Meertalig opvoeden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meis28, 27 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik zou net jij Nederlands en hij Arabisch doen. Tussen jullie beiden spreek je veronderstel ik Spaans? Daar pikt hij dan ook dingen van mee.
    Hier hebben we dezelfde situatie. Mijn vriend spreekt catalaans, ik nederlands en onderling spaans.
    Ik heb meerdere vrienden die dit zo doen (catalaans is hier de voertaal, spaans de tweede taal en dan nog de taal van de moeder of vader). Ze komen er even goed.
    Een vriendin van me spreekt bijvoorbeeld altijd nederlands met haar 2 zoontjes, haar man spreekt engels met hen en op de guarderia spreken ze spaans en in de school catalaans.
    Het oudste jongetje kan al perfect alle 4 talen onderscheiden en spreken (is nu 4 jaar).

2. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Oh dat is super! Bij ons komt er dan idd ook nog Catalaans bij kijken want we wonen op Mallorca! Maar goed dat is voor latere zorg, in het begin is dat allemaal nog niet ter sprake (tenzij we er wel voor kiezen om het naar een guarderia te brengen). Maar het lijkt me dus wel gek op den duur als wij onderling spaans spreken en dan mijn man Arabisch en ik Nederlands. Dan heb je niet een taal ´en comun´.. Maar goed misschien pikt het kindje later toch ook ons Spaans op en kan het gewoon makkelijk 3 talen spreken :)

3. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Dan heb je Spaans als gemeenschappelijke gezins-conversatietaal, Arabisch als taal tussen papa en kind, en Nederlands als taal tussen mama en kind. Kleintjes verbinden talen heel makkelijk aan personen en situaties, dus volgens mij loopt het wel los.
    Als je dan ook nog zorgt voor voorleesboekjes in alle 3 de talen, en youtube en/of DVD's, ben je een aardig eind op weg!

Het kan zijn dat jullie kindje wat later dan gemiddeld gaat praten, maar dat is niet erg, want dat wordt later weer ingehaald. En het lijkt soms alsof de ontwikkeling van spraak langzamer gaat, maar als je bedenkt dat hij/zij 3 talen spreekt, en je telt de woordjes van die talen bij elkaar op, dan kom je meestal toch tot de conclusie dat hij/zij prima op schema ligt!

4. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ok, ben erg benieuwd :D

5. Didi5

Didi5 Actief lid

17 nov 2012
    297
    44
    28
    Rotterdam
    Wij voeden ons kleine meisje ook 3 talig op. Mijn man spreekt Berbers met haar, ik in het Nederlands en bij opa en oma krijgt ze het Spaans mee. Mijn ouders oppassen 3 keer in de week. Het is eventjes een gepuzzel, maar hoe eerder ze een taal meekrijgen hoe beter! En zoals al eerder is gezegd. Kinderen leggen snel verbanden tussen gezichten en taal. Ons dochtertje noemt haar oma, abuelita in het Spaans voor oma. Zeg je oma tegen haar dan schudt ze haar hoofd Nee en zegt dan abuelita. Dus het komt wel goed met jullie kleintje! Kleine kinderen leren sneller een 'vreemde' taal!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat lijkt me de beste oplossing. One Parent One Language (OPOL) heet dat. Je kunt het beste je moedertaal met je kind spreken, omdat je die taal altijd als beste zult spreken. Spaans zal je kind zonder problemen buitenshuis en vanuit jullie conversaties oppikken.

7. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Meis28 hier precies dezelfde samenstelling :)
    Man is eigenlijk vloeiender in Spaans en Catalaans als Berbers /Arabisch toch hebben wij ervoor gekozen dat hij geen Spaans/Catalaans tegen de kiddies praat maar Berbers en Arabisch. Boekjes,liedjes etc. zijn best moeilijk te vinden in het Marokkaans dus het hangt helemaal van het geklets van papa af hoeveel ´ínput´ er in deze taal is. Ik spreek alleen Nederlands met ze en de gezinstaal is Spaans. Op school wordt er alleen in het Catalaans onderwezen.
    Rara wat de kiddies onderling spreken??? Spaans :)

Deel Deze Pagina