Meeroken buren

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne2019, 20 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.779
    640
    113
    Vrouw
    Ik snap helemaal wat jij bedoelt. Tuurlijk moet er ook rekening met elkaar gehouden worden.

    Ik rook zelf maar ben geen ketting roker en als ik in de tuin zit en mijn buren zijn buiten zou ik er onbewust toch rekening mee houden. Maar ik heb buren die zelf nooit buiten zitten en altijd de ramen pot dicht hebben.

    Maar er zijn ook genoeg mensen die honden hebben en daar geen rekening mee houden. Ik heb buren 3 huizen verderop waarbij de honden elke ochtend en de hele dag door blaffen maar ik zal ze niet aanspreken. Het is beetje geven en nemen denk ik soms.

    Nogmaals ja je kan zeker rekening met elkaar houden maar sommige hier zijn zo zwart-wit. Hutje op de hei, helemaal niet meer buiten roken het is allemaal van beide kanten zo radicaal.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  2. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Onze buurman naast ons rookt ook in de tuin, omdat ze de lucht niet binnen willen. Op een avond is dit bijna elke 3 kwartier. Omdat hij dit onder hun afdakje doet, waait het regelmatig bij ons naar binnen. De ramen hebben we aan die kant dan ook vaak dicht. Maar in de zomer is dat natuurlijk niet te doen. We zoeken nog naar een moment om dit even aan te kaarten. Verder goed contact met de buren. Het is zeker geen reden om te verhuizen, maar wel af en toe storend. Het gebeurd namelijk ook wel eens dat wij net lekker zitten te eten en dat hij begint aan z'n 'after dinner' peukie en dat die lucht dan ineens voorbij komt. Vind ik gewoon niet zo lekker. ;)
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.255
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Het is inderdaad geven en nemen. Wij hebben ook een hond en voor zover ik weet blaft hij niet wanneer we niet thuis zijn, enkel bij onraad.
    Vanmorgen had ik hem in de tuin gezet omdat die ‘ morgens nogal druk is wanneer we beneden komen maar toen ging die voor het raam blaffen, dan haal ik hem na een paar keer waarschuwen wel naar binnen want dan wil ik niet dat andere mensen er last van hebben.
    Wij kiezen om een hond te nemen maar daar moet een ander geen hinder van hebben en stel dat iemand er last van heeft en komt klagen dan zeg ik ook niet van joh vette pech want dan ga je maar op een hutje op de hei zitten en heb je ook geen blaffende honden ;)
    Juist in een woonwijk moet je elkaar tegemoet komen om het voor iedereen leefbaar te houden en dat betekent niet dat de buurman in dit geval niet meer buiten mag roken maar hij kan er wel rekening mee houden door misschien ergens anders te gaan staan met zijn sigaret.
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.951
    15.255
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij goed contact zou ik dit zeker bespreken, zij willen als rokers geen rokerslucht in huis maar jullie als niet rokers zitten wel met een rooklucht in huis, lijkt me een inkoppertje ;)
     
    Gewooniemand en hummeltje5 vinden dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Obesitas KAN heel veel oorzaken hebben, waaronder te veel en te ongezond eten.
    Longkanker om maar iets te noemen krijgen ook mensen die nooit gerookt hebben.

    Jouw opmerking is zo kansloos en kort door de bocht. Roken is slecht en iemand anders hoeft er geen last van te hebben, maar mensen zijn nog altijd vrij om hun eigen keuzes te maken en de heksenjacht die er op rokers is is helemaal nergens voor nodig.

    Het zijn niet per definitie asociale egoïstische mensen. Zijn ook gewoon liefhebbende ouders en opa's en oma's bijvoorbeeld.
    Beetje meer respect voor anderen zou je niet misstaan.
     
    Marbloempje, Strandbal, sannever en 12 anderen vinden dit leuk.
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Wow nog een vooroordeel. Ik ben gestopt met roken. Mijn geur is prima, maar ik ruik het niet als mijn buren in de tuin staan te roken. Weet niet hoor. Overdrijven is ook een vak
     
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De groep longkanker patiënten die nooit gerookt hebben is maar klein; het overgrote merendeel zijn rokers.
     
    Marbloempje, Gewooniemand en DQueen vinden dit leuk.
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Om nog op 1 punt terug te komen, ik kan me best indenken dat je als niet roker, last hebt als je buren buiten bij de deur staan te roken en door de stand van de wind de rook in je huis wordt geblazen.
    Het beste lijkt me dan om even vriendelijk te vragen of ze iets verderop in de tuin willen roken.
    Hangt er ook wel een beetje vanaf hoeveel ze roken en of ze veel thuis zijn vind ik.
    Als het nu 1x op een middag of avond is dan zou ik daar zelf niet zo moeilijk over gaan doen.
    Is het 3x in een uur, ja dan vind ik het een ander verhaal.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja met obesitas zijn ook het merendeel mensen die gewoon niet gezond geleefd hebben en te veel hebben gesnoept. Maar daar hoeven we de mensen niet zo op aan te kijken en zo respectloos over te praten. Ieder zn keuze.
     
