Toen wij niet meer in huis gingen roken hebben wij gelijk de buuv geinformeerd en dat ze vooral aan moest geven als ze last had van onze rook omdat wij dat niet merken wat zij ruikt. Eigenlijk nooit klachten gehad, gelukkig. Wij zijn 10 mnd geleden gestopt met medicijnen en zowaar, tot dusverre gelukt. Wel, als iemand er naar vraagr, geef ik altijd aan dat ik weer ga roken als ik 80 ben. Dan ben ik toch oud en bijna afgeschreven. Of als ik ongeneeslijk ziek wordt en niet lang meer te leven heb. Dan begin ik ook weer. Want ik kon zo genieten van een sigaretje.... heerlijk. Maar ondanks dat ik gestopt ben mis ik af en toe de momenten wel. Een heerlijk sigaretje buiten in de schemer met een graadje of 18. Heerlijk!!!! Maar ik heb totaal de behoefte niet om een sigaret te roken. En daar ben ik.blij mee. En nu merk ik hoe erg rokers eigenlijk stinken naar sigaret. Hahahahaha. Maar ik snap ook dat rokers blijven roken. Ik had nooit verwacht dat mijn man zou stoppen met roken. Maar ineens wilde hij stoppen. Dus ben ik er gelijk in mee gegaan. We zijn beide nig steeds blij dat we gestopt zijn en dat het zo makkelijk ging. Wel met medic ijjnen gestopt. Niet cold turkey
Wat mij betreft wordt het nog moeilijker om ergens te mogen roken. Gaat de belasting erop flink omhoog. Betalen de rokers flink meer zorgverzekering. Krijgen ze niet alle medische zorg zolang ze nog roken. Iedereen weet voor hij begint dat het slecht is en verslavend dus beginnen is gewoon stom.
En dit geldt dus ook voor alcoholisten, drugsgebruikers, mensen met obesitas, mensen met annorexia etc? Nutteloze uitspraak.
Eens met de eerste en tweede zin. Voor daarna: Zou je hetzelfde zeggen voor mensen met een eetverslaving? Overgewicht en alle ziektes zie daaraan gelinkt worden. Daarnaast kun je een arts niet vragen om iemand niet of anders te behandelen omdat hij X gewoonte/verslaving heeft. Ieder mens is gelijk en heeft recht op gelijke zorg (daar leggen ze ook een eed voor af). En beter ook, want waar houdt het anders op? Moet er dan bij elke buikpijn nagegaan worden of het eigen schuld is geweest? En eigen schuld is geen verzekering? "Uw hartproblemen komen misschien door het overgewicht dat u 5 jaar geleden had. De operatie wordt maar 50 procent vergoed".
op die manier heb ik mijn ouders opgelicht voor mijn eerste auto. Zou het bij mijn kinderen zeker niet op deze manier doen want ik heb bewust gelogen tot mijn +/- 20e erover.
Waar zeg ik dat ik bij de achterburen aan de deur ga staan? Ben heel benieuwd waar je dat gaat vinden!! hahahaha Jij rookt waarschijnlijk zelf ook, ook je geur en je hersenen aangetast .
‘Afgepakt’? Door dit soort reacties blijft het beeld over de niet-voor-rede-vatbare-rokers bestaan. Het is geen gezeur, maar een probleem. Mensen die het zichzelf aan willen doen door te roken, prima. Maar ze brengen andere ook schade toe en dat klopt niet. Prima als je in je tuin wil roken, maar als mijn huis/wasgoed er naar ruikt zou ik toch echt aan je vragen of je een andere plek kan zoeken. Roken is JOUW verslaving. Niet dat van een ander.
Ja en dat gebeurd dus bijna altijd met zo’n eis als niet roken want dan krijg je... Mijn moeder zat ooit bij een ouderavond van mijn klas waarbij al die hysterische ouders riepen dat hun kind al rookte en dus geen rijbewijs kregen. Zegt mijn moeder bloed serieus : Ik heb met Ysa afgesproken dat als zei voor haar 18e rookt ze juist haar rijbewijs krijgt en dat kind rookt nog steeds niet. Ze is de ouderavond uitgezet.
Dit vond ik altijd zo vreselijk, iedereen die ik kende kreeg deze belofte van hun ouders maar stiekem rookten ze allemaal.
Een alcoholist met leverproblemen tgv alcohol die blijft doordrinken hoeft van mij niet klakkeloos de medische zorg te krijgen. Anorexia vind ik anders, daarvoor kies je niet itt dat eerste sigaretje/drankje. Obesitas heeft heel veel oorzaken. En ik zeg niet dat ze aan hun lot overgelaten moeten worden. In mijn ogen mogen er voorwaarden gesteld worden aan (dure) behandelingen
Alcoholisme heeft ook veel oorzaken. Zelfs roken heeft veel oorzaken. Wie bepaald dan wat een goede reden is en wat niet? De arts? de verzekeraar?
Annorexia is ook een verslaving en obesitas kan ook door verslaving komen. Dat is dus wat ik bedoel. Of iemand die al 30 jaar niet meer gerookt heeft en pas daarna bijv kanker of copd krijgt... die mag dan ook geen zorg of alleen nog duurdere zorg meer? Of iemand die een leveraandiening heeft door het drinken, maar hier pas achterkomt nadat hij al 10 jaar geen druppel meer heeft gedronken. Je opmerking is heel kort door de bocht en slaat kant noch wal
Mijn oom had dezelfde afspraak met mijn nichtje voor rijbewijs + splinternieuwe auto. Een paar maanden na haar verjaardag kwam hij erachter dat ze toch rookte. Auto is verkocht en rijbewijs moest ze terug betalen. Die was echt concequent. Ik heb het verhaal van mijn nichtje en mijn auto verhaal over niet roken aan zoon verteld toen hij een jaar of 6 was. Die heeft me toen "verraden" bij mijn ouders. Mijn moeder vertelde dat in de avond door de telefoon dus volgende dag flink terug gepakt. In de ochtend de deur uit naar school hij richting parkeerplaats. Ik zei wat doe je we moeten lopen hoor! Hoezo? Ja jij hebt me verraden nu heeft opa mijn auto afgepakt! Dat snoetje, de schrik
En ook, je kunt nooit met zekerheid vaststellen dat het drinken de leverkanker heeft veroorzaakt, of roken de longkanker. 'Omdat waarschijnlijk de kanker door uw slechte levensstijl is gekomen (roken of drugs of teveel/ongezond eten) krijgt u geen volledige zorgvergoeding.'