Hi dames! Ik heb een vraagje: ik ben nu in de 6e week van m'n zwangerschap en vroeg me af of het gevaarlijk is als ik in contact kom met iemand doe waterpokken heeft/in de buurt heeft? Mijn schoonzusje heeft nl. een dochtertje dat nu waterpokken heeft en wilde eigenlijk morgenavond bij ons op bezoek komen.. Maar ik (en zijzelf) vraag me af of dat een goed idee is? Zij heeft al waterpokken gehad vroeger, maar ik weet het eerlijk gezegd niet van mezelf! Kan het me niet herinneren, maar dat wil niks zeggen natuurlijk. En m'n ouders zijn op vakantie (en die weten nog van niks), dus kan het ze niet vragen haha! Iemand een idee? Thanx alvast!
Op het moment dat je ze zelf vroeger hebt gehad is het geen probleem. Anders is het juist in de eerste 12 weken vd zwangerschap schadelijk. Houd er rekening mee dat kindjes al besmettelijk zijn voordat de waterpokken te zien zijn. Je zou voor de zekerheid even je ha kunnen bellen om te vragen of er toevallig in je dossier staat dat je ooit waterpokken hebt gehad, anders zou ik het risico niet lopen!
In het begin van mijn zwangerschap ook in contact gekomen met een kidnje met waterpokken. Ik zat er al toen ze het zeiden, en kids zijn idd 4a6 week van te voren al besmet. Ik wist niet of ik ze zelf al had gehad, hierop de volgende dag mijn vk gebeld die heeft bloed afgenomen (hierin knnen ze zien of jij het zelf al hebt gehad) dit was bij mij gelukkig het geval. Anders kunnen ze je een spuit geven. In je eerste 3 maanden kunnen waterpokken gevaarlijk zijn voor je baby maar alleen als jij het zelf nog niet hebt gehad.
Als jij nog geen waterpokken hebt gehad, kan het gevaarlijk zijn voor je kindje als je het voor het eerst krijgt in je zwangerschap (van 13 tot 20 weken zwangerschap; voor de 13e week is de kans op problemen voor je kindje heeeeel erg klein en na de 20e week is nog nooit geconstateerd dat het problemen zou kunnen geven. Wat hierboven staat over 'vooral gevaarlijk in eerste 12 weken' klopt niet! het is gevaarlijker van 13-20 weken). Bron: RIVM Waterpokken en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Dus mocht je het nu toch krijgen, geen paniek, je zit nog ver voor de 13 weken. Maar ik zou het niet opzoeken, dus als je contact met een waterpokken-besmettelijk persoon kunt vermijden zou ik dat toch maar doen. Je zou je HA kunnen vragen of het mogelijk is je bloed te testen op afweerstoffen tegen waterpokken. Als blijkt dat je er toch afweerstoffen voor hebt, hoef je je in elk geval nergens druk om te maken.
Thanx voor jullie reacties! Heb net de huisarts gebeld en zij raadde het toch af... dus ga het bezoekje toch maar even uitstellen... beter het zekere voor het onzekere nemen toch?
Lijkt me ook hoor, geen risico's zoeken! Hebben jullie het gehad over de mogelijkheid om vast te stellen of jij nu wel of geen antistoffen in je bloed hebt? Je kunt de komende weken vaker in aanraking komen met waterpokken, en om je dan iedere keer te moeten afvragen of je het nou wel of niet al gehad hebt, lijkt me niet zo fijn.
Mijn vk zei echt dat het ook gevaarlijk is in de eerste 12 maanden en idd tot je 20 ste.. vandaar ook het bloedprikken om te kijken of ik antistoffen had... waarom raden ze het anders af? En inderdaad iemand die met het kindje in aanraking is geweest kan wel besmet zijn maar het bij diegene niet uitbreken. @ manon ik zou ff vragen of ze je bloed testen hebben ze bij mij toen ook gedaan en gaf me erg veel rust.
daar heb ik het eigenlijk niet over gehad nee... zal toch nog eens bellen of ze in het systeem kan zien of ik het al heb gehad... en anders toch even laten checken ja! Maar ik moet toch nog bloed prikken voor onderzoek, kunnen ze dat wellicht meenemen
Als je niet zeker weet of je ooit waterpokken hebt gehad zou ik het bezoekje idd even uitstellen.Wschl heb je het gewoon gehad maar ik zou zelf echt het risico niet nemen.
Da's waar. Je bloed wordt zo meteen sowieso standaard gecheckt op antistoffen tegen rode hond e.d., dan kunnen ze bij jou waterpokken vast gelijk meenemen. Scheelt weer een hoop zorgen, als je toch al beschermd zou zijn.