Meerlingenverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Colalight, 17 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    Beste UWV,

Ik ben 22 feb uitgerekend van een tweeling.
    Ik begrijp dat ik kan kiezen voor de normale (scenario a)of de Meerlingenverlof (scenario b). Klopt dat?

Dan: Stel ik ga om medische redenen pmet 28 weken de ziektewet in en beval met 37 weken, wat is dan mijn startdatum in scenario a of b? Kunnen jullie mij dat voorrekenen?

Dank alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Colalight,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Goed dat je vast nagaat hoe het straks zit, met je verlof. Het klopt dat je straks kunt kiezen of je ?normaal? verlof opneemt, of meerlingenverlof.

Op jouw vraag over ziek zijn vóór je verlof start, heb ik geen antwoord paraat. We zoeken dit uit voor je en komen er zo snel mogelijk op terug.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

3. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    Ok, dank! Ik wacht af. Hoelang duurt het ongeveer? Woensdag een gesprek met HR nl :)

4. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    Is er al meer bekend? :)

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Colalight,

We hebben antwoord op je vraag ontvangen. Nog net op tijd voor je gesprek met HR dus morgen :)

"Normaal" zwangerschapsverlof kan tussen de vier en zes weken voor de dag ná de uitgerekende datum starten. Laat je het verlof korter dan zes weken van te voren starten? Als je dan ziek wordt voor die tijd, dan begint je verlof toch zes weken voor de dag na je uitgerekende datum te lopen. Ook al had je oorspronkelijk eigenlijk voor een latere startdatum gekozen.

Meerlingenverlof kan tussen de acht en tien weken voor de dag na de uitgerekende datum starten. Bij meerlingenverlof werkt bovenstaande hetzelfde. Alleen dan is het vanaf tien weken, dat je verlof al gaat lopen als je ziek wordt voor die tijd.

Ik wens je een goede zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

6. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    Dank, maar zouden jullie mij vraag over startdatum per scenario willen beantwoorden? Want dat beantwoord de vraag wat de keuze voor normaal of meerlingenverlof met je bevallingsverlof na de bevalling doet. Bedankt!

7. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Colalight,

Ik zie dat je 22 februari bent uitgerekend. Voor het berekenen van de startdatum van je verlof moeten we altijd tellen vanaf de dag ná de uitgerekende datum. Vanaf 23 februari dus.

Normaal verlof.
    Zwangerschapsverlof moet tussen de vier en zes weken voor 23 februari starten. In jouw situatie tussen 12 en 26 januari. Stel je kiest ervoor om het zo laat mogelijk in te laten gaan, namelijk op 26 januari. Als je voor die tijd ziek wordt, dan worden alle dagen dat je ziek was tussen 12 en 26 januari toch meegerekend in de periode van je zwangerschapsverlof waardoor je aan het einde van je verlof minder dagen hebt dan gepland.

Meerlingenverlof.
    Meerlingenverlof moet tussen de acht en tien weken voor 23 februari starten. Tussen 15 en 29 december dus. Stel je kiest ervoor om het zo laat mogelijk in te laten gaan, namelijk op 29 december. Als je voor die tijd ziek wordt, dan worden alle dagen dat je ziek was tussen 15 en 29 december toch meegerekend in de periode van je zwangerschapsverlof waardoor je aan het einde van je verlof minder dagen hebt dan gepland.

Is het hiermee wat duidelijker voor je?

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

8. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    Ok, dus bij een bevalling met 37 weken heb ik :

- bij normaal verlof erna dus dan nog maximaal 13 weken verlof
    - en als ik heb gekozen voor meerlingenverlof maximaal 10 weken verlof?

Dank voor de antwoorden, dan is het mij helder wat in moet kiezen.

9. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Colalight,

Goed om nog even te checken waar je rekening mee moet houden als je meerlingenverlof aanvraagt.

Als je bij normaal verlof voor de uitgerekende datum bevalt, na de ingangsdatum van je verlof, dan blijft de einddatum van je bevallingsverlof onveranderd.

Vraag je meerlingenverlof aan en je bevalt voor de uitgerekende datum, maar na de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof, dan trekken we maximaal 6 weken van je totale verlof (16 weken) af.
    Dit betekent als je eerder met verlof bent gegaan (meerlingenverlof), bv in week 32 en je bevalt in week 37 dan heb je 5 weken verlof gehad. Dit betekent , dat er dan nog 11 weken (16-5)resteren voor je bevallingsverlof. Je totale verlof duurt dan 16 weken.
    Ga je in week 30 met verlof en je bevalt in week 37, dan resteert inderdaad 10 weken (16-6) voor het bevallingsverlof. Je totale zwangerschaps- en bevallingsverlof heeft dan 17 weken geduurd.

Ik wens je veel succes met het nemen van je beslissing.
    Met vriendelijke groet,
    Petra
    UWV Webcareteam

10. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    Beste UWV,

In tegenstelling tot deze berichtgeving geeft mijn werkgever aan dat ze mij bij UWV niet kunnen aanmelden voor regulier verlof met 34 weken. Dat is toch raar? Advies wat ik nu beste kan doen?

Groet Colalight

11. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

12. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    #12 Colalight, 20 okt 2016
    Laatst bewerkt: 20 okt 2016
    Beste UWV,

In tegenstelling tot eerdere antwoorden hier blijft mijn werkgever aangeven dat wanneer ik (deels) ziek ben met 28 weken ik verplicht ben alsnog voor meerlingenverlof te kiezen bij de wet. Dan zou het recht om te mogen kiezen voor regulier of meerlingenverlof bij een tweeling vervallen.

Is dat zo?

Ik hoor graag opnieuw. Bedankt!

Mvg,
    Colalight

13. Colalight

Colalight Bekend lid

13 apr 2016
    588
    1
    16
    Beste UWV,

Is het mogelijk dat jullie mijn vraag vandaag beantwoorden?
    Dank alvast :)

14. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Colalight,

Deze vraag hebben wij uitgezet naar de inhoudsdeskundigen. We hopen je zo spoedig mogelijk een antwoord te kunnen geven.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team

15. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Colalight,

We hebben een antwoord ontvangen over het ziek zijn bij meerlingverlof.
    Het komt er op neer dat jouw werkgever gelijk heeft. Op het moment dat je ziek wordt voor het verlof en je bent zwanger van een meerling zal het verlof 10 weken van te voren starten. Je hebt dan geen keuze meer voor het normale verlof.

Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV Webcare

Deel Deze Pagina