Ik werk 3 dagen mee in het bedrijf van mijn partner. Daarnaast ben ik nog 3 dagen in loondienst. Ik ontvang een kleine financiële vergoeding voor de dagen dat ik bij mijn partner werk en we maken gebruik van de meewerkaftrek. De vergoeding die ik ontvang, wordt in de jaarrekening opgeteld bij het inkomen van mijn partner (als privé-opname). En staat dus ook niet op mijn aangifte inkomstenbelasting. Ik weet dat je in deze situatie zowel een uitkering via de loondienst als via de ZEZ van het UWV kan aanvragen. Maar hoe wordt dan de financiële vergoeding berekend voor de uren die ik in het bedrijf van mijn partner werk? Wie herkent dit en wat hebben jullie aangevraagd en hoe?
De ZEZ uitkering wordt gebaseerd op wat je hebt verdiend in het voorgaande jaar. Als jij dat bedrag niet bij jouw aangifte hebt ingevuld, staat er dat je niets verdiend hebt en krijg je dus ook niets.
Je krijgt geen zez uitkering want je krijgt geen inkomen uit het bedrijf van je man. De 'vergoeding' die je krijgt er verrekend wordt met de privé opnamen van je man is alleen aar voor jouw eigen idee jouw vergoeding. De hele winst van de onderneming wordt sowieso toegerekend aan je man. Dat hij 1.000 euro (ik noem maar wat) extra opneemt wat jij vervolgens besteed heeft daar niks mee van doen. Je hebt dus geen recht op een zez uitkering voor het werk wat je in het bedrijf van je man doet.