Ha meiden, Ik heb sinds 1,5 week ongeveer heel erge jeuk aan mijn handen. En dan vooral 's nachts eerst was het vooral aan mijn vingers maar nu ook aan de rest van mijn handen. Het is echt heel irritant! Weet iemand waardoor het komt of wat ik er aan kan doen? Zelf heb ik het idee dat het komt door vocht... maar kan dat wel?
Ik had dat ook en nog iemand van hier, zij had het puppsyndroom en ik had zwangerschapscholestase.. Ik ben ook ingeleid met 36.6 wkn, wel nadat ik zelf met de bevalling begonnen was hoor! Voel je je verder goed?? Geen klachten verder??
Bij mijn vorige zw.schap heb ik ook last van jeuk gehad. Vooral aan handen en voeten. De meeste mensen zeiden: zwangerschapsjeuk gaat wel weer over. Maar mijn vk en gyn zijn hier heel erg alert op want ze maken steeds vaker mee dat het zwangerschapscholestase is. (was bij mij ook zo) Dus als ik jou was zo ik even contact opnemen met je vk/gyn hierover en wat bloed laten prikken. Het enige nadeel hiervan is dat de test 3 week duurt Wil je verder niet bang praten maar deze aandoening kan gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind (vroeggeboorte, sterfte tijdens de bevalling) Dus neem het wel serieus.
Ik had ook veel last van jeuk en toen werd er gevraagd of ik ook jeuk had in handen en voeten, omdat het dan iets met je lever kan zijn. Toen hebben ze mijn bloed gecontroleerd en ik had meteen binnen 4 dagen de uitslag, in mijn geval was er gelukkig niks aan de hand. Ik zou wel zo snel mogelijk even bellen om het na te laten kijken, better safe than sorry.
Oww hier schrik ik toch wel van!! Ik heb het echt alleen aan mijn handen.... Zal ik dan nu maar bellen...? Ik hoop echt dat het niks is...
Hi meid, Ik heb zelf geen idee, ik dacht misschien iets met je lever inderdaad. Maar als ik de reacties hierboven zo lees, zal ik vanavond nog maar even contact opnemen met je vk... Sterkte!
Ik heb even gebeld. Ze vond het goed dat ik belde. Ik heb volgende week donderdag mn afspraak maar nu moet ik maandag even komen voor extra controle en bloed laten prikken voor orgaanfuncties zei ze. En zodra ik last krijg van andere ongemakken als duizeligheid, misselijkheid, bandgevoel o.i.d. of als ik ongerust ben mag ik direct bellen. Ik hoop dat het niks ernstigs is! Dus we wachten af. Ik voel het kindje vrij regelmatig en heb tot nu toe niet echt last van de andere klachten gelukkig. Hadden jullie er wel iets bij van deze klachten mama Petra en desert?
Tijdens mijn 1ste zwangerschap had ik zó een jeuk aan mijn handen dat ze helemaal open lagen van het krabben. ik leek wel ineens eczeem te hebben, ofzo! In ieder geval... mij wilde de vk toen niet onderzoeken.. Ach, was maar gewoon jeuk, zei ze!!! Zo laks!!!! nu ik weer zwanger ben, heb ik dus weer zulke vreselijke jeuk aan handen, maar nu ook over andere lichaamsdelen. Heb mijn onderbeen ook al opengekrabd... mijn handen zien er ook al niet meer uit. ga het maar aankaarten bij mijn vk, gelukkig heb ik nu een andere dan de vorige keer.
Die jeuk is echt irritant. Soms heb ik er een uur geen last van, maar als ik eenmaal aan het jeuken ben word ik gek. Gisterenavond nog even zitten googelen (Moet je NOOIT doen natuurlijk!) En toen zag ik nog meer symtomen staan die ik ook heb. Dus maak me best wel zorgen. Het kan namelijk lijden tot vroeggeboorte of sterven van het kindje! Dus nog maar eens de vk gebeld. Zij had voor de zekerheid nog naar de gyn gebeld of het wel echt kon wachten tot maandag. Maar zolang ik geen andere klachten krijg kan het wel wachten tot maandag. Ik moet goed in de gaten houden of ik het kindje nog voel. Nu heeft het de hik, dus dat is wel goed! Maar ik vind het gewoon best wel eng!! Ze pakten het gelukkig heel serieus op en vinden het heel goed dat ik had gebeld en zodra ik weer ongerust was moest ik echt direct bellen! Dat geeft een heel fijn gevoel! Nu vraag ik me alleen af wat ze gaan doen als er wordt getest dat ik dat heb! Weet iemand dat? Krijg je dan medicijnen o.i.d? Assi ik zou het als ik jou was ook aankaarten bij de vk. Ook al is het 'maar' eczeem... je wordt er gek van. Die zwangerschapscholestase komt wel voornamelijk in het laatste trimester voor staat op internet.
