Hoi allemaal. Enekel dagen geleden kreeg ik te horen dat ik dus erge pcos had. Een jaar geleden was het volgens iemand anders luie eierstokken maar was net iets ander nu blijkbaar. dus ik had deze dingen en vroeg me af of dit bekend kwam onder de pcos'ers : -vergrote eierstokken -eitjes zitten 'naast -denk dat ik het verkeerd verstaan heb want dat kan niet in ieder geval zaten ze ergens naast- de eierstok... -eitjes springen niet -eitjes bllijven zitten en er komt vocht en cysten in de plaasts(zat er vol van) -'overgewicht' -mogelijke insuline te hoog....(bloedtest gaan doen) als men vriend zijn zaad goed was dan konden we clomid doen. als ze slecht zijn dan enkel ivf zegt de gyn. ik verwacht eigenlijk geen goed zaad (voorgevoel zoals ik al een voorgevoel had dat ik niet goed zwanger zou kunnen worden,had dat gevoel al van kinds af aan) hij drinkt elke dag een pintje of tweee,rookt een pakje per dag,beweegt enkel op het werk en heeft10 kilo overgewicht op de buik. zullen zien... wat hebben jullie gedaan en hoe snel ging het en de kosten en al die dingen... ivf mag ik desnoods in genk doen maar ik hoorde dat hier wachttijden voor kunnen zijn....hoe lang zijn die meestal(hoeft enkel te gokken...weken,maanden,jaren) ik kijk uit naar de antwoorden! xxx
Tja...ik heb geen PCOS, maar weet wel wat af van deze zaken. Als je overgewicht hebt, helpt afvallen soms al behoorlijk voor je cyclus. En dan hoeft dat niet eens enorm veel te zijn, maar met 5 tot 10 kilo eraf zie je vaak al dat je cyclus terug komt en de PCOS een stuk minder wordt. Ook insulineresistentie kan daarmee afnemen en dat is voor je gezondheid ook heel goed. Bovendien is het voor het zaad heel goed als je man stopt met roken en minder gaat drinken...dus misschien samen op dieet en hij ook stoppen met roken? Ik bedoel het echt niet gemeen of zo, maar alleen als tip. Bovendien hebben behandelingen als IUI en IVF meer kans op succes als je geen groot overgewcht hebt... Ik ken zelfs gyns die zeggen "val eerst maar eens af, dan mag je terug komen". Echt waar.
hey meis, hier ook hardnekkige PCO, hebben ze ongeveer 6 jaar geleden geconstateerd, en ben bijna 5 jaar geleden zwanger geraakt van onze zoon, die inmiddels 4 jaar is....nu in de MMM voor een brusje! bij mij idd ook altijd het voorgevoel gehad van een vruchtbaarheidsprobleem.....waarom ik dat dacht weet ik niet, maar ik wist het al voor de diagnose PCO. bij mijn 1e zwangerschap hebben we me helemaal van binnen en buiten bekeken, insuline tollerantie werd gemeten, overgewicht, kralenkransen, cystes (en een vleesboom)....bij hubbie hebben ze toen nooit onderzoek gedaan, en die rookte toen ook wel redelijk wat, maar geen pakje per dag, en ook dronk(en drinkt nog steeds) 1-2 pilsjes na zijn werk. ik was toen in de 4e ronde met Clomid zwanger.... Nu, 5 jaar later, weer helemaal doorgelicht, eierstokken vertonen echte kralenkransen, geen eisprong zonder Clomid....ben inmiddels wel 30 kilo afgevallen, omdat ze eerder niet wilden behandelen in het ziekenhuis waar ik nu loop..... heb nu al verschillende rondes Clomid gehad, en helaas niet het gewenste resultaat.....heb nu ook een eisprong gehad, en zit nu in de wachtweken. vandaag trouwens wel een potje voor zaadanalyse weggebracht, zodat we over een kleine 2 weekjes de uitslag daarvan krijgen..... er is dus echt wel hoop, alleen gaat het moeilijker!!!