meerdere vragen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by anastasia, May 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    onze dochter is 30 april geboren en ik ben gestart met borstvoeding geven. Door de gebrekkige hulp in het ziekenhuis bij het aanleggen en ook de 2 dagen erna door de kraamzuster, heb ik vreselijk lelijk wondjes gekregen op beide tepels.
    Zo erg dat ik huilend zat te voeden...
    In overleg met de kraamzuster heb ik een electrische kolf gehuurd bij de thuiszorgwinkel, om te kijken of dit beter gaat.
    Want een tepelhoedje werkte ook niet helaas.
    Het kolven gaat op zich goed, althans het is minder pijnlijk dan het aanhappen/aanleggen van Laura.

Toch vind ik dat ze heel vaak komt om te drinken soms wel 11 a 12 keer per dag.
    Ik weet ook niet zo goed meer wat ik moet doen..

Haar schema van gisteren was
    03.15 BV
    5.30 80cc gekolfde fles
    9.05 BV
    1000 60cc gekolfde fles'
    1100 20cc gekolfde fles
    1200 50cc gekolfde fles
    1430 90 cc gekolfde fles
    1730 BV
    2100BV & 80cc gekolfde fles
    2315 60cc gekolfde fles
    2400 30 cc gekolfde fles

en vandaag:
    0400 80cc gekolfde fles
    7uur BV &40cc gekolfde fles
    830 40cc gekolfde fles
    1130 80cc gekolfde fles
    1215 30cc nutrilon hypoalergene melk!
    1515 80 cc gekolfde fles

Ik heb het idee dat ik te weinig borstvoeding heb ik kolf over de hele dag maar zon 400cc terwijl ze veel meer drinkt!
    Ik twijfel er zo aan of ik het allemaal wel goed doe!

Ik leg haar nu bijna niet aan, en dat vind ik verdrietig, maar het doet echt enorm pijn en het is ook flink kapot.
    Ook met een tepelhoedje lukt het voeden niet..

Ik ben wel benieuwd of ze niet te vaak komt om te drinken? En hoeveel ik haar per keer mag geven, want nu gok ik ook maar wat .. en meestal rond de 80/90 lijkt het beste maar geen idee of er richtlijnen voor zijn..

Ook is ze na de voedingen vaak nog erg onrustig, veel smakken en op de handjes zuigen etc.. Hoe kan dat nou? Is mijn borstvoeding voor haar niet vet genoeg?

Kan het kwaad dat ik haar amper nog aan de borst leg? Als ik haar aanleg drinkt ze na wat aanhap problemen WEL goed. ze is alleen nooit echt verzadigd lijkt het.

Hoe vaak mag ze drinken, en vooral hoe kan ik het kolven /borstvoeding en de kunstvoeding combineren? Is er een schema voor? ?
    Ik hoop dat je mij kan helpen,

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anastasia,

Allereerst gefeliciteerd met je dochter! Inmiddels 2 weekjes.

Wat een start heb je gehad. Ik kan me goed voorstellen hoe rot je je voelt en hoe je aan alles gaat twijfelen.

Je geeft aan dat ze 12 keer komt, dat is voor borstgevoede kindjes heel normaal.

Dat het voeden pijn doet en dat er kloofjes zijn is een teken dat het aanleggen niet goed gaat. Daardoor denk ik dat je melkproductie te laag is.

Ook vraag ik me af hoe effectief Sofie drinkt.
    Dat is via de mail niet te checken maar ik zal je toch stap voor stap proberen iets over het aanleggen te zeggen.

Er zullen nu snel twee dingen moeten gebeuren.

Sofie moet groeien en liefst met alleen MM. Wat is het geboortegewicht en het gewichtsverloop van Sofie?

Jouw melkproductie moet omhoog.

Porbeer Sofie aan te leggen, oefen 5-10 minuten. Als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij zij klokt) dan mag ze blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef hem melk met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk.

Een gemiddelde van 8-12 voedingen per 24 uur of mmer is normaal. Start met 8 voedingen van ongeveer 70 ml. Of 7 van 80 ml. (hangt wel een beetje van haar gewicht af)

Drinkt ze wel, bied dan beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken) als toetje.
    Probeer om na de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij.

JOUW PRODUCTIE

Kolven en/of aanleggen.
    Waarom? Omdat het drinken niet effectief genoeg is gebleken is de melkproductie achtergebleven. Door te kolven en vaker aan te leggen creƫer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar Sofie goed op kan groeien.
    Probeer regelmatig te wegen. Hou het gewicht in de gaten. Ik weet haar gewichten niet maar een kindjemoet met 2 weken terug zijn op geboorte gewicht en daarna 90-200 gram per week aankomen.

Als ze niet effectief drinkt dan kolf je de borsten met een dubbelzijdige kolf (liefst de Symphony die op de voor jouw optimale stand is ingesteld) max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt.

Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden. Ik raad je aan een LK in jouw buurt te zoeken, neem mijn verhaal mee als je dat wilt, en kijk of zij jou kan helpen met concrete tips / aanleggen, etc. De begeleiding van een situatie die jij in je bericht schetst red ik in de praktijk zelfs niet in 1 consult.

Ondanks de slechte start vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. In een vraag van een andere moeder schreef ik ook al dat je als moeder zelf al veel dingen ziet, maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar plakken. Ik ben bang dat ik ook deze keer diegene moet zijn.

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg Sofie zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van haar gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je Sofie naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen!

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg met aanleggen. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met de armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Je voedt nu met een hoedje. Dat kan verlichting brengen maar als je niets aan de oorzaak van de kloofjes doet dan helpt het niet. In jouw situatie moet ze duidelijk een grotere hap maken.

Kan Sofie haar tong uitsteken? Komt die dan makkelijk voorbij de onderste rand waar de tanden komen?

Hoe zien jouw tepels er uit? Steken ze naar voren of trekken ze bij prikkelen naar binnen?

Ik hoop dat je met wat tips al wat uit de voeten kan. Sommige stukjes vind je letterlijk ook al in eerdere vragen terug. Ik stel ook wat vragen omdat dat voor mijn beeldvorming nodig is.

Als je het aanleggen echt nog niet durft dan kan je ook even storten op de productie en het aanleggen pas doen als de kloofjes zijn genezen. Gebruik je iets speciaals? Ik kan je Mother Mates aanraden. Veel moeders hebben daar heel goede ervaringen mee. Het werk t verkoelend, pijn verlichtend en geneest de wondjes heel snel. Moeders met compleet open tepels durfde na 2-3 dagen hun kindje weer aan te leggen.

Al vast heel veel succes,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

3. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    hoi ilse

Laura drinkt op zich wel effectief, ze is geboren met 3180gram en is amper afgevallen, de laatste dag vd kraamzorg was ze al weer 3170 gram... en morgen ga ik naar het inloopspreekuur van het cb om te kijken hoe zwaar ze is.

ik gebruik al de medela electrische kolf, omdat ik rechts niet kan voeden, zit echt een diepe kloof op de rand vd tepel, de tepel zelf is inmiddels wel genezen..

probleem is dat ik niet meer weet wat ik moet..
    als ze drinkt uit de borst, heeft ze na 20 min weer honger..
    Ook als ik haar een fles geef, al is het de forte voor hongerige babys dan is ze na 2,5 uur weer wakker voor eten..

Ik vind het zo verdrietig, ik heb het idee dat ze steeds honger heeft, ik wil haar graag borstvoeding geven,.. maar echt gemakkelijk gaat het niet zeg maar..

Ik kolf iets van 300 cc per dag, maar ze drinkt al gauw flesjes van rond de 100cc leeg.

een 123 speen helpt niet,

ik weet het niet meer..

4. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Laura is gegroeid en aangekomen nu 51,2 cm en 3490gram :) dus dat is wel heel fijn..
    We gaan nu proberen om om de 3 uur te voeden iom het CB. niet eerder, troosten en met een speentje en dan 100cc per voeding geven. ( borstvoeding ) en evt een flesje geven... ( want zoveel kolf ik niet op een dag, maar 300 soms 400 cc)
    Vrijdag belt ze me dan of het beter gaat , ben benieuwd..

