Hallo meiden, ik voel me een tikje onzeker... Ik voel me sinds gisteren niet zo lekker, duizelig & misselijk, soms buikpijn helemaal bovenin en een erg 'onrustig' gevoel.Ook wat hoofdpijn. Lekker vage klachten dus...Maar nou was ik wat aan het googlen en kwam tegen dat deze symptomen (of toch een deel ervan) best wel eens op zwangerschapsvergiftiging zouden kunnen wijzigen, en ben er best wel onzeker van geworden. Ben vorige week vrijdag naar de ha geweest, en toen waren mijn bloeddruk en urine gewoon goed. De symptomen kwamen zomaar ineens op, is dit bij zwangerschapsvergiftiging ook zo? Soms denk ik wel eens dat ik een gewoon griepje te pakken heb, en dat ik volledig paranoïa ben, maar het laat me toch niet echt los...
Wat ik weet van zwangerschapsvergiftiging is dat het vaak voelt alsof ze een riem aantrekken onder je ribbenkast. En je hebt een hoge bloeddruk. Maar als je het niet vertrouwt, moet je gewoon je VK bellen hoor. Die zijn ervoor en beter, 10 keer te vaak gebeld dan 1 keer te weinig! xxx
Ja, ik heb ervaring, en ja, dat ga ik je besparen, want ja, dat wordt je alleen maar ongeruster. Gewoon het spoednummer van de VK bellen meid! Die kunnen nog even urine afnemen voor de zekerheid en je bloeddruk meten... waar denk je dat je jarenlang ziektekosten voor betaald?! Bij zwangerschapspvergiftiging kunnen de symptomen ook "acuut" optreden. Meestal is dit niet zo hoor.
Het probleem is dat er bij ons geen vk is, maar een gynaecoloog,en het is niet de bedoeling dat je die voor 'alles' belt, zijn ze best streng op hier. Ik heb zelfs zijn nummer niet, had naar het ziekenhuis zelf gebeld maar daar namen ze niet op Misschien verkeerd nummer ofzo,anders snap ik het niet.... Nu is de baby ook nog eens sinds gisterenmiddag HEEL de tijd superactief. Ik voel me er niet goed bij, dus ga toch dadelijk eens in het ziekenhuis vragen of ze niet even kunnen kijken... Wil gewoon gerustgesteld worden...
Ze zijn er bij mij afgelopen woensdag achter gekomen dat ik een veel te hoge bloedruk heb, onderdruk van 97. Juist als de baby minder gaat bewegen moet je het in de gaten houden zei hij. Als het nog zo aktief is, is het nog goed "is mij verteld"... Verder geen hoofdpijn, wel gezwolen enkels/voeten en duizelig. Vertrouw je het niet ff bellen dus.
ik heb ook zwangerschapsvergiftiging gehad bij mijn eerste en ik zal je vertellen dat het geen pretje was. ik kwam er pas met 39 weken achter, daarvoor had ik nooit klachten. tenminste niet erge. ze kwamen er bij mij pas achter toen ik zei dat ik het kindje al een paar dagen niet had gevoeld, ik moest toen een ctg maken en aan de bloeddruk meter gehangen en toen is duidelijk geworden dat die veel te hoog was. tevens hebben ze toen meteen urine afgenomen en daar zaten veel te veel eiwitten in en hebben ze binnen drie dagen ingeleid. alles is goed gekomen, ik heb alleen bij deze zwangerschap wel hoge bloeddruk, daar heb ik nu medicijnen voor. dus als je het kindje nog goed voelt zit het goed. ik zou wel voor de zekerheid je bloeddruk bij de HA laten opmeten en urine inlevern.
Ook ik heb er helaas ervaring mee en net zoals bij Thunderangel heeft dit geleid tot HELLP en een spoedkeizersnede, veeeeels te vroeg. Ik hield al een paar weken vocht vast, mijn bloeddruk was niet echt zwaar gestegen (voor ik echt heeeel ziek werd, want toen werd bloeddruk ook eng hoog). Ik voelde me niet lekker, paar keer rare hoofdpijnen gehad. En het bandgevoel dat kan ik niet goed omschrijven, had het ook niet herkend als bandgevoel (oke, op de zw. kaart staat wel dat ik het herkend heb, maar volgens mij was dat meer dat ik omschreef wat ik voelde en dat bleek het bandgevoel..) En bij twijfel hierover, zal ik geen seconde twijfelen om de gyn te bellen. En wij kregen ook een nummer mee waarop we gewoon mogen bellen, is het niet de poli (overdag) dan is het de kraamafdeling ('s avonds en weekeinden) Hier ook momenteel medicijnen om mijn bloeddruk niet te laten stijgen. (maar ja, die steeg dus ineens heel hard)
Vervolgje.... Was dus toch maar effe naar het ziekenhuis geweest zaterdag,omdat ik me helemaal gek zat te maken en das nergens goed voor natuurlijk... Bloed getrokken,urinestaal en hop, aan de monitor.Bloed en urine zag er goed uit,ZEKER geen zwangerschapsvergiftiging, alleen zagen ze op de monitor dat de hartslag van de beeb té regelmatig was... (en ikke die dacht dat dat alleen maar goed was) Meteen aan een infuus met glucose, en daar reageerde de baby gelukkig prima op! Het bleek dus te komen doordat ik nog niet gegeten had...Heb ik trouwens niet express gedaan hoor, had gewoon een hele slechte nacht gehad, dus heel laat uit bed en dan daarna meteen naar het ziekenhuis.Normaal eet ik altijd 's morgens, doe je het eens een keertje niet... Nou ja, alles dus weer oké, moest wel een nachtje blijven om 100% zeker te weten dat het daaraan lag (nog een paar keer monitor en urine), en dat was ook zo, dus mocht gisterenmiddag gelukkig weer lekker naar huis! Was me weer het weekendje wel...
Nou, gelukkig maar dat het geen zwangerschapsvergiftiging was. Maar niet meer vergeten om te eten hoor