N.a.v. een ander topic vroeg ik mij af hoe andere ouders daarmee omgaan. Er komt een leeftijd waarop onze kleintjes hun eigen geslachtsdeel heel intressant gaan vinden en er graag aan frunnikken. Nu lees ik dat er ouders zijn die zeggen dat dat vies is enzo, dat ze daar niet aan mogen komen. Ik ben van mening dat je zo een volwassen persoon ontwikkelt die vies is van sex, haar/zijn eigen lichaam niet kent, zich ervoor schaamt etc. Mijn jongens deden dat vroeger ook, ik heb ze geleerd dat ze daar gerust aan mogen komen maar dat t niet gepast is om dat overal te doen. Dus dat ze dat maar op hun kamer moesten doen. En zo ga ik t bij ons meisje weer doen.
Ik weet nog de eerste keer dat ik dat zag in mijn klas. Ik dacht dat ik een misbruikt kind in de klas had ofzo, schijnt het normaal te zijn. Idd wat jij zegt. Ze moeten dat niet overal doen, maar ik ga ze niet vertellen dat ze het helemaal niet mogen doen. Linda
Ik zal ze het niet zomaar gaan vertellen. Mijn oudste is 2 en een half en die friemelt er ook wel aan. Ik zeg er eigenlijk niets over. Ik zeg niet dat het mag maar ik zeg ook niet dat het niet mag. Meestal doet hij dat in bad of tijdens het verschonen. Ik laat hem bezig en geef er geen aandacht aan.
Vigo is nog niet op de leeftijd dat hij zijn lichaam echt aan het ontdekken is, maar ik ben het wel eens met de stelling van Crisje. Als de tijd straks daar is, mag hij van mij gerust zijn lichaam goed ontdekken. Dat het niet verkeerd is etc. Maar dat het niet altijd en op alle plekken kan.
Gewoon niet te veel aandacht aan besteden, mochten ze het echt in het openbaar doen dan kun je ze op een vriendelijke manier uitleggen dat je dat niet overal doet maar op je eigen kamertje, maar nooit verbieden, dan denken ze idd dat het niet goed is terwijl dat natuurlijk niet waar is.
Leo heeft nu ruim een half jaar geleden zijn piemeltje ontdekt. Vooral in bad en met het verschonen zit hij eraan, hij noemt het dan ook pieliepielie. Maar laten we eerlijk zijn, de relatie van een man met zijn geslachtsdeel is een levenslange Groet van Kiki