Ws drinkt ze op gegeven moment aan de borst niet meer, want zelfs na 40 min drinken heeft ze echt nog honger! Dus iom cb nu max 20min aan de borst dan als ze nog honger heeft 30cc gekolfde melk geven, en indien dit te weinig is nog eens 30 en kijken hoe dit gaat..

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Anastasia,

Ik denk dat je hiermee even goed bezig bent. Wat stom trouwens dat ik in het vorige antwoord steeds Sofie schreef. Je dochter heet Laura Sofie. Ik zag met een scheef ook Sofie staan (omdat mijn eigen dochter Sophie heet valt dat op) en heb toen Laura over het hoofd gezien.

Hopelijk lukt het kolven je nog om wat meer productie te krijgen. Je kan nog het schema gebruiken.

Borsten masseren, 7 minuten kolven, (evt wisselen als je enkel kolft), pauze,
    Borsten masseren, 5 minuten kolven, (evt wisselen als je enkel kolft), pauze,
    Borsten masseren, 3 minuten kolven, (evt wisselen als je enkel kolft), klaar

Hiermee geef je tussendoor wat rust en start je 3 keer opnieuw waardoor een TSR kan komen.

Ik zou naast het CB zeker een LK consulteren om het aanleggen mee te kijken. Ik denk dat daar heel veel winst in is te behalen. Als zij kan happen zonder jou pijn te doen dan kan ze ook meer uit de borst drinken. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

Voor zover ben je in elk geval goed bezig, Ze is aangekomen, dat is super!

Ga zo door en probeer je doelen in kleine stapjes te delen. Steeds een beetje verder.

1 met haar goed laten gaan
    2 producite verhogen
    3 laura weer aan de borst krijgen
    4 etc

heel veel succes, zet hem op meid!

Ilse

6. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    lieve Ilse,
    Heel erg bedankt voor je antwoorden...
    Het schema van kolven zal ik eens toepassen, toevallig heb ik het net in 2 fasen gedaan.
    Zoals ik al eerder schreef heb ik een medela dubbelpomp electrische kolf en het voordeel is dat het TSR en het zuigen apart is, dus dat is fijn.
    Ik was idd even gestopt, en daarna toch nog iets van 20 cc erbij gekolft.
    Maar nu ga ik het eens in 3en proberen!

Als ik kolf valt het me op dat uit de kloofjes die ik heb gelig vocht komt! Kan dat geen kwaad voor de kleine? want dat wondvocht komt wel in de melk terecht!

Op zich kan ik haar aan 1 kant weer aanleggen, maar dan geneest het kloofje daar nooit want het zit precies op een plek waar ze toch met haar mondje omheen zit. Maar het doet daar op zich geen pijn meer.
    Ze drinkt alleen niet "goed"genoeg, ze valt toch op gegeven moment in slaap, en sabbelt dan meer dan dat ze effectief drinkt!

Als het volgende week nog zo'n probleem is ga ik idd eens een lactatiedeskundige raadplegen hier in de buurt.
    Heb jij enig idee of dat vergoed word? Ik ben azivo aanvullend top zorg plus verzekerd..
    En als het niet vergoed word wat dan de kosten zijn?

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anastasia,

Ach ja, inderdaad, overheen gelezen, je had inderdaad een goede kolf.

Dat is alleen maar mooi!
    Maak je geen zorgen over het vocht wat in de melk erbij komt.

Kan je misschien nog beschrijven op welke plek precies het kloofje zit.

Zit dat op de top van de tepel over de top heen als het ware,
    Zit het onderaan net op de overgang tepel/tepelhof
    Of zit het kloofje op de tepelhof.

De plaats zegt namelijk vaak iets over de oorzaak. Wellicht kan ik je toch al wat aandachtspunten geven.

Ik hoor het weer,

ilse

8. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    hoe ga ik dit eens beschrijven hihi
    ehhh als ik gekolft heb ( al je tepel dus uitgerekt is dan zit het ongeveer op de helft ;)! bij de linkerkant.. en bij de rechterkant zit het net onder de rand zeg maar.. dus niet bovenop..

Bij beide tepels zat het wel bovenop ook, maar dat is inmiddels genezen! :)

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Anastasia,

NOu ik ga een poging wagen om je wat aandachtspunten te geven. Je snapt , nu je zelf hebt geprobeerd te beschrijven waar de plekjes zaten, dat het heel lastig is om via de mail te vertellen wat de oorzaak is. Voor een LK is het zien goud waard zeg maar.

Anyway, totdat je een LK consulteert in elk geval wat dingen waar je zelf wellicht al iets mee kan.

Je zegt eigenlijk 2 dinge. Je had kloofjes op de top van de tepel. Deze waren ontstaan doordat Laura een te kleine hap nam van de tepel/borst.

Je krijgt dat de top van de tepel niet achterin de mond komt te liggen. Wanneer een kindje goed aanhapt verdwijnt de tepel, een groot deel van de tepelhof en afhankelijk van hoe groot je tepelhof is soms ook een stuk borst in de mond.

Bij jezelf kan je voelen tot waar de tepel naar binnen moet. Het topje komt te liggen net voorbij de overgang van je harde naar je zachte gehemelte. Voel met je tong, dat is ver naar achteren. Als de tepel daar ligt, ligt hij vast en doet voeden geen pijn.

Als ze ene klein hapje neemt schuurt de tepel bij elke zuigbeweging langs je gehemelte. Als je de tepel zou hebben bekeken na de voeding was hij als een afgeplat broodje. Op de rand van het broodje (meestel dwars over de top van de tepel heen) ontstaat na enige tijd een kloof.

De andere kloofjes die je beschrijft (ik weet niet waar ze zitten, misschien kan je dat nog aangeven (Ik sta tegenover jou en zie je borsten, ik kijk naar jouw rechter borst (voor mij de linker) stel even een klok voor, 12 uur is bovenaan (hoofd), 3 uur is tussen de borsten in, 6 uur is onderaan (buik) en 9 uur is aan de kant van jouw zij. (vat je het nog?) Kan jij misschien aangeven waar dan bij jou die plekje zitten. Bijvoorbeeld op 12 uur.

De oorzaak van die plekjes is meestel te vinden in de positie van het aanleggen. De tepel wordt in de mond scheef getrokken. er onstaat een knik, in die plooi kan een kloofje ontstaan.

Ik zal je een voorbeeld geven als ik ongeveer weet waar de plekjes zitten (anders moet ik meerdere verschillende voorbeelden schrijven (1 voor plekje boven, voor onder voor op zij, etc.)

Kan je dan ook aangeven in welke houding je het meest hebt aangelgd. Zittend of liggend, in de madonna houding of in de rugby houding.

Misschien kan je ook aangeven hoe groot je borsten zijn. Als je dit wat te ver vind gaan dan mag je me ook prive mailen hoor!

Verder ben ik erg benieuwd naar hoe laura haar tong houd tijdens het drinken. Kan ze haar tongetje uitsteken tot ver over haar kaakrand heen? Kan ze wanneer ze huilt met de punt van de tong tegen de bovenkant van haar mondje komen?
    er zijn nog wel meer vraagjes te stellen maar dat wordt ondoenlijk via de mail, bijvoorbeeld of ze een hoog gehemelte heeft.

NOu goed, als ik nog wat antwoordje heb hoor je meer.

Succes weer voor zover.

Ilse

10. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    lieve Ilse,

Heb het echt even helemaal gehad met borstvoeding, sorry.. ga vanmiddag eerst naar de huisarts want ik heb ws aan beide kanten een borstontsteking en nu hoge koorts..
    Ik krijg uit de rechter borst ook geen druppel meer gekolfd, wat voor trucjes ik ook probeer, ( masseren/warmte etc)

Ik ga daar eerst eens heen, maar op dit moment denk ik er over om te stoppen met borstvoeding.
    Ik doe zo mijn best, maar blijkbaar lukt het