    Marbloempje, Strandbal, lidu1 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Heee buuf, kom je kopje koffie drinken volgende week?
    En dan kun je het zo ter sprake brengen :)
     
  11. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Haha, zo close zijn we ook weer niet. We pakken elkaars pakketjes aan, houden elkaar op de hoogte van verbouwingen. Ze zijn erg op zichzelf. Dus daarom even zoeken naar een goed moment ervoor. ;)
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Nou maar wachten op een pakketje dan :p
     
    chantal1985 vindt dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben ook absoluut niet voor rokers korten op zorg of bv hun verzekering duurder maken; dat duwt mensen alleen maar in een hoekje waar ze ontzettend moeilijk weer uit kunnen komen. We hebben het over mensen met een verslaving, dat is niet ‘gewoon die sigaret laten liggen’. Zelfde geldt bv voor mensen met een suikerverslaving, ook dan klinkt het zo makkelijk ‘gewoon niet meer snoepen’, maar zo werkt het niet en dat wordt ontzettend onderschat. Dus steek die accijns bv in voorlichting over verslaving, in verslavingszorg, maar ook in gezondheidszorg - want ik geloof echt niet dat mensen bv kiezen voor een longaandoening tgv roken, ze kozen ervoor om met roken te beginnen - maar ook dát is zo wankel als wat. Kózen ze daar echt bewust zelf voor? Of waren ze 14 en was er sprake van enige groepsdruk en nog niet het besef van wat roken met je doet? Kun je iemand het dan kwalijk nemen vast te zijn komen te zitten in een verslaving? En zo vele contexten waarin mensen er eigenlijk ‘ingerold’ zijn en vervolgens in de greep van die verslaving blijven. Dus nee, ik vind niet dat je dan moet straffen met hogere verzekeringen en zelfs ontzeggen van zorg. Niet kunnen stoppen betekent ook niet dat iemand zwak is en geen doorzettingsvermogen heeft, ook zo zonde dat dat wel vaak zo wordt gezien - ook door de verslaafde zelf, waardoor iemand door een deuk in het zelfvertrouwen juist nóg weer moeilijker kan stoppen.
     
    Marbloempje, cowgirl80, Kristel86 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Het kan absoluut maaaaaar 98% van de gevallen van directe longkanker hebben gerookt (dat is bewezen). In de gevallen van longkanker en nooit gerookt is het dus 99% een uitzaaiing van een andere kanker.

    edit. mostert na de maaltijd zie ik, was al benoemt.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  15. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik lees dit al in een heleboel van je posts, prima dat jij het niet ruikt, maar heel veel mensen ruiken het wel. Dat is geen overdrijven. Ik hang er ook geen waarde oordeel aan dat ik het ruik, maar het is gewoon een feit. Als mijn oude buren ‘s ochtends voor de voordeur rookten, dan rook ik het in mijn gang, terwijl onze deur zelfs dicht was. Als ze in de achtertuin rookten (en dat deden ze niet achterin de tuin) dan rook ik het in de woonkamer en slaapkamer.
    Na het roken vervliegt het gelukkig altijd weer snel.
     
  16. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Want omdat jij het niet ruikt in jouw specifieke geval, overdrijven alle anderen. Tuurlijk joh.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  17. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    nee dat klopt. Maar je mag ze zeker wel aanspreken op hun rookgedrag.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik ben een felle tegenstander van roken, maar ben het hier niet helemaal mee eens denk ik. Wie wil je precies aanspreken? De buren? Of in het algemeen?
     
  19. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.062
    113
    Vrouw
    Ik vind dat een ander geen last hoeft te hebben van jouw verslaving (in welke vorm dan ook).

    Als het gesprek met de buren niet werkt, dan zou ik denk ik neiging krijgen om straks alle poepluiers buiten neer te leggen bij jullie schutting, precies waar ze altijd staan. If you can't beat them, join them! :evil:
     
    Champetter vindt dit leuk.
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    #200 GroeneBomen, 21 sep 2019
    Laatst bewerkt: 21 sep 2019
    Ik spreek mijn kind aan over ongewenst gedrag, maar met de buren ga ik liever een open dialoog aan en respecteer het ook als ze niets eraan willen veranderen.
    Of het nou om een bbq, een houtkachel, stationair draaiende auto is, gesprek aangaan is prima maar daarbij hoort ook accepteren als de uitkomst ongunstig is.
     
    tuc en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina