol kan zijn. Reistijd is daarnaast 45 min enkele reis met de auto. Dus ben al gauw van 7.00 tot 18.00 van huis als ik op kantoor werk (2x per week, andere dagen vanuit huis dan valt de reistijd weg). Vooral kantoordagen vind ik op het moment best lastig qua energie, doe dan s avonds eigenlijk helemaal niks meer.

Ik heb nu verlof aangevraagd 10 weken van te voren (dus bij 30 weken), maar lees regelmatig dat het advies is om tussen 20-24 weken af te bouwen naar halve dagen en tussen 24-28 weken geheel te stoppen bij tweeling zwangerschap.

Ik begrijp dat dat erg kan verschillen per zwangerschap en soort werk.

Ik vroeg me af hoe dat bij jullie gegaan is, dames die al wat verder zijn?

8. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik ben naar de arboarts gestapt met het advies halve dagen te gaan werken vanaf een bepaald aantal weken (weet niet meer hoeveel uit mijn hoofd). Vanwege mijn risico op extreme vroeggeboorte en bekkenklachten vond ik het welletjes. Heb een vergelijkbare baan (bureau met veel stress).

Met veel tegengesputter van de arboarts (moest advies onder haar neus schuiven) ben ik halve dagen gaan werken. Uiteindelijk twee weken vakantie voor mijn verlof ingang opgenomen, dus met 27 weken effectief gestopt met werken.

Ik kan het je erg aanraden. Elke middag rust ik (in bed liggen, soms slapen, soms boek lezen of tv kijken). Het maakt het allemaal zoveel draaglijker. Het gaat nu zelfs beter met mij kwa pijn en vermoeidheid dan mijn zwangerschap van mijn dochter. Hoor ook van veel tweelingmoeders met te vroeg geborenen dat ze denken teveel gedaan te hebben en te weinig rust te hebben genomen. Dat wil ik echt voorkomen.

9. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Was dat het advies van de gynaecoloog of de richtlijnen van de NVAB of iets anders?

Ik zal het eerst tzt met mn werkgever moeten bespreken (ook als ik naar BA wil), werk in zeer klein bedrijf, dus alles gaat heel direct. Wat ik meteen ook het lastigste vind in dit soort situaties.

Moet daarnaast ook nog contractverlenging krijgen (van 2 jarig naar vast), wil dat t liefst eerst nog bespreken alvorens evt minder werken te bespreken. Hoop deze maand, contract verloopt 1 mei en ga begin april met verlof, dus wil weten waar ik aan toe ben.

Denk dat ik t nog wel even volhou voir nu hoor. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat t niet lukt tot verlof, als ik nu het verschil merk al tussen thuiswerken (even wandelen en liggen tussendoor, geen reistijd) en kantoordagen qua energie en harde buiken.

10. Danie1989

Danie1989 Fanatiek lid

22 jun 2021
    1.142
    1.196
    113
    Vrouw
    P&O adviseur
    Mooi buikje al! :D Ik was even terug aan het kijken, maar heb geen 18 weken foto. Maar volgens mij was ik vergelijkbaar. Ik groei ook niet elke week heel erg, sommige foto’s lijken weken na elkaar hetzelfde. Deze foto is met 31 weken.

slapen is wel herkenbaar hoor! Ik sliep ook al vrij snel met een Voedingskussen tussen m’n benen en snachts vaak draaien omdat ik uiteindelijk wat pijn in m’n heup krijg waar ik op lig. Ik slaap wel gelijk weer verder. Nog steeds.

Qua werk ben ik met 21 weken halve dagen gaan werken. Ik ben p&o adviseur dus ook bestwel stressvol kantoorwerk. Halve dagen hielpen enorm qua rusten in de middag.
    Vanaf week 28 ben ik helemaal gestopt (ziektewet).

Bijgevoegde bestanden:

Gliss vindt dit leuk.
  11. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Mooi ook!

Ja ik denk dat ik toch goed moet bewaken dat ik mezelf niet overbelast, heb daar een beetje een handje van, net te lang/te ver doorgaan, op t randje balanceren. Tot nu toe gaat dat steeds net goed haha.

