Onderhandelen salaris

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 14 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Hai allemaal!

Ik zit nu in de WW en heb onlangs gesolliciteerd naar een functie in een particulier verzorgingstehuis . De functie heb ik helaas niet gekregen maar ze waren ontzettend enthousiast over me. Ze hebben me aanbevolen bij een andere locatie, 25 km hier vandaan waar ze erg om personeel verlegen zitten.
    Aanvankelijk zou het om dezelfde functie gaan als waarop ik had gesolliciteerd, maar tijdens het gesprek bleek al vlug dat het eigenlijk om een lagere functie gaat. Oke, geen probleem, ik ben het gewend iets onder mijn niveau te werken.
    Verder was het gesprek erg positief en ik werd gelijk aangenomen. Ik helemaal blij want de doelgroep is echt iets waar mijn passie ligt.

Vandaag werd me het contract toegestuurd en ik schrok me dood van het salaris! Het uurloon is een stuk lager dan ik gewend ben, en daar komt bij dat ik maandelijks €200,- aan reiskosten kwijt ben, ik reis met het OV .
    Als ik alles zo bereken houd ik met het door hun voorgestelde salaris niet eens genoeg over om mijn huur te betalen.

Ik wil de baan natuurlijk niet laten schieten maar ik moet ook mijn rekeningen betalen. Is het mogelijk voor mij om te onderhandelen over dit salaris? Wat zouden jullie doen?
    Komt nog bij dat ik al vele jaren ervaring heb in dit werkveld en ook nog mijn maatschappelijke achtergrond mee neem, iets wat echt een pré is bij deze werkgever.

2. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    je reiskosten krijg je neem ik aan gewoon vergoed (achteraf)?
    dus dat is eenmalig dan ff k*t...

hebben jullie nog niet eerder iets besproken dan over het salaris?
    dan zou je dit contract kunnen zien als een aanbieding, en over een aanbieding kan onderhandeld worden...

vraag jezelf wel af hoe realistisch het voor die functie is om meer salaris te vragen bijv. maar overleggen kan altijd toch :)

3. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Bij sommige werkgevers is het mogelijk over het salaris te onderhandelen, anderen hanteren vaste loonschalen. Die reiskosten kun je wel goed over onderhandelen! Vooral omdat je met het ov reist. Je kunt aangeven dat je de baan graag wilt, maar dat je ivm de reiskosten niet rond kunt komen. Zeker omdat het salaris lager is dan de oorspronkelijke functie is waar je op solliciteerde. Geef aan dat de je de baan erg leuk lijkt en dat het de problemen grotendeels opgelost zullen zijn indien ze een ov-abonnement aan kunnen bieden ipv losse reiskosten. Secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een ov-abonnement zijn veel makkelijker over te onderhandelen ;)

Succes!

4. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    /je kunt het proberen. Ik denk echter wel dat je de baan zult moeten accepteren omdat je in de WW zit.

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Altijd onderhandelen... althans zo brutaal ben ik altijd geweest. Ik heb zelfs zonder MBO diploma's altijd een leuk uurloon gehad. Je moet gewoon een beetje brutaal en slim zijn. Ik zou er sowieso niet op achteruit willen gaan.
    Maar waarom is dit tijdens het gesprek niet besproken??

6. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    In het contract staat niets over reiskostenvergoeding. Om eerlijk te zijn had ik eerst nog verwacht dat ik een arbeidsvoorwaardengesprek zou hebben...
    En het onderhandelen vind ik juist lastig omdat dat, naar ik weet, niet gebruikelijk is in de zorg, in tegenstelling tot bijv de financiële sector...

7. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hoezo niet? Ik heb zelf jaren in de zorg/thuiszorg gewerkt en átijd onderhandeld over mijn salaris. Of nouja gewoon mijn eis op tafel gelegd...

8. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik verdien zelfs minder dan dan wat ik nu aan WW krijg.
    En het UWV is nog niet op de hoogte van mijn sollicitatie daar dus dan ben ik toch nergens toe verplicht?

9. doedel

doedel Bekend lid

7 sep 2015
    740
    36
    28
    NULL
    NULL
    @Bloem, ik zou gewoon eens bellen en vragen hoe het zit met reiskostenvergoeding, dat scheelt dan toch al wel 200.

10. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    En hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?
    Het contact is voornamelijk via de mail.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik weet niet of je erg onzeker bent? Maar dat moet je niet laten merken.
    Ik zou bellen en zeggen dat je een afspraak wil om over je arbeidsvoorwaarden te praten.
    Neem een bedrag in je hoofd waarvan jij denkt dat het een fair uurloon is en kaart ook die reiskosten aan.
    Leg dit voor en wees zeker van jezelf!!
    Hoe meer jij ij jezelf geloofd, hoe meer zíj jouw geloven.
    Zeg nog iets over je maatsch ervaring etc.
    Ik vind het lastig om zo uit te leggen maar ik hoop dat je er wat mee kan!

12. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Dan zou ik via de mail een antwoord terug sturen en bedanken voor hun aanbod. Maar dat je toch een ander salaris in gedachten had en dan kun je gelijk vragen hoe het zit met de reiskosten vergoeding. Ik zou in je mail een tegenbod doen met een salaris dat naar jouw idee passend is tov je werkervaring en dit ook benoemen. Mijn onderhandelingen zijn toen ook via de mail verlopen en ik heb er toch 300 euro bruto meer uit kunnen halen. Succes!

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Zou ik ook doen. Als ze kijken naar je CV en je hebt een beetje ervaring e.d. en de papieren voor een hogere functie dan zouden ze je ook in de schaal waarin je komt een paar treden hoger kunnen laten starten i.p.v. in tree 0. Dit kan je in een nette mail dan ook aangeven. Of inderdaad even vragen om een afspraak in te plannen, dat praat wellicht wat makkelijker en weten zij ook wie ze voor zich hebben.

Zo ben ik 1,5 jaar geleden geswitcht en ben ik ook in tree 3 van de juiste schaal geplaatst, zodat salaris vrijwel overeen kwam met wat ik daarvoor verdiende. Maar goed, dat ligt wat lastiger als je in de WW zit, dan maken ze daar misschien wat sneller 'misbruik' van. Ik had m'n andere baan nog en heb hen toen ook verteld wat ik verdiende. Een beetje werkgever snapt dan dat je oude baan opzegt voor een salaris dat veel lager ligt.

14. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik werk ook in de zorg, en ook gewoon onderhandeld! Ze zitten hier zelfs met een CAO, met functieschalen, maar was prima hoor! Zowel over salaris als secundaire arbeidsvoorwaarde heb ik onderhandeld en alles gekregen wat ik wilde! (en wat "baalde" ik, want dan had ik er waarschijnlijk nog meer uit kunnen halen :D))

Gewoon bellen, aangeven dat je blij bent met de aanbieding, maar teleurgesteld in het salaris. Of je een gesprek kunt plannen om hierover te praten + ook over de secundaire voorwaarde (die maken op zijn minst zoveel uit natuurlijk). en dat je er graag samen uit wilt komen.

15. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Dat zou ik dan weer nooit doen.
    Zou gewoon gezegd hebben dat ik dit wil verdienen, zo niet blijf ik bij mn huidige werkgever.

16. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik zou altijd onderhandelen over de voorwaarden. Gaan ze er niet in mee, dan kun je altijd nog akkoord gaan met hun aanbod. Een vorig salaris zou ik niet noemen. Het gaat er niet om wat je toen verdiende, maar wat passend is voor deze baan en de kennis en ervaring die jij meebrengt. Niet te laag inzetten, want dan houd je geen onderhandelingsruimte over. Succes!

17. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Dankjullie wel allemaal!
    Ik heb veel goede tips gekregen waar ik zeker iets mee kan!

18. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Zojuist de mail verstuurd met mijn wensen betreft salaris en secundaire voorwaarden.
    Ben benieuwd!

19. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Goed bezig! Spannend :D

20. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Maar ff serrieus als je er niet van rond kan komen kun je het wel doen maar hoe wil je het dan gaan doen. Weet dat je de grootste sprong in salaris maakt als je begint zou ik toch echt met ze in gesprek gaan en uitleggen dat dit niet voor je te doen is en wat je zelf in gedachten had. Simpel omdat dit niet leefbaar is. Ik begrijp en ben ook een type die niet mega veel hoef te verdienen maar iedere maand de eindjes aan elkaar knopen is een ander uiterste!

Deel Deze Pagina