Ik heb een vraag. Mijn vriend had vroeger een oogafwijking en niemand weet de naam nog of of het überhaupt een naam had. Aangezien we dochters ogen gaan laten testen zou het fijn zijn als we een naam weten. Het zat zo: Hij zag langzamer dan normaal. De arts had destijds uitgelegd aan schoonouders via plaatjes van bijvoorbeeld een auto in een garage. Vriend zag de auto dan eerst naast de garare en trok dan langzaam naar elkaar toe en uiteindelijk zag hij het dan goed. Het duurde dus altijd even voordat dingen op de juiste plek stonden voor hem. Hij had een speciale bril met een plusgedeelte hoger in het glas. Ook kreeg hij oefeningen die begeleid werden door fysio en optoloog. Iemand die weet of zoiets een naam heeft?
Het klinkt als een probleem met de samenwerking tussen de ogen. Dus dat er even nodig is voor de twee aparte beelden tot een beeld worden samengevoegd. Wat voor oefeningen moest hij doen? Had hij ook een lui oog? Draaide 1 oog weg als hij moe was? Die speciale bril zegt me zo niks, kan het zijn dat hij prisma's in zijn bril had?
Ik weet dat 1 van zijn oefeningen was over de lengte van het laminaat lopen. Dit was wat hij thuis moest doen. Maar de andere oefeningen weet hij niet meer. Zou mijn schoonmoeder nog wel weten ga ik vanuit, maar nu weet ik dat dus niet. Zijn oog draaide niet weg als hij moe was. Hij hoefde ook niet afgeplakt te worden o.i.d. Als ik zo lees over prisma's dan denk ik idd dat hij die in zijn bril had
Als ik het zo lees denk ik dat je vriend destijds is behandeld door een functionele optometrist. Oh wacht lees dat het een optoloog is geweest. Die behandelen visuele problemen die niet echt een naam hebben. Kan fixatie disparatie zijn geweest maar vaak gaat het om de klachten van een persoon Bedenk wel dat het niet medisch wetenschappelijk onderbouwd is wat een optoloog/functioneel optometrist doen. Je vindt ze dan ook niet in een ziekenhuis en zal de kosten zelf moeten betalen.
Ik vond zelf net ook fixatie disparatie. Dat past wel met wat de omschrijving die mijn schoonmoeder gaf. De optoloog behandelde bij de fysio die in het ziekenhuis zat.
Ok vanmiddag nog gesproken met schoonouders. Hij heeft inderdaad een prisma bril gehad. Maar volgens hun was het geen fixatie disparatie. Bij hem trok het beeld met focussen niet naar elkaar toe.
Hier een orthoptist: Het klinkt als een latent scheelzien. Dit kan je vaak goed bij elkaar houden en valt dus niet op, maar kost wel moeite om bij elkaar te houden. De oefeningen die je vriend heeft gehad klinken niet echt wetenschappelijk onderbouwd . Fixatie disparatie is een soort van hype naam onder optologen en functioneel optometrisen, maar is eigenlijk een normaal fysiologische proces. Pas bij een afwijkende fixatie-disparatiecurve zijn er problemen te verwachten. Ik weet niet hoe oud je dochter is en wat haar klachten zijn, maar zou je aanraden om haar (iig eerst) via de reguliere weg te laten onderzoeken. Aan bijvoorbeeld een prismabril bij kinderen kleven best wel wat risico's.
Mijn dochter gaat naar de oogarts. Andere weg dan die weg wil ik sowieso niet in slaan. Sowieso denk ik dat de oefeningen van vriend destijds meer op de fysiotherapie sloegen dan de optoloog. Schoonmoeder weet het eigenlijk ook niet meer helemaal. Is inmiddels ook zo'n 30 jaar geleden.