Ga morgen eerst dat gesprek eens aanvragen over contract en daarna misschien wel preventief consult bij bedrijfarts aanvragen (dit hoeven ze dan niet terug te koppelen aan werkgever nog, tenzij in overleg met mij als dat wel verstandig is).

21 jan heb ik 20 weken echo en 8 feb controle gyn (22 weken) en dan nog maar eens goed evalueren hoe het echt gaat met werk enz.

Dank voor t delen van jullie ervaringen. Voel ik me iig geen aansteller als ik me nu al afvraag of ik het ga redden tot verlof met werk ':)

12. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    @Gliss ik had de richtlijn van de vereniging voor arboartsen onder haar neus geschoven (via Google gevonden).

Ik kon ook best nog door. Het punt is juist niet te wachten tot het echt niet meer gaat. Maar juist te stoppen als het nog wel gaat. Als je doorgaat tot je tandvlees dan ben je te laat.

Al begrijp ik je zorgen mbt contract hoor. Doe wat je zelf goed lijkt. Maar ik zou nooit voor het bedrijf de gezondheid van mijzelf of mijn gezin riskeren. Dus voor hun moet je het zeker niet volhouden!

13. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Ik ga er assertief in zijn. Tot nu toe is mijn (vrij beperkte) ervaring met bedrijfsartsen verder gelukkig goed. Altijd in goed overleg plan van aanpak kunnen maken (laatste keer OHSS na ivf punctie floot ze me echt terug).

En wat betreft dat laatste heb je ook zeker gelijk in. Maar wat meespeelt is dat ik kostwinnaar ben. Dus als ik mn baan kwijtraak hebben we vrij snel een groot financieel probleem (uwv vergoed alleen max dagloon in zowel ZW als WW en dat is voor mij een behoorlijke terugval in inkomen, bij hoge vaste lasten). Uiteindelijk weegt dat niet op tegen je gezondheid of die van de kindjes, maar t zou wel verd*md onhandig zijn precies op dit moment.

Fennec vindt dit leuk.
  14. Trassi

Trassi Fanatiek lid

7 nov 2013
    3.312
    3.027
    113
    Ik ben halve dagen gaan werken vanaf week 11 en volledig gestopt in week 16 maar ik heb ook een fysiek zwaar beroep. En weet uit ervaring dat te lang doorlopen schade kan brengen aan je lijf waar je niet makkelijk meer vanaf komt

Gliss vindt dit leuk.
  15. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Gesprek aangevraagd op werk vandaag. Alle gesprekken vinden deze maand plaats en ik word met voorrang ingepland :)
    Duimen jullie voor me dat mn aflopende contract een vast contract wordt?

Trassi, Annie82, Fennec en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Danie1989

Danie1989 Fanatiek lid

22 jun 2021
    1.142
    1.196
    113
    Vrouw
    P&O adviseur
    Zeker :) succes!!

Gliss vindt dit leuk.
  17. Danie1989

Danie1989 Fanatiek lid

22 jun 2021
    1.142
    1.196
    113
    Vrouw
    P&O adviseur
    Heyhey dames!

Hoe gaat het met jullie?
    @Gliss heb je al een datum voor je gesprek over het contract?
    En hoe is het met jou @Fennec ? 33 weken alweer :D

Hier begint het spannend te worden. Ik heb gisteren al een injectie voor longrijping gehad en vandaag krijg ik de tweede. De baby’s zouden na de tweede bloedtransfusie normaal nog 4 weken moeten kunnen met het nieuwe bloed. Ze zouden daarom pas na 3 weken een nieuwe bloedtransfusie krijgen. Helaas is bij de controles deze week gebleken dat er toch weer te snelle bloedstromen zijn in de hersenen. Niet heel veel boven de max. maar wel te snel. Ze willen toch de derde transfusie zolang mogelijk rekken omdat anders de bevalling ook verder naar voren gehaald moet worden.
    Dus morgen krijgen we de derde controle deze week en bij weer een verhoging krijgen we vrijdag de bloedtransfusie, is het nog gelijk dan krijgen we dinsdag een nieuwe controle.

