Meertalig opvoeden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sissa, 1 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sissa

Sissa Lid

2 dec 2014
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik zou graag jullie advies willen.
    Mijn man is half Egyptisch half Engels en ik ben zelf Marokkaans.
    Mijn man begrijpt wel arabisch, maar niet vloeiend.
    Mijn arabisch (Marokkaans) is wel vloeiend.
    Mijn man is engelstalig opgevoed en spreekt dit naast nl vloeiend.
    We hebben afgesproken dat ik nl tegen mijn zoontje praat en mijn man arabisch (Egyptisch). Mijn zoontje ziet mijn man alleen veeel minder dan dat ik hem zie. Hij komt rond 6 uur thuis van werk en mn zoontje gaat om half 8 slapen. Het weekend brengt hij wel de hele dag met ons door.
    Ik ben bang dat mijn zoontje hierdoor niet voldoende arabisch zal leren.
    Daarom zit ik er nu aan te denken om nl en arabisch (Marokkaans) met mijn zoontje te spreken zodat hij het beide leert. Mijn arabisch is dus anders dan die van mijn man. Ik ben alleen bang dat het teveel en te ingewikkeld voor mijn zoontje gaat worden.

Heeft iemand tips of advies hoe wij dit het beste kunnen aanpakken?

Groetjes

2. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Ik denk dat als je man in de avonden, weekeinden en vakanties Arabisch spreekt tegen/met met je zoontje, hij het prima oppakt hoor. Kinderen leren snel! Mijn dochtertje van 3 kent al een hoop Engelse termen van wat ze op tv oppikt (en zoveel kijkt ze geen tv). Waarom jullie zoontje geen Engels leren trouwens? Lijkt me dat hij daar in de toekomst veel aan heeft!

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Tweetalig opvoeden schijnt over het algemeen het best te werken als beide ouders in één taal, hun eigen taal dus, zeg maar (bij voorkeur de moedertaal), met het kind communiceren. Dus zoals jullie het nu doen, behalve dan misschien het moedertaalgedeelte.

Ik zou dus geen twee talen door elkaar gaan gebruiken, zeker niet als er ook nog eens een verschil in dezelfde taal zit. Dat lijkt me inderdaad erg verwarrend. Wel zou je hem natuurlijk tv-programma's, boekjes ed in de taal die minder aangeboden wordt aan kunnen bieden.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik ken tweetaligen die doordeweeks gewoon Nederlands spreken, en de kindjes krijgen in het weekend les in de tweede taal. Dus je zou denken dat weekenden wel genoeg is om iets te leren. Meertalig opvoeden schijnt iets langer te duren en er is zeker een lange fase waarin ze alles door elkaar gaan halen.

Jouw moedertaal zal alleen niet die van de kinderen zijn, want die groeien in het Nederlands op :) Zeker als ze straks naar school gaan. Maar als extraatje is het nooit weg natuurlijk, een andere taal!

5. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.386
    113
    Vrouw
    Broek
    Arabisch is niet je mans moedertaall maar hij is wel degene die dat gaat leren aan jullie kind? Dat is volgens mij niet de meest ideale oplossing. Je kunt het beste beide je eigen moedertaal spreken tegen je kind en dan inderdaad allebei 1 taal. Wij voeden ook meertalig op, ik altijd nederlands en man altijd macedonisch.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Dit. Volgens mij werkt het het beste als het je moedertaal is.

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    dit inderdaad.

Jij kent de taal het beste, het is dan ook het beste dat jij het je kind leert, en niet je man die het maar half kent.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inderdaad, de taal die je met je kind spreekt moet je moedertaal zijn. Dus dat je man Arabisch tegen je kindje praat is niet ideaal. Hij kan beter kiezen voor Nederlands of Engels, en dat jij dan Arabisch doet.

Onze kinderen worden tweetalig opgevoed, mijn man praat Turks met ze, ik Nederlands.

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik weet niet in hoeverre egyptisch en en marokkaans arabisch van elkaar verschilt natuurlijk maar kan me wel voorstellen dat het wat verwarring kan geven.
    denk dat na een tijdje het onderscheid wel te leren is.
    ik heb familie in het buitenland en zij voeden hun kinderen 3talig op omdat ook vader weer een andere nationaliteit heeft.
    in het begin werden de 3 talen door de kinderen wel door elkaar heen gesproken maar nu ze wat ouder worden en het allemaal beter begrijpen gaat het goed en kunnen ze hele gesprekken in 1 taal voeren zonder 1 van de 2 andere talen er doorheen te spreken

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Persoonlijk zou ik beginnen met 2 talen.heb je een kindje dat taalvaardig is zou je nog een derde taal toevoegen. Ik zou dan wel talen kiezen die je vloeiend spreekt en niet teveel op elkaar lijkt.

11. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Als je man zijn Egyptisch niet vloeiend is, is hij niet de aangewezen persoon om hem dit aan te leren denk ik. Welke taal is het meest verspreid, Egyptisch of Marokkaans? Die taal heeft de voorkeur lijkt me. Ik gok op Marokkaans, dus 2 redenen waarom jij het jullie zoon moet leren.

