meest irritante versprekingen

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Nu mijn schoonfamilie kan er wat van, al zijn dat geen versprekingen meer maar die hebben voor bepaalde dingen gewoon zelf woorden verzonnen:(

Maar door een ander topic kwam ik op een super irritante verspreking wat dus echt veel mensen in mijn omgeving doen...ze noemen een dopper een doppler....echt kan wel gillen dan...en blijven doen he..grrrr.

Jullie ook zoiets?

2. manaolana

manaolana Niet meer actief

Niet echt een verspreking maar meer een verschrijving, mensen die niet weten hoe je sowieso schrijft. Aaargh!

3. Ik erger me kapot aan mensen die de verkeerde werkwoorden gebruiken. Het zal vast streekgebonden zijn, maar ik vind het zó achterlijk staan.

'Ik ben iets nodig' (nee, je HEBT iets nodig)
    'Ik rij aan' (nee, je VERTREKT)

Ik vind een verspreking van mezelf trouwens ook vreselijk irritant; ik weet niet waarom, maar de laatste tijd zeg ik steeds 'neememen' in plaats van 'meenemen' :x M'n man ligt elke keer krom van het lachen als het weer eens zo is, maar ik vind het zo dom klinken ;)

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik irriteer me soms aan mijn eigen uitspraken. Als ik zenuwachtig ben en mezelf moet voorstellen dan wil ik te snel praten waardoor ik mijn eigen achternaam verkeerd uitspreek. Of stotter. Zoals : goededag, ik ben xxx de de,...
    Ik zeg dan altijd 2x 'de'.
    Geen idee of je er nog aan uitkomt. :p

En ik verspreek me soms met 'tot' en 'dat'. Geen idee wanneer, ik erger me aan mijn vriend als hij me verbeterd waardoor hij een zeurderige jajaaaaaaa van mij te horen krijgt. :)

5. Amare

Amare Niet meer actief

In plaats van Xenos, xenoks zeggen.

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Psylogoog ipv psycholoog, ik hoor het zo vaak op mijn werk...
    Mijn vriend heeft het vaak over de "Blibelotheek" ipv bibliotheek. Maar dat vind ik eerder grappig dan irritant.

En dat heel veel mensen het tussenvoegsel van mijn achternaam weglaten. Zonder tussenvoegsel klinkt mijn naam echt heel stom. Klein detail misschien, maar ik erger me daaraan.

En verschrijving: Kwa ipv qua, Me ipv mijn

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    Als mijn man een lang verhaal moet vertellen, kort hij automatisch woorden af. Dan wordt temperatuur opeens tempratuur en individu invidu bijvoorbeeld. Hij heeft het dan zelf niet eens door en ik vind het zo irritant.

Ik zie Xenos voorbijkomen en doet me denken aan de Lidl. Ik haat het zo dat iedereen dat anders uitspreekt en ik niet eens weet wat goed is. Of Primarkt terwijl het Primark is.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Van die psycholoog vind ik knap dat mensen dat zo uitgesproken krijgen...heb het 3x gelezen, maar krijg het niet voor elkaar😂

9. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    Me hond me moeder me vriendin

Slabber ipv slab

Zinnelijk of zinderlijk ipv zindelijk

10. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    Of legematie bewijs...grrrr legitimatie is het

11. Of 'tut' in plaats van 'speen'. Serieus, TUT? :(

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ooooo ja zinnerlijk...moet je eens kijken hoevaak je dat hier op zp al tegenkomt...

13. Ohja, en 'bedoeling' in plaats van 'bedoening'. Zie je hier ook heel vaak. 'Mits' wordt ook héél vaak gebruikt terwijl diegene dan eigenlijk 'tenzij' bedoelt.

14. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.386
    113
    Vrouw
    Broek
    De primarkt...
    Verschrikkelijk, ik kom er nooit maar het is de primark (op zijn engels dus, geen markt met pri ervoor) al snap ik de verwarring met de markt wel, net zo waardeloos :D.

15. Mamalon

Mamalon Actief lid

27 feb 2015
    217
    50
    28
    Niet gesproken maar geschreven,
    Ik vind bijvoorbeeld jou kind in plaats van JOUW kind ook zo vreselijk

16. Pillow

Pillow Bekend lid

13 apr 2014
    565
    71
    28
    Als ik zenuwachtig ben struikel ik vaak over mijn woorden. Maar ook als ik echt boos ben kan ik de meest rare woorden eruit gooien. Erg frustrerend als ik op dat moment serieus pissig ben, maar niet serieus genomen kan worden omdat het dan nergens op slaat.

En als ik erg moe ben, draai ik de eerste letters van woorden om. Bv, slaatje bla ipv blaadje sla. Mijn zus heeft daar ook last van als ze moe wordt. Gewoon bizar.

Verder ben ik redelijk normaal ;)

17. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik zag hier op zp afgelopen week een Ze ipv Zijn. Was iets van 'ze ouders' ofzo, die vond ik haast nóg erger, wist niet dat het mogelijk was.

18. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik ken mensen die de volgende woorden als volgt uitspreken:

-psycholoog: spycholoog
    - vanille: vanielje
    - koningin: koniegin
    - christen: gristen

19. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Enten/inenten. Zeker in de vaccinatie topics! De meest wetenschappelijke teksten en wetenschappers komen voorbij, maar ze hebben het niet over vaccineren, maar over het 'stekken en verpoten van bomen en planten'.
    Zo dom. ;)

20. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Mensen die het woord "geworden" aan het eind van een zin gebruiken. Het klinkt gewoon nergens naar, maar volgens mij is het echt iets vanuit Limburg.

Bijv. De garantie van mijn tv is verlopen geworden.

Het klinkt niet! Mijn Nederlandse taal is ook niet helemaal 100% en stoor mij echt niet aan kleine dingen, maar dit!

Of mensen die enigste zeggen ipv enige!

Deel Deze Pagina