Liedjepiedje, ik had die week er voor, hele erge last van maagzuur en rare ontlasting(wit) dus mijn schoonmoeder zei toen al, dat is iets met je lever of gal..dus ik gebeld, maar omdat ik toch naar de gyn moest, hebben we die dag gewacht. Toen bloed afgenomen..en zou dinsdag al de uitslag krijgen, waarom die andere vrouw(sorry ben ff je naam kwijt) dan 3 weken moest wachten?? Dinsdag zelf met bevalling begonnen, ingeleid en smiddags is Ryan geboren..overigens was mijn bloeddruk torenhoog en had ik zware afwijkingen in mijn bloed, van mijn lever.. Dus ja...zou t goed in de gaten houden hoor! *edit* lees net je laatste stukje pas, sorry..wat voor klachten heb jij dan?? Ik kreeg geen medicijnen, maar dat was omdat ik natuurlijk al zelf begonnen was met weeen enzo..ik ben echt ingeleid met weeenopwekkers en later een knip en een tangverlossing
Wat voor klachten horen erbij dan? Ik zal het zeker aankaarten bij mijn VK, even kijken wat haar reactie is... De vorige VK (1ste zw.schap, ben overigens daana wel snel gewisseld van VK) nam me echt niet serieus... die deed het meteen af als normale zwangerschapsjeuk, zonder verder doorvragen of onderzoek. Dat terwijl ik echt aangaf en liet zien dat ik mijn handen letterlijk open had gekrabt van de jeuk.. Stel je eens voor dat het wel ernstig was geweest...pff.
@ Liedjepietje; ik werk als verpleegkundige op de verloskunde afdeling in het ziekenhuis en zwangerschapscholestase is ook het eerste wat in mij opkwam toen ik je jeuk verhaal las. Heel goed dat je inmiddels contact hebt gezocht met de vk en dat die de gyn er ook bij in consult heeft gevraagd. Nu morgen bloedprikken begrijp ik, spannend! Gezien het feit dat jij al bijna 37 weken bent denk ik dat je best wel eens ingeleid zou kunnen gaan worden zodra ze de uitslag hebben en het cholestase blijkt te zijn. Het kan inderdaad gevaarlijk zijn, juist voor de a terme baby (tussen de 37-42 weken) dus wie weet ben je eind deze week al mama... Spannend en ben benieuwd wat de uitslag van je bloed is, sterkte! Liefs, Caitlin
Desert. Ik heb ook hele lichte kleur ontlasting. Niet echt wit maar veel lichter dan normaal!! Dus daarom had ik de vk nog een keer gebeld!! Ik denk dat het nog niet zo erg is, hopelijk blijft het hierbij. Het kan ook een teken zijn dat je geel ziet. Dat heb ik niet. Ik moet nu ook in het zkh bloed laten prikken zodat ze vrij direct de uitslag weten. Dat had de gyn aangeraden aan de vk. Assi het is wel heel belangrijk dat de vk je serieus neemt. Dat deed mijn vk gelukkig wel!
Caithlin. Bedankt voor jou toevoeging!! Spannend zeker! Ben heel benieuwd of ik het heb en wat ze dan gaan doen. Ik hoop wel dat ze wat gaan doen als ik het blijk te hebben. Want ik vind het niks om hier mee rond te lopen. Ik voel mn kindje gelukkig vrij veel vandaag! Daar ben ik wel blij mee!
Ik denk ook zoals Caithlin zei dat je ingeleid gaat worden...toen bij mij de uitslag van het bloed kwam, werd me dus ook verteld dat ik ingeleid ging worden...mja ik wilde eerst wachten tot mijn vriend er was, die moest van zijn werk komen.. Maar als ik jou zo hoor...denk ik ook zwangerschapscholestase, vooral omdat ik lees van jou ontlasting..ik heb er een week mee gelopen...was allang blij dat ik in die 8 maanden een keer goed naar het toilet kon..tot mijn schoonmoeder dus zei dat ik de gyn moest bellen.... Assie, de klachten bij mij waren echt de jeuk! En dan de lichte ontlasting..en ik had dan vreselijke maagzuur..zou t ook goed in de gaten houden en eventueel bloed laten prikken hoor
Desert. Waar had jij vooral jeuk? Over heel je lichaam of ook alleen je handen? Ik heb het echt vooral heel erg op mijn handen! En verder een beetje op mijn voeten. Ik ben zo benieuwd! Mn moeder gaat mee bloed prikken dus we zien wel.
Op mijn handen en benen! Had ook knalrode handen! Vind t wel spannend voor je hoor! Kom je morgen even updaten?? Ik blijf je wel even volgen.... Krijg je trouwens meteen de uitslag???
Ik vind het ook heel spannend. Ik laat zeker nog wat van me horen. Als het goed is krijg ik direct de uitslag. Daarom wilde de gyn ook dat ik in het ziekenhuis zou prikken in plaats van bij de huisarts. Bij de huisarts duurt het langer. Ik heb niet echt rode handen... en soms gaat het een uur goed en dan steekt opeens de jeuk weer de kop op en zit ik een kwartier te jeuken aan mn handen, tot de jeuk over gaat in pijn... haha! Dus jij had het ook niet op je buik ofzo? Dat heb ik niet namelijk!
Eigenlijk geen idee waarom ik zo lang moest wachten op de uitslag. Volgens mij omdat ons ziekenhuis dit niet testen kon dus het bloed moest naar een ander ziekenhuis gestuurd worden. Maar wel raar om te lezen dat jij zo snel de uitslag binnen had. Zal de gyn de volgende vragen waarom het hier zo lang duurt. @ Liedjepiedje, fijn dat jou vk jou serieus neemt en ook nog contact heeft gehad met de gyn. Heel veel sterkte morgen