Hallo, Ik vraag mij oprecht af waarom een dokersassistente perse wil weten waarom je de arts wilt spreken. Ik begrijp dat er misschien gefiltert moet worden op klachten die de assistente mag behandelen en of iemand wel met 1 ziektebeeld per afspraak komt. Maar als ik antwoord dat er over 2 onderwerpen vragen heb voor de huisarts, wordt er ontzettend aangedrongen op de vraag waar ik dan voor kom. Als ik dan zeg dat ik dat graag met de dokter bespreek, wordt er geërgerd gereageerd. Wie kan mij dit uitleggen? Bedankt alvast!
Wat je ten eerste moet begrijpen is dat we in opdracht van de arts werken. Het uitvragen doen we omdat de artsen dat zo willen. Er zijn meerdere redenen voor: - inschatten van urgentie - inschatten hoeveel tijd er nodig is - voorkomen dat mensen komen met een vraag die niet bij de huisarts hoort - veel dingen kan de assistente zelf oplossen - zorgen dat de afspraak bij de juiste persoon gepland wordt Het is hier wel zo dat als een patiënt niet wil melden waar de afspraak over gaat dat oké is. Daar zullen we niet geïrriteerd over zijn. Ieders goed recht . Wel moet ik er dan vanuit gaan dat het om een reguliere afspraak gaat en het geen spoed betreft.
Ook. Maar dit wordt hier niet veel gedaan. Er zijn niet veel consulten die echt voorbereiding nodig hebben.
Precies zoals mijn voorgangers al zeggen. Het scheelt nogal of je komt om in je oren te laten kijken en je longen te laten luisteren (dit kan samen in 10 minuten), of dat je komt om te praten omdat je misschien overspannen bent en tegelijkertijd je gehele lichaam op verdachte moedervlekken wilt checken (dit ga je samen niet eens in 20 minuten redden). Daarnaast zijn er ook patiënten die bellen voor een afspraak over 3 weken terwijl bij uitvragen blijkt dat ze direct moeten komen. Want ja mensen schatten een verdenking op een longembolie of hartinfarct regelmatig verkeerd in.
Jammer dat veel mensen dit als bemoeizucht zien. Zeg niet dat TS hier zo over denkt. Maar veel mensen wel helaas.
Komt ook wel door de houding van de assistentes merk ik uit mijn omgeving. Sommige, of eigenlijk best veel assistentes hebben zo'n nare toon naar patienten toe. Heb dit zelf bij verschillende praktijken gemerkt als patient en collega (ben zelf ook doktersassistent geweest).
Dat snap ik wel ja. Ik heb ook 2 collega's die ik zelf niet graag als assistent zou willen. Medisch gezien heel goed, maar sociaal niet heel vriendelijk.
Bij mijn huisarts word dit nooit gevraagd. Stond er ook van te kijken dat mijn vriend bij zijn ha aan de assistent moest vertellen waarom die een afspraak wilde maken.
Hier word het ook altijd gevraagd. Soms wel handig, want bij oorpijn ofzo van zoon kan ik diezelfde dag nog komen. Soms kunnen dingen ook telefonisch geregeld worden, bijv verwijzing of wijzigen medicatie.
Ik geef tegenwoordig altijd aan dat ik mijn klachten alleen met de arts wil bespreken. Na een paar vervelende gesprekken, zie ik de assistentes alleen nog als de telefonistes van de praktijk.
Nou ja, dit dus. Ik snap ook niet waarom sommige patiënten het vervelend vinden te vertellen waar het om gaat. Maar mochten ze dat niet willen, prima hoor. Ik herken mezelf totaal niet in alle horrorverhalen die mensen hebben over doktersassistentes.
Ik ben juist zo iemand(meestal dan) die wanneer de assistente opneemt direct mijn klachten vertel en vervolgens vraag of het handig is om een afspraak te maken of om het nog even aan te kijken. Ik kan mij voorstellen dat een assistente wil weten waar het overgaat zodat ze kan inschatten hoe urgent het is en hoelang er nodig zal zijn voor de afspraak, ik heb daar ook totaal geen moeite mee.
Ik vind het logisch dat een assistente dit vraagt, om de redenen die hierboven al zijn genoemd. Ik heb daar totaal geen moeite mee, wat de klachten ook zijn. Na een ivf traject en twee bevallingen ben ik alle schaamte voorbij
Goedemorgen, dank voor alle reacties! Ik heb zowel goede als slechte ervaringen, zoals iedereen wel denk ik. De meeste problemen en vragen vind ik geen probleem om aan de assistent te overleggen, maar problemen van gevoeliger aard ga ik niet helemaal uitleggen aan iemand die het achter een balie met naam en toenaam nog even aan het herhalen is. (De assistente was nogal luid en bevestigde op luide toon graag je naam en je klachten, zodat de hele wachtkamer mee kon genieten). Uiteraard is dit natuurlijk een uitzondering Wat ik voornamelijk irritant vind is dat wanneer er naar mijn klachten wordt gevraagd, dat ik regelmatig ben afgewimpeld; Kijk het nog even aan. Ik ben niet iemand die voor elke hik naar de dokter ga en wacht vaak zelf al even af. Ik denk niet dat het dan aan de assistente is om te beslissen dat ik geen dokter hoef te zien. Maargoed, ik heb nu een nieuwe huisarts (i.v.m. verhuizing) en wil niet direct mijn kont tegen de krib gooien. De assistente is echter weer zo'n rouwdouwer die geen genoegen neemt met een kort antwoord. Vandaar mijn vraag, zodat ik er zelf misschien wat meer begrip voor kan krijgen.
Het is geen kwestie van schaamte, maar van privacy. Ik bespreek mijn intieme problemen liever alleen met de huisarts en verwacht dat de assistente dit ook begrijpt i.p.v. mij daarop te bekritiseren.
Ik ben al 20 jaar doktersassistente en wij vragen dit ook en dit doen wij enkel en alleen om een inschatting te maken hoelang het consult zal kunnen duren. Geeft iemand aan nu een week lang met keelpijn te lopen en al van alles zelf heeft geprobeerd dan wordt het gewoon een 10 minuten consult. Heb ik een patient aan de telefoon en die geeft aan al langere tijd met hoofdpijn te lopen en zich erg moe te voelen dan wordt dit een dubbel consult, Bij voorkeur aan het einde van een spreekuur omdat dit altijd consulten zijn die uit kunnen lopen en dan is het voor arts en patient niet fijn als er nog een hele wachtkamer vol zit te wachten. Jij vindt het irritant dat wij dit vragen maar aan de andere kant vind ik het irritant dat patienten daar niet gewoon fatsoenlijk antwoord op kunnen geven. Hier kunnen ze soms ook zo verbolgen cq onbeschoft reageren wanneer wij het vragen en ik ga de discussie niet meer aan en dan wordt het gewoon een dubbel consult met als reden: privé. Dan is het gewoon echt een 20 min consult en wordt er geen rekening gehouden met evt uitloop en dan komen er gewoon patienten direct daar achteraan.
Ik begrijp nooit zo goed dat mensen hulp nodig hebben maar dan niet bereid zijn om de klachten door te geven aan de d.a. Ik denk dat het vooral een wisselwerking is de communicatie tussen de patiënt en d.a. De assistent is iemand met een medisch onderbouwde opleiding en werkt niet op een afdeling van een klantenservice van een Telecom bedrijf. De patiënt staat misschien al 15 min in de wacht en raakt daardoor geagiteerd en heeft geen zin om het hele verhaal uit te leggen aan iemand die kort en bondig de hulpvraag wilt weten.