Meertalige opvoeding, wie ook?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Kalush, Oct 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Basmalah

Basmalah Fanatiek lid

Oct 2, 2007
    1,117
    0
    0
    Office Manager
    Almere
    Ik merk dat aan mijzelf ook, ik heb een soort van taalachterstand (een hele lichte wel te verstaan) omdat ik friestalig ben opgevoed. Maar dat is dus idd waar ik me zorgen over maak. Ik Fries, mijn man Marokkaans en Nederlands leert ons kindje dan pas op de creche of nog later op school.

Toch vind ik het belangrijk dat ons kind in ieder geval alle talen verstaat van de familie, dus Fries, Nederlands en Marokkaans.

2. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    @ Layla :
    Volgens mij snap je het begrip 'moedertaal' dan niet. Maar goed, geen zin in ellelange discussie hierover.

Interessant om te lezen hoe iedereen er zo verschillend over denkt.
    Ik ben benieuwd hoe dat in de toekomst hier gaat lopen. Eerst maar eens zwanger raken ;)

3. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Layla, niet om je af te vangen: maar dit dacht ik eerlijk gezegd ook toen ik je stukje las.
    Echter, we geven je alleen adviezen (goedbedoeld), maar wat iedereen doet moet hij/zij zelf weten :)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt natuurlijk nu proberen met je kind mee een beetje van de taal van je man te leren. Wie weet pik je meer op dan je ooit voor mogelijk gehouden had!

5. she29

she29 Lid

May 9, 2007
    10
    0
    0
    Ik denk dat bij Layla heel veel te maken heeft met haar eigen identiteit. Zoals zij al heeft gezegd, ze voelde zich altijd als een Turkse ondanks haar Nederlandstalige opvoeoding. Ik denk dat ze ook de Turske taal associeert met haar Turkse identiteit die vele jaren in onderdrukking is geweest. En voor haar voelt het net als of zij is bevrijd. Voor ons, die buiten staan is het misschien vreemd, maar bij haar heeft het veel los gemaakt. En als ik Layla's comentaren hierover lees, vind ik dat ze hierover diep heeft nagedacht en dat ze innerlijk rust heeft gevonden.

Misschien theoretisch zou jij wel kunnen zeggen dat het Nederlands haar moedertaal is maar in praktijk ervaart ze het heel anders. En daarom is het niet even makkelijk tegen haar te zeggen: Praat Nederlands, want jij bent ook Nederlandstalig opgevoed.

En natuurlijk, uiteindelijk is het wel de keuze die jij zelf maakt.

6. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land

meid je hebt nu echt goed beschreven hoe ik me voel en het heb ervaard.

natuurlijk wil ik niet dat mijn zoon en eventueel mijn toekomstige kinderen een taalachterstand krijgen. Het juist heel erg goed dat kinderen meer talen spreken, in wat voor taal dan ook.

heb er met mijn man over gesproken, zelfs toen ik nog zwanger was. als tamer naar school gaat dan ben ik de gene die nederlands gaat praten en zijn vader alleen turks.

begrijp me niet verkeerd maar ik wil tamer niet het zelfde laten meemaken als wat ik heb meegemaakt thuis.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik snap het heel goed hoor, maar probeer toch momenten in te lassen waarop je met Tamer in het Nederlands praat, bijvoorbeeld als je bij jouw familie bent. Want je wilt hem geen achterstand bezorgen - en hoe jouw emoties ten opzichte van Nederlands ook zijn, feit blijft dat dat de taal is waarin je je waarschijnlijk het breedst kunt uitdrukken. Dat blijkt al uit je berichten, je schrijft als iemand die het Nederlands op veel verschillende manieren kan gebruiken.
    Over zijnTurks hoef je je denk ik geen zorgen te maken, dat zal waarschijnlijk beter zijn als dat van veel klasgenootjes!

8. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    om een lang verhaal kort te maken, ik heb geen contact meer met mijn familie. juist om dat ik anders ben dan zij, en omdat ze mijn man niet accepteren heb ik er een punt achter gezet. heb me nooit thuis gevoeld bij mijn familie. Ik ben heel erg gelukkig met mijn wate indentiteit, mijn achtergrond, cultuur etc. en ik heb fantastische schoonfamilie die wel voor me klaar stonden.

de enige familie lid waarik contact heb is met de moeder van mijn moeder, mijn oma dus. maar die zie ik maar 1 x in de 2 weken.