Engels komt vanzelf doordat het ook op school en op tv gesproken wordt.

12. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik zou ook niet een taal spreken die je niet vloeiend spreekt. Dus je man zou ik nederlands laten spreken en zelf arabisch gaan praten. Eventueel kan je man bv in het weekend engels spreken en doordeweeks nederlands ... dan heb je alle drie de talen. Kinderen leren talen heel makkelijk, dus 3 talen is niet perse te veel hoor. Ik spreek als mijn man thuis is nederlands met mijn dochter, maar als hij er niet is spreek ik voornamelijk engels met haar. Mijn man spreekt altijd nederlands met haar. Het duurt vaak wat langer voor kinderen gaan praten als ze meertalig worden opgevoed, maar dat is helemaal niet erg :) Ze hebben er later alleen maar voordeel van! Maar ik zou er dus wel voor kiezen in jullie geval om je man nederlands/engels te laten spreken (zijn moedertalen) en zelf arabisch te spreken.

13. Nynke1981

Nynke1981 Actief lid

3 mrt 2016
    253
    1
    0
    Ik moet ff heel diep nadenken hoe we dat hebben gedaan....is al zolang geleden ;)
    Als we allebei thuis waren met de kids spraken we in het Fries, maar omdat ik het belangrijk vind dat ze goed Nederlands leren sprak ik als ik alleen met ze was Nederlands. Vanaf dat ze naar school gingen spraken ze uit zichzelf ineens alleen maar Nederlands. Nu zijn het pubers en wisselen ze gewoon af, net met wie ze spreken

14. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wij voeden ook 3-talig op. Mijn man spreekt uitsluitend Catalaans met de kinderen, ik uitsluitend Nederlands. Maar als we tegen elkaar praten (man en ik) spreken we Spaans (Castiliaans). Dat gaat heel goed. Onze driejarige spreekt verstaat en spreekt alle 3 talen en weet goed het onderscheid te maken. Tegen mama spreekt hij enkel Nederlands, tegen papa enkel Catalaans en Spaans spreekt hij enkel als hij bij mensen is die ook Spaans spreken. Als we onder ons praten (ik tegen mijn man bijvoorbeeld) en hij wil zich moeien dan doet hij dat in het Catalaans of Nederlands. Hij verstaat het Spaans dus ook heel goed, ook al spreken we het niet rechtstreeks met hem. Zijn tekenfilmpjes staan ook in het Spaans of Engels. En als hij bij mensen is die Spaans spreken, antwoord hij in het Spaans. Als hij een woord niet kent in de ene taal zegt hij het in de andere taal en kijkt je vragend aan. Ik zou in jouw geval eerder je man Engels met je kindje laten praten, jij Arabisch en tussen jullie Nederlands. Dat lijkt me het meest logische. Maar niet dat jij bepaalde dagen de ene taal tegen hem spreekt en andere dagen een andere taal. Dat lijkt me verwarrend. En eigenlijk je man geen Arabisch daar hij het niet vloeiend spreekt.

15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    wij voeden onze kinderen tweetalig op
    ik spreek Nederlands met ze
    en mijn man alleen zijn moedertaal
    ze praten ( de oudste de jongste praat nog niet ) alleen maar nederlands terug met hier en daar een woord in zijn taal maar begrijpt alles wat er gezegd word.

het beste is om je eigen moedertaal te spreken
    zelfs 3 talig zou kunnen ze halen dan misschien wel woorden door elkaar maar op latere leeftijd pikken ze dit snel weer op

16. pline

pline Actief lid

25 dec 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Onze dochter komt met 4 talen in aanraking. Ik spreek steeds Nederlands met haar, mijn man spreekt Italiaans. ML en ikzelf spreken vaak Engels onder elkaar, en tot haar 18 maanden is ze ook naar een Engelstalig kdv geweest (nu Nederlands). Mijn ouders en zus spreken Frans met haar...

Eigenlijk gaat dat allemaal redelijk vlot. Ze is nu 2j4m spreekt heel goed Nederlands (volzinnen van 6-7 woorden) en ook aardig Italiaans. Ze begrijpt Engels en Frans, maar spreekt het zelf niet (hoeft ook niet voor ons).

17. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb er geen ervaring mee maar mijn collega doet dat wel bij haar zoontje. haar man is nederlands en zij is tsjechisch. zij praat dus in haar taal met haar zoontje en haar man gewoon nederlands. gaat hartstikke goed, hij is nu 4 en spreekt beide talen vloeiend

18. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik spreek Spaans met onze meiden tenzij er anderen bij zijn, dan Nederlands. En mijn man Nederlands. Gaat prima hoor :) de oudste begrijpt alles in beiden talen en de jongste haar eerste 2 woordjes waren: ya esta (klaar) en da da (dag dag!)

Deel Deze Pagina