Ik had vandaag een discussie met een collega over het wel of niet langer doorwerken als je later op je werk bent door file of treinvertraging. Dus als je wel op tijd van huis bent weggegaan maar toch te laat bent. Ik doe het zelf niet omdat ik met het OV reis en daardoor een half uur later thuis zou zijn. Mijn man doet het ook niet omdat zij geen flexibele werktijden hebben, iedereen gaat daar (kantoor) weg om half 6. Wat doen jullie? (Nog even ter aanvulling: file bedoel ik dus extra lange file, want normale filelengte kan je incalculeren, maar soms kan het door ongeluk oid extra lang duren)
Ja is lastig, bij mijn vorige werkgever was het wel de bedoeling om dan ook langer te blijven, bij mijn huidige werkgever kan dat niet want 5 uur is 5 uur. Verschilt inderdaad echt per werkgever en branche.
Ik werk nu op 5 minuten fietsen van huis, maar toen ik nog bij mijn oude werkgever zat en later/te laat was omdat ik in de file had gestaan bleef ik ook wat langer. Ik vind dat niet meer dan normaal eigenlijk, je wordt betaald voor een bepaald aantal uur per dag dat je werkt, dus dan moet je die uren ook wel maken.
Ik neem altijd heel veel speling. Ik werk in het onderwijs ... als ik te laat kom, dan zitten er een heleboel kinderen op mij te wachten... Ik ben daardoor meestal al om half acht op mijn werk. Vanaf kwart over acht komen de kinderen binnen.
Hangt er vanaf. Als je elke dag file hebt, ja dan vind ik dat je je uren gewoon moet maken. Je wordt er tenslotte ook voor betaald. Ben je normaal gesproken altijd op tijd en gebeurt het een enkele keer dat je door file of vertraging te laat bent. Dan zeg ik nee, kan een keer gebeuren.
Als je zelf rijdt met de auto en in de file komt vind ik van wel, in principe valt dat altijd te berekenen.. Als er opeens een ongeluk voor je neus gebeurt is het een ander verhaal natuurlijk. Met het OV vind ik van niet, want dat heb je zelf niet in de hand. Oneerlijk eigenlijk, haha..
Ik ga met de auto maar blijf (meestal) niet langer. Het komt vaak genoeg voor dat ik 's ochtends een kwartier vroeger begin of eens een pauze doorwerk. De keren dat ik dan te laat ben (wat bijna nooit voor komt) 'compenseer' ik dan met die tijd. Heb wel eens gehad dat ik 2/3 dagen achter elkaar net 5 minuten te laat binnen kwam. Toen ben ik 's middags we langer blijven zitten.
Ik reis met de trein, mijn man met de auto Beide werken we voor een werkgever waarbij je je uren moet verantwoorden. Dat betekend dat je per dag schrijft welke uren je waaraan besteed hebt. In de file staan of op de trein wachten is geen categorie waar wij uren op kunnen schrijven In beide gevallen is het niet het probleem van de werkgever als we vertraging hebben! Ik wordt voor 8 uur p dag betaald dus moet ik ook 8 uur aan zinvolle werktaken besteed hebben.
Ik ga nu niet met de auto, maar vind het ook niet het probleem van de werjkgever als je in de file staat. Je wordt betaald voor een aantal uren om te werken, en als je ind e file staat of de trein rijdt niet, is dat je eigen risico en niet dat van je werkgever. Wel grappig trouwens, het was nog nooit in me opgekomen dat mensen er anders over konden denken. Altijd leuk om te zien dat er ook anders naar gekeken wordt en waarom dat zo is. Bijna een kijkje in andermans hoofd
Bij mn laatste werkgever (gemeente) moesten we klokken en alle extra minuten die je maakte kon je weer gebruiken.. dus als ik dan een keertje sporadisch te laat kwam dan compenseerde ik dat weer met dagen dat ik langer bleef hangen of eerder begon. Vind ik ook niet meer dan eerlijk, het is immers niet mn werkgevers probleem dat ik te laat kom. Maar ik werkte sowieso regelmatig wat extra om bijvoorbeeld ziekte van mn zoontje op te kunnen vangen e.d., ben zelfs eens een week vakantie kunnen gaan van mn plusuren Maar de werkgever daarvoor (ook een gemeente) kende geen kloksysteem, daar ben ik vanwege problemen met het OV ook wel eens later gekomen dan normaal en wel de normale tijd naar huis gegaan. Zolang ik mn werk af had werd daar geen probleem van gemaakt. Er stond niemand bij de deur te tellen zeg maar Het ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak iets voor komt en in hoeverre je het zelf had kunnen voorkomen.
Ik werk zeer regelmatig te veel uren dus als ik dan eens te laat ben compenseer ik dat gewoon. Ook als ik bijvoorbeeld eens eerder wegga maakt mijn baas daar ook geen problemen van... ik moest vorig jaar verplicht mijn overuren opmaken heb toen 4 weken vrij genomen...
tja voor mij heel simpel, ik ga op mijn gewone tijd weer naar huis, anders wordt de BSO van mijn kinderen niet blij! Maar vaak log ik dan in de avond thuis nog even in om dignen af te maken
Zoals op zo'n dag als vandaag bijvoorbeeld? Gekkenhuis op de weg. Ik rij normaal gesproken zo'n 25min, heb er nu ruim een uur over gedaan. M'n collega rijdt normaal 1.5u, nu 3u! En nee, geen van allen blijven we daardoor langer, we maken allemaal onze uren toch wel dus hoeft ook niet. Overigens..wat betreft 'file is niet probleem van de werkgever' en 'reistijd is je eigen risico'.. Ik werkte op 5minuten van m'n huis en toen is t bedrijf verhuisd, waardoor ik dus ineens de snelweg op moet en meer reistijd heb. Als zij niet verhuisd waren, had ik nooit files gehad. Dus is t dan nog steeds mijn risico/probleem of toch van werkgever?
Ik calculeer dagelijkse drukte in. Dus ga ruim op tijd weg. Als ik in een file kom waardoor ik echt veel te laat kom, heeft mijn werkgever pech. Als ik naar huis ga en ik kom dan in een file van anderhalf uur (wat overigens eens stuk vaker voor komt dan file op de heenweg) dan heb ik dikke vette pech. Mijn werkgever verwacht overigens ook niet van mij dat ik langer blijf hoor! En ik werk eigenlijk elke dag wel een kwartier tot drie kwartier langer door, dus hij zou er ook niet meoilijk over hoeven doen ook!
Och, als ik alle uren die ik werkte ook eens werkelijk uitbetaald zou krijgen (iets wat contractueel niet eens mogelijk is )! Voor een vertraging in de ochtend blijf ik 's middags dus niet perse langer, niet om die reden in elk geval (wel als er nog iets dringend af moet uiteraard, ook als er geen vertraging was). Die uren maak ik echt wel, en dat weten mijn leidinggevenden ook.
Wanneer ik te laat op mijn werk zou komen waardoor dan ook, dan zal ik mijn uren gewoon vol maken of gewoon de tijd dat ik te laat ben van mijn uren afschrijven.