Meeroken? Echt zo schadelijk voor je baby?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Eveline79, 8 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sokje

Sokje Actief lid

9 sep 2008
    217
    0
    0
    Ik ben blij dat mn schoonouders niet meer in huis roken.
    Als ze dat wel zouden doen tijdens mn zwangerschap of met mn kind erbij zou het voor mij simpel zijn. Zou ik er niet heen gaan.
    Gelukkig zijn ze daar heel reeël in, vroeger wisten ze dat allemaal niet, nu wel en daar houden ze rekening mee. Heel fijn!

Mn eigen ouders zijn gelukkig allebei al lang gestopt.

2. tinke

tinke Actief lid

25 jul 2008
    170
    0
    0
    Abcoude
    Tsja, ik zit dus wel veel in de rook van anderen. Zelf rook ik gelukkig niet. Mar ik heb dus ook een familie die daar echt geen rekening mee gaat houden. Zelfs niet als je het ze vraagt, want dan krijg ik toch zo'n antwoord van: waar bemoei jij je mee, je bent toch nog zo'n snotneus van 20 die nergens wat van af weet. Ook echt belachelijk, een pleegzusje van mij had heel erg veel last van astma en die was gestopt met roken en standaard als zij er was werd er buiten gerookt. In haar huis was het ook rookvrij enzo. Nu heeft ze een nieuw vriendje die rookt en is zij ook weer gaan roken. Nou heeft ze opeens nergens last van, maar ze heeft wel een zoontje met astma waar ze doodleuk bij rookt. Toevallig heeft dat zoontje in het verleden wel in het ziekenhuis gelegen door die astma en toen wist ze niet hoe gauw ze de rokers moest beschuldigen.
    Ik vraag me ook af hoe dat moet als ons kindje er is. Ons kindje heeft al een verhoogde kans op astma (omdat zijn vader dat vroeger best zwaar heeft gehad), maar in mijn hele familie roken ze en de meesten kunnen zich ook niet echt inleven in anderen. Mijn vader is bijvoorbeeld alcoholist en rookt dus als een ketter en als al mijn broertjes en mijn zus er dan zijn, tsja...

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

misschien ben ik te radicaal en voor mij is het makkelijk praten, maar ik zou daar zeker iets van zeggen en als hij niet luistert melding ervan maken (kan vast wel ergens, want het is super verboden) en anders ziekmelden. wel even aankondigen dan dat je dat doet als hij niet stopt.

je bent zwanger! hoe kan hij dat nou doen?!

4. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Mijn moeder rookt en stevig ook.
    Nou heb ik zelf ook gerookt voor mijn zwangerschap maar ik kan er niet meer over! Mijn vriend rookt ook maar alleen nog buiten of in de bijkeuken. Hij zegt dat die ook gaat stopp (k wacht nog steeds ;) )

Maar mijn moeder rookt ook binnen. Bij ons is dat niet toegestaan (al niet voordat ik zwanger was) maar bij haar thuis kan ik het haar niet verbieden. Zij rookt dus ook gewoon waar ik tegenover haar zit. Het komt niet in haar op om even niet te roken als ik er ben of om even naar buiten te gaan. Ik vind dat erg egoistisch en ik kom dus ook niet vaak meer bij haar. Puur omdat ik ons kindje niet wil vergiftigen mat haar smerige rook. Dus hoe schadelijk het is? Ik weet het niet maar voor mij schadelijk genoeg...

Groetjes Lisszy

En oja, om even terug te komen over die onzin van vroeger:
    Mijn moeder zegt dat het vast geen kwaad kan als ik af en toe een sigaretje rook of een wijntje drink! Ze heeft het zelf ook gedaan tijdens haar zwangerschappen en het is allemaal goed gegaan! Nou zeg ik je, is toch niet helemaal normaal?!

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier ook 1. Mijn ouders roken niet, maar mijn schoonouders wel. M'n vriend heeft gevraagd of ze niet willen roken in huis als wij er zijn, vanwege mijn zwangerschap. M'n schoonmoeder begreep het wel, maar m'n schoonvader niet. Het is zijn huis en als hij wil roken en zijn bezoek ook, dan mogen ze dat zegt hij. Prima, maar dan ga ik weg of ergens anders zitten. Ik heb wel gezegd dat ik niet wil dat er straks gerookt wordt waar de kleine bij is, want dan pak ik m'n boeltje en m'n kindje en draai ik me meteen om. Voor mezelf boeit het meeroken me niet. Ik heb zelf ook altijd gerookt, maar ben gestopt voor ik zwanger was, maar een kindje heeft geen keuze en ik wil niet dat het blootgesteld wordt aan rook.

@DvS: ik ben het eens met Marieke, dit mag volgens mij helemaal niet. Roken op kantoor is verboden. Je baas hoort daar rekening mee te houden. Zo niet, dan vraag je of je een andere werkplek mag, want je hebt recht op een rookvrije werkplek (sowieso) en dat je niet in rook wenst te zitten nu je zwanger bent. Hij hoort daar rekening mee te houden. Anders inderdaad een melding maken hoor!

6. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

je hebt wettelijk gezien recht op een rookvrije werkplek ;)

7. koos

koos Actief lid

28 okt 2008
    232
    0
    0
    zevenaar
    hoi hoi.

ik zelf ben nu al 24 weken zwanger sinds ik weet dat ik zwanger ben ongeveer 4 weken heb ik me sigaret uit gedrukt en sindsdien niet meer aan gestoken,maar ik ga ook op visieten waar gerookt word daar heb ik zelf geen prob mee,en tja weetje ik kan niet zeggen dat die mensen niet mogen roken in hun eigen huis dat word wel een beetje tegek voor woorden,en ons beebje doet het hartstikke goeddddddd.

groeten koos

8. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Het is antuurlijk niet goed voor de baby. Roken is niet goed en meeroken ook niet. Ik vermijd daarom rokerige ruimtes zoveel mogelijk en dat lukt ook heel goed. Af en toe kom ik in een ruimte waar gerookt word. Maar dat is zo zelden gelukkig! Soms kan je het niet vermijden hlaas. Zorg gewoon dat je zo min mogelijk in de buurt bent van rokers of vraag ze ergens anders te roken als die mogelijkheid er is.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.132
    113
    @koos: vind het wel knap dat jij dat kunt zien van buiten af eerlijk gezegd. Misschien doet je kindje het nu wel goed, maar misschien is hij/zij straks ook wel hartstikke astmatisch, dat kun je nu toch nog niet weten?

10. koos

koos Actief lid

28 okt 2008
    232
    0
    0
    zevenaar
    he suus.

als je veel echos krijgt en je medische echo is perfect nou dan kan ik het wel zeggen ja.
    en mijn kindje heeft inderdaad een kans dat ze astma krijgt zonder dat er gerookt word,omdat mijn man astma pacient is,

11. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

zou je dan juist niet de rook willen vermijden?

12. koos

koos Actief lid

28 okt 2008
    232
    0
    0
    zevenaar
    hoi hoi.

ja dat zal ik aan de ene kant wel willen,
    maar dan kan ik nergens komen want waar ik kom die mensen die roken allemaal.
    maar roken niet echt superveel.

Deel Deze Pagina