meertalig opvoeden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Tord, Nov 23, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Toch wel helaas. Het is wat Gentle al aanhaalt: er is een verschil tussen twee moedertalen kennen, en meerdere talen kennen (met Nederlands als moedertaal.

Meerdere moedertalen kun je écht alleen leren door de OPOL methode. Maar natuurlijk kun je een kind meer talen leren door andere manier van aanbieden. Maar wil je een kind echt tweetalig (daaronder wordt verstaan twee talen als moedertaal) opvoeden dan is de OPOL de enige methode. Dit is in vele onderzoeken en studies aangetoond.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat het dan lastiger is! Maar het is ook echt een kwestie van wennen. Het scheelt dat mijn man pas een paar jaar geleden naar Nederland is gekomen en dat zijn Nederlands lang niet zo goed is als zijn Turks (logisch), daardoor is het voor hem veel logischer Turks met onze dochter te spreken.

3. fafje

fafje Niet meer actief

ja precies..

@wiskunde ed....tegen die tijd kan jouw kind "praten" ...dus als zn huiswerk in het nl is, help je em ook in het nl...
    gaat er om dat je kind "leert" praten...en dat tegelijk in 2 talen, maar evengoed...in elk geval dat is de bedoeling vam OPOL...

dus la sje aan tafel zit, hoef je het heus niet zo moeilijk te doen...je praat gewoon met elkaar welke taal je altijd met elkaar praat...en tegen je kind ieder in de taal....

Als je kindje praat...en tegen papa zegt 'kijk papa oog"...en wijst naar zn oog...zegt papa in andere taal "ja dat is je oog" ...bijv

4. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Nou oke. Volgens het boek dat ik heb zijn er maar liefst 7 methodes, maargoed. Aangezien mijn man en ik allebei een andere moedertaal hebben, zal onze dochter ook 2 moedertalen krijgen. En we gebruiken dus niet de OPOL methode. Dat de OPOL methode de meest gebruikte, of meest efficiente methode is? Vast. Maar ik twijfel er niet aan dat onze kleine ook vloeiend 3, of toch zeker 2 talen gaat spreken.

5. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij voeden onze dochter ook tweetalig op. Mijn man spreekt veel turks tegen haar en ik Nederlands.
    Maar moet zeggen, mijn man vind het heel moeilijk. Vaak moet ik hem erop wijzen dat hij turks moet praten tegen haar.
    Maar ik vind het wel belangrijk. Mijn schoonfamilie praat enkel Turks en het zoontje van mijn zwanger spreekt géén turks (russische mama) en kan dus niet met opa en oma praten, erg sneu!

Wij hebben ook turkse televisie en was nog niet bij me op gekomen haar ook soms naar turkse tekenfilmpjes te laten kijken. Wel een goed idee.

6. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    He Fafje, net zei je dat je nog helemaal niet begonnen was, maar ik zie je hier toch wel goed voorbereid! Hartstikke leuk!

7. fafje

fafje Niet meer actief

nee klopt, dachtd at dat nog geen zin had, aangezien we meer schatje en liefje zeggen haha...natuurlijk praat ik enorm veel tegen em maarja nl..

hier wil ik soortvan opol methode toepassen...manlief vidn het een lastig idee, maar ga em er in elk geval porberen in aan te sporen..

@tv...helaas hier geen schotel oid...dat is wel jammer...en ja arabische boekjes kan ik niet lezen :p

8. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik baal dat ik de laatste keer in Turkije niet wat turkse filmpjes en boekjes gekocht heb! Gewoon niet bij stil gestaan....
    Ik lees mijn dochter wel elke avond voor, maar dan over het geloof en in het Nederlands. Zou wel leuk zijn in het turks, maar is het dan belangrijk dat papa de turkse boekjes voorleest en mama de nederlandse?

9. Feddar34

Feddar34 Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    1,106
    3
    38
    Kunstenaar en piercer
    Nijmegen
    Hier ook 2 talig, als ze rond de 6 is gooien we er een 3e taal bij (is ons aangeraden om ff mee te wachten).
    Tot die tijd alleen nederlands en pools.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vond dat er weinig leuke Turkse baby/dreumesboekjes waren! En die er waren, waren erg duur. Ga volgend jaar wat beter op zoek met mijn schoonzusje :)

Het is dan inderdaad wel van belang dat papa de Turkse boekjes leest. Het hele idee achter OPOL is dat het kind doordat de ouders consequent de eigen taal met het kind praten, het kind uit de 'talenbrij' die aangeboden wordt de twee verschillende talen kan destillere doordat elke ouder een andere taal spreekt.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier praat papa Turks en ik Nederlands, maar het is geen succes hier..

Sowieso is papa erg weinig thuis, en wanneer we als gezin samen zijn praten we toch wel Nederlands. Dus de tijd die hij met haar 1 op 1 heeft en Turks spreekt is niet veel. Bepaalde woorden gebruikt ze wel in het Turks en ze kijkt ook tv maar het schiet niet echt op zo.

Ik ga ook een Turkse cursus volgen zodat we wat meer als gezin tweetalig kunnen spreken.

12. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    @Tord, zo doe ik het ook. Soms past het en praten we een poosje Engels. Soms niet, dan niet! Voor ons is Engels dan wel niet een moedertaal, maar zeker onze tweede taal en we spreken het ook echt wel op een goed niveau, al zeg ik het zelf. We zijn nogal talig aangelegd, en ik ben door zowel Duitsers als meerdere Amerikanen wel eens aangezien voor Duits/Amerikaans! Mijn Duits is ook vloeiend, maar dat vind ik voor Julia nog niet zo relevant om te leren.

fafje, dat is met taal altijd zo. Als je het niet blijft spreken/horen/mee bezig blijft, dan verleer je het! Maar je hebt gelijk, hoe meer je de talen splitst in situaties/personen, hoe gemakkelijker een kind een taal oppakt, omdat je de talen heel goed van elkaar gescheiden houdt. Mijn oppaskindje vorig jaar werd 3 talig opgevoed, maar doordat dit met personen/situaties gescheiden was, pikte ze dit al aardig op als verschillende talen (ze was toen 3). Vader sprak Brits, moeder sprak Russisch (die zag ze maar 1 keer per maand, dus het meisje sprak dit zelf niet terug) en op de PSZ sprak men Duits, dus ze begreep dit heel goed! Maar dan nog, nu woont ze weer in Engeland en is ze waarschijnlijk binnen een jaar al haar Duits weer kwijt!

13. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Zoek eens filmpjes op Youtube in het arabisch met kinderfilmpjes. Als je man er een paar leuke uitzoekt (zodat je weet dat ze wel leuk zijn), dan kun je hem daar ook naar laten kijken! Mijn oppaskindje keek Russische DVD's, waarbij zij zat te lachen en ik begreep van het hele verhaal geen steek :D Watvoor boek heb jij trouwens? Beetje laat ;) Maar misschien toch wel interessant! Nu gaat hier alles door elkaar.

Julia kijkt trouwens veel Maisy (Muis) en Winny the Pooh. Mijn moeder kan het nog steeds niet zo goed hebben dat ze Tigger en bye bye zegt ;) "Dat hoeft ze toch nog allemaal helemaal niet te kunnen, joh!" Maar straks heeft ze wel een supergoede voorsprong op school en ook in het buitenland kan ze zich veel beter redden. Stel je voor dat we nog eens emigreren (we zijn net terug, maar goed ;)), dan kan ze zich in ieder geval redden op een internationale school!

14. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Hoi Gentle, ik weet niet of je nu naar het boek vroeg waar ik het over had? Nou ja, hierbij dan, voor de zekerheid :D :
    Het is van Elke Montanari, en de titel is (vrij vertaald naar het nederlands, wij hebben hem in een andere taal) "opgroeien in een tweetalige familie".

15. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Hier ook meertalige opvoeding. Als alles goed gaat en we hier blijven wonen zal ukkie dadelijk beter Frans spreken als wij ooit gaan doen! Engels is onder vrienden de voertaal en natuurlijk Nederlands thuis. Volgens mij is het goed als je de diverse talen in diverse situaties aanbied. En wat voor de een werkt werkt voor de ander weer niet. Vooralsnog multi talent met bla bla en kik kik dus nog geen ervaring mee. Ik spreek jullie volgend jaar vast nog wel eens hier over!

16. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ohja, ik wist niet meer precies wie nou dat boek had :D Maar hij is er alleen in het Duits op bol.com, klopt dat? Hebben jullie de Duitse? Poeh, dan ga ik nog even bedenken of ik hem ga kopen, of een Nederlandse zoeken, want Duitse boeken lezen is nog wat anders dan Duits spreken! Is het lastig geschreven, of valt het mee?

17. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
  18. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    hier ook tweetalig! ik ben nl. en mn vriend is engels en we wonen in engeland. ik ben thuisblijfmama en heb jamie de hele dag om me heen, spreek ook altijd nederlands met hem als we alleen zijn. als we op bezoek zijn dan wissel ik engels en nederlands een beetje af omdat het anders onbeschoft over kan komen maar als manlief thuis is (die geen nederands spreekt) dan praat ik wel alleen nederlands met jamie. hij heeft al een vrij ruime woordenschat en begrijpt alles in beide talen. wel zegt ie meer in het nederlands maar ook zegt ie bepaalde woorden in het engels! en als hij straks naar de basisschool gaat, wordt het engels spreken ook vanzelf perfect :D

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Hier is de eerste taal Fries en nl gaat via tv, school, vriendjes...

20. fafje

fafje Niet meer actief

@gentle, ja netals vroeger wa smn opa hotelmanager in Sri Lanka ( vraag em nie af waarom hij daar dat deed hahah)...maargoed wij gingen dan 2 mnd dara heen met heel de familie...ik was 4 en vierde mn 5e verjaardag daar....2 mnd heb ik bijna vloeiend engels gesproken, nam telefoon op bestelde van alles ....eenmaal in NL...helemaal vergeten...kon alleen nog maar hello goodbye en yes en no...

Share This Page