9. she29

she29 Lid

May 9, 2007
    10
    0
    0
    Layla, jij bent interessant meid :)
    En jouw kind kun je alvast met het Nederlands in aanraking brengen door het contact met jouw oma (ook al is het niet vaak), zo wordt zijn Nederlands gestimuleerd. Al zegt hij dan niets, het blijft wel bij hem hangen hoor want met jouw oma ga je dan natuurlijk het Nederlands praten...

10. Karagoz

Karagoz VIP lid

Apr 14, 2006
    7,984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    natuurlijk praat ik met mijn oma nederlands. Ze is een nederlandse. En het klinkt raar maar waar. Alles wat mijn oma tegen tamer zegt dat doet hij ook. Terwijl ze elkaar maar weinig zien.

11. Ozzy

Ozzy Actief lid

Jan 31, 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben zelf turks en mijn ook. Wij hebben liever dat hij beter de nederlandse taal beheerst als de turkse taal. Mijn man en ik leven allebei vanaf geboorte in Nederland dus ik zie ons niet echt een leven opbouwen in Turkije. Emir zal in Nederland studeren en zijn beroep uitoefenen(Insallah=als God het wil) en met een taalachterstand kom je naar mijn mening niet zo ver, tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn die met gebrekkig nederlands of nederlands met een buitenlands accent ook het ver kunnen schoppen, maar waarom zou je risico nemen? en eventueel de toekomst van je kleine negatief beinvloeden...

12. Hoi Ozzy,

Betekend het dan dat je je zoontje helemaal geen turks leert of wel..?

13. Ozzy

Ozzy Actief lid

Jan 31, 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    Natuurlijk wel! Alleen vind ik de nederlandse taal, omdat we met de nederlandse samenleving te maken hebben het nederlands goed kunnen beheersen zwaarder wegen.

14. jaa ik begrijp het!zo denken wij er ook over

15. Ozzy

Ozzy Actief lid

Jan 31, 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    Er is zelfs een oud turkse gezegde wat zegt
    ;"De land waar je geboren bent is niet belangrijk maar de land waar je "brood" van eet..

16. Nou helemaal mee eens!

17. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

Jun 30, 2007
    2,199
    0
    0
    Antwerpen
    Yildiz leert Turks en Nederlands en omdat mijn man en ik Engels spreken tegen elkaar zal ze dit ook wel leren.
    Ik merk nu eigenlijk nog niet echt een taal achterstand.
    Ik weet dat ze met hun 3de de link gaan leggen welke taal ze moeten spreken tegen bijv. mij ( ned)
    je kunt het beter zo jong mogelijk aan leren omdat ze het dan veel sneller oppikken.
    Ik ben dus heel erg voor dat Yildiz deze talen zo jong al mee krijgt, zodat ze ook met haar familie in Turkije kan communiceren.
    Uiteraard is de Nederlandse taal het belangrijkste omdat ze in Belgie woont, maar die taal zal ze perfect leren op school en van mij dus ik ben niet bang dat ze haar Nederlandse taal niet volledig zal kunnen.

18. Ozzy

Ozzy Actief lid

Jan 31, 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    Land van herkomst staat voor ons op nr1 , wat dat betreft zijn wij turken nationalisten(wel met respect voor andere landen), maar wat betreft opvoeding van mijn kind vind ik voor zijn toekomst hier in Nederland het nederlands goed beheersen veel belangrijker.

19. Onze dochter word ook 2 talig opgevoed (turks en nederlands) maar onze voertaal is wel nederlands!
    Ze woont in nederland dus ik vind het heel belangrijk dat ze abn leert spreken en niet zoals je sommige kindjes hoort praten met een onwijs accent waar je eng van word haha
    Wij vinden het wel belangrijk dat ze ook turks leert spreken zodat ze met onze familie in turkije kan praten!

20. leeuwen77

leeuwen77 Bekend lid

Mar 7, 2006
    710
    0
    0
    duik instructrice
    bonaire
    Laura wordt vier talig opgevoed!
    Ik spreek nederlands met haar, mijn man praat spaans tegen haar, samen praten mijn man en ik engels tegen elkaar en als ze naar het kdv gaat wordt er papiamento tegen haar gesproken. Dus dat is wel genoeg!

Share This Page