We moeten nu ook al alle babyspullen en vluchtkoffer meenemen voor de zekerheid omdat de bloedtransfusie sowieso wat moeilijk is verder in de zwangerschap ivm de grootte van de baby’s en minder ruimte om goed bij de navelstreng te kunnen. Ik wordt dus ook al voorbereid op een eventuele spoedkeizersnede. Gelukkig zit ik vrijdag ook op 33 weken en heb ik longrijping gehad.
    Ik heb zelf nog steeds wel vertrouwen en goede hoop dat ze toch stiekem nog iets langer blijven zitten. Maar Ik ben wel bang voor wat voor een start ze gaan krijgen na de bevalling. Spannende tijden.

18. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Wat spannend allemaal, moet je telkens voor elke vontrole naar leiden? Of alleen voor de bloedtransfusie? Wat lijkt me zo’n ingreep apannend ook, krijg je iets van plaatselinge verdoving? Hoe lang blijft die naad erin? (Ik ken alleen van vruchtwaterpuncties, geen verdoving, maar het duurt maar kort, die naald blijft er 1 a 2 minuten in ofzo. Maar afhankelijk van waar ze prikken kan het wel heel vervelend zijn…)
    Gelukkig is 33 weken niet extreem vroeg om geboren te worden, maar het liefst wil je ze gewoon binnen houden natuurlijk. Hoe groot worden ze geschat? Heeft het hele toestand gevolgen voor hun groei?
    Ik zal duimen!

19. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Oh, @Danie1989 wat een gedoe allemaal weer. Hopelijk loopt het allemaal soepel. Met deze termijn hebben ze in elk geval goede kansen op een start zonder al te veel complicaties, dus dat is wel fijn. Maar toch, lange ziekenhuisopnames zijn nooit leuk.

Met ons gaat het goed. Kwaaltjes, kwaaltjes, haha. Slaap voor geen meter, benauwd en bekkenpijn. Drukke babies soms die me in elkaar trappen en wakker houden. Maar het gaat. Wil het nog een maandje volhouden voor de ukkies sowieso!

Gliss en Danie1989 vinden dit leuk.
  20. Danie1989

Danie1989 Fanatiek lid

22 jun 2021
    1.142
    1.196
    113
    Vrouw
    P&O adviseur
    Ja helaas elke controle naar Leiden. We hebben deze week de eerste controle in Enschede gehad op ons verzoek omdat de verwachting was dat ze pas volgende week weer een transfusie nodig hadden, maar die bleek gelijk al niet goed te zijn, dus moesten we alsnog dinsdag naar Leiden. En Leiden wil ons dus donderdag ook weer zien. Maar mochten we een bloedtransfusie krijgen vrijdag, dan kunnen we daar blijven slapen en hoeven we niet een derde keer heen en weer te rijden.

De plekken worden inderdaad plaatselijk verdoofd en de bloedtransfusie zelf duurt ongeveer 20 minuten per baby.. dus zolang zit de naald ook in de buik en navelstreng. Het bloed wordt ongeveer in zakjes van 10ml toegevoegd tot ongeveer 60/80 ml afhankelijk van de HB.

qua groei doen ze het goed en ook verdere conditie is goed. Kleinste is nu 1850 gram en grootste iets onder de 2000 gram.
    Leiden zegt nog niet zo heel veel van ver hun start na de geboorte. Ze geven wel aan dat ze veel baby’s en inmiddels kindjes goed in de gaten houden na de geboorte en dat ze zien dat geen enkele kindje er wat aan over heeft gehouden. Met name dan de baby’s die zonder andere complicaties geboren zijn, dus specifiek voor dit termijn hebben ze niks gezegd. Conditie van de baby’s is nu nog erg goed geven ze aan, dus dat is positief maar je wilt toch graag voorkomen dat de beginnende bloedarmoede toch ineens ernstig wordt (vocht in de lichaampjes). Die garantie hebben we gewoon niet zolang ze niet geboren zijn.

Deel Deze Pagina