Het klinkt heel leuk bij elkaar! (Maar laat het niet aan een Portugees lezen, want 'sem joao' betekent letterlijk 'zonder jan')
cailynn word ook 3 talg opgevoed ik ben nederlands mn man mexicaans en we wonen in de us dus 3 talen maar als fries en limburgs ook als talen gezien worden dan is het 5 talig namelijk limburgs en brabants erbij.. maar dat vind ik zelf hetzelfde als nederlands... maar in ieder geval e krijgt veel talen om dr oren maar dat gaat vrij goed.. alleen tot nu toe vaak alleen maar nederlands
Hier straks ook een meertalig kindje... We wonen in Stockholm, mijn vriend is Zweeds en ik Nederlands.. We praten voornamenlijk Zweeds hier thuis maar ik praat nu al Nederlands tegen mijn buik Wil straks alleen nog maar Nederlands tegen ons kindje praten. Tussendoor word hier ook nog regelmatig Engels gesproken (veel buitenlandse vrienden) maar ik wil in het begin voornamenlijk op het Nederlands en Zweeds focuseren.. maar Engels erbij zou wel goed zijn. Of zou dat teveel zijn?
Als je kindje jou met je kennissen Engels hoort praten, dan zal ze daar vast wat van oppikken, maar Zweeds en Nederlands zullen haar hoofdtalen zijn. Wist je trouwens dat er een Nederlandse school is voor kinderen in Stockholm? Lessen zijn gedeeltelijk onder en gedeeltelijk na schooltijd. Een paar jaar geleden waren er ook plannen voor een Nederlandstalige speelgroep. Kun je waarschijnlijk wel even navragen bij de Ambassade, Hollandse Club of de Internationale School.
Ik ben nederlands maar woon in turkije. Ik praat Nederlands met mijn dochtertje en mijn man turks. ze is nu bijna 14 maanden maar spreekt eigenlijk nog geen woord. Ja mama en baba (papa op zijn turks) en de naam van haar vriendje, goal (papa voetbalt met haar en dan zegt hij steeds goal dus dat roept zij nu ook) ..verder zegt ze helemaal niets.. Ik hoor veel mensen hierover zeuren hier in mijn omgeving dat ze allang hoort te praten etc. etc. en dat dat komt doordat we haar tweetalig opvoeden..maar ik vind het gewoon belangrijk dat ze nederlands leert..ze zal toch met haar familie in nederland moeten kunnen praten..daarbij is nederlands mijn moedertaal en kan ik me daar veel beter in uitten dan in het turks..
Gulay, wat een onzin dat jouw kindje al lang hoort te praten! Ik heb een nichtje van 10 september, ook bijna 14 maanden dus en zij kan alleen maar 'ja' zeggen. Voor de rest zegt ze helemaal niets. Dus met tweetalig opvoeden heeft het niks te maken. Laat ze maar kletsen....
natuurlijk is het onzin. wij leren tamer nu alleen turks en die zegt alleen, mama, baba en dede (opa), verder niets. het ene kind is wat sneller dan het andere.
Gulay, wat wel waar is is dat kinderen die 2talig worden opgevoed zoals Iman en Eslem vaak wat later gaan praten. Die 'slaan' eerst alles op en dan komt t er in 1 keer uit! Maar dat Eslem al hoort te praten is onzin hoor! Ze is pas 14 maanden
Hier komt er ook nog steeds geen woord uit.. Wel veel brabbelen en gillen, maar woordjes kan ik nog niet echt ontdekken. Wel heeft ze voor 2 dingen zelf een woord bedacht, een kat is een 'jam' en een vogel is een 'kaka' Ja en nee weet ze ook, maar papa of mama komt er niet uit.. Ach ik denk ook dat het gewoon langer gaat duren.. Hier fries, daar naderlands, daar nog eens Albanees.. Ach ja geen wonder dat zo'n klein koppie eerst alles moet verwerken.
tamer begrijpt wel alles wat ik zeg. deur dicht doen, niet doen etc. maar praten niet. wel veel gillen en geluiden maken enzo. maar geen woorden
Ik heb gelezen dat meertalig opvoeden helemaal geen invloed heeft op vroeg of laat praten. Weet niet wat waar is. Ene kind is wel sneller dan het andere maar uiteindelijk leren ze het allemaal. Moet je natuurlijk wel voldoende stimuleren en alert blijven, maar dat moet bij 1 taal ook.
Ik heb ook gelezen dat meertalig opvoeden niet leidt tot later praten. Ook heb ik gelezen dat je helemaal niet zo ontzettend consequent hoeft te zijn in de verdeling van de talen tussen de ouders. Je kan ook onderscheid maken naar de situatie of de emotie (persoonlijke gesprekken in 1 taal en praktische in een andere, bijvoorbeeld). Je kan ook een vreemde taal uurtje doen. Je kan ook een paar dagen per week de 2e (of 3e) taal spreken. Funest is als je de talen willekeurig mengt, vooral binnen zinnen. Dan leert een kind geen goede grammatica. Verder kan je best vrij zijn eigenlijk. Die van mij leert van mij Engels en van zijn vader Nederlands. Als we samen zijn is het Nederlands en Engels gemengd met de regel: "het eerste woordt telt". Als iemand een taal initieert spreken we in die taal verder. Als het wisselt gaan we weer even op die voet door. Volgens het boekje dat ik er over heb gelezen is dat ook geen probleem voor het kind. Tegen de kleine zijn we bijna helemaal consequent als het om taal gaat. Ik heb het nu over het praten onderling. Overigens ben ik zelf ook zo opgevoed en ben volledig tweetalig Nederlands/Engels. Misschien heeft iemand hier wat aan ... Groetjes, Dominique
hehe kalush..hier is 'kaka' poep Ik spreek bijna altijd nederlands met eslem..behalve als ik op visite ben ofzo dan wil ik nog wel eens turks met haar praten omdat ik het een beetej onbeleefd vind soms voor andere mensen en omdat dat gewoon automatisch gaat.. En als ik boos op haar ben begin ik te roepen in het turks haha...
Ja, inderdaad. Zoiets heet het. Ik zocht net al in de kast om de schrijver erbij te zetten, maar ik kan het even niet vinden ...
O kijk, gevonden. Komt 'ie: Elke Burkhardt Montanari, Hoe Kinderen Meertalig Opgroeien, PlanPlan, Amsterdam, 2002. ISBN 90 76092 07 9. Kosten: ongeveer E16,- Dun boekje, lekker leesbaar. De schrijfster heeft haar kinderen zelf 3-talig opgevoed. Succes ermee! Dominique