Hoi Dames, Hoop dat iemand het herkent. Ons kleintje van 1,5 bijt en knijpt soms. Het vervelende is dat hij dat ook bij andere kindjes doet. Bij visite gaat het soms een tijdje goed, en dan toch ineens mis. Als een ander kindje iets afpakt, of het even niet gaat zoals hij wil. Voor de rest is het echt een heel lief mannetje, wat ook heel lief kan zijn met andere kindjes, willen knuffelen, kusjes geven, koekjes delen etc. Aangezien het nu eigenlijk altijd wel een keer gebeurd als er een ander kindje is of wij ergens anders zijn waar een kindje is, spreek ik steeds minder af met mijn zussen en broer, en vriendinnen met kleine kindjes omdat ik het bijzonder vervelend vind dat dit gebeurd, en ook niet wil dat hun een hekel aan hem krijgen. Ik begrijp dat meerdere kindjes dit doen, omdat ze zich niet kunnen uitdrukken/herkenbaar maken dat ze iets niet leuk vinden/niet willen etc. Als dit gebeurd nemen we hem ook apart en vertellen dat hij het niet mag doen, dat het pijn doet, en dat hij wel mag aaien of knuffelen. Als hij doorgaat moet hij eventjes afkoelen op een strafplekje. Ondertussen vertoont hij dit gedrag al wel eventjes, en vraag ik me af of ik hem hulp kan bieden dat hij het afleert. Al contact gehad met CB erover, maar niet echt ver gekomen. Iemand waarbij de zoon of dochter dit ook deed of doet en die ergens goed geholpen is?
Is heel normaal gedrag. Onze oudste had na een bad een keer een flinke schaafwond doordat de jongste even zijn tanden in zijn rug had gezet. Wat je kunt doen is afleiden en ander gedrag aanleren. Ik heb mijn jongens, en volgens mij vele met mij , de jongens geleerd te aaien. Dus als ze sloegen oid handje gepakt en gezegd 'ga maar aaien'en dan met het handje mij aaien. Later hoefde ik alleen nog te zeggen 'aai'. Weghouden heeft weinig nut, ieder met kinderen weet dat dit een normale fase is en juist door af te spreken kan je ander gedrag aanleren.
het is "normaal"gedrag . Ik heb het afgeleerd door nee te blijven zeggen en zachtjes doen, maar dat zei ik alleen nadat ze mij de eerste keer beten ik gelijk terug had gebeten. dan weten ze ook echt dat het zeer doet. zelfde met knijpen 1 x bewust terug gedaan en toen deden ze het echt alleen nog als ze iemand echt zeer wouden doen omdat ze echt boos waren en dan volgt uiteraard straf. Als ze niet weten hoe het voelt hoe moeten ze dan weten dat het pijn doet?
Het is heel normaal gedrag. Mijn dochter heeft dit ongeveer tot vlak voor haar 2de verjaardag gedaan. Consequent blijven herhalen dat dit niet fijn is en pijn doet. Meer kun je er echt niet aan doen.
heel herkenbaar, vorige week had papa opeens uit het niets 2 dracula-tanden in zijn arm Papa was zo geschrokken dat hij vergat ze zeggen dat ze nu wel heel stout was. blijven herhalen en consequent zijn in het zeggen dat het niet mag, auw en aai is hier dan nog het beste om te zeggen. Denk dat verder straffen op deze leeftijd weinig verschil maakt. Alhoewel ik haar ook wel eens voor straf in de hoek heb gezet toen ze enorm hard in mijn hand beet.... maar geholpen heeft het niet, want een half uur later deed ze het weer!
gewoon concequent zijn en zeggen dat het niet mag. is echt normaal gedrag en niet nodig om hiervoor het CB in te schakelen. hier hebben ze het beide gedaan. na een paar x niet luisteren heb ik dochter van de week terug gebeten... dat was duidelijk, ze heeft het niet meer gedaan enneh, 1,5 jaar en strafplekje heeft helemaal geen nut. dat snappen ze rond die leeftijd nog niet.
Heeft onze dochter ook een poosje gedaan, ze is nu 16 maand. Nu is ze meer van het slaan en mijn bril afpakken. Of krabben, met die scherpe nagels, hihi. Ik probeer ook vanalles, rustig reageren, haar hand vastgrijpen als ze het weer wil doen, nee zeggen. Maar het beste helpt het als ik even duidelijk zeg dat ik het niet lief vind en haar afleid.
Echt Ik kies toch liever voor consequent blijven uitleggen dat het pijn doet en dat ze een ander kindje geen pijn mag doen...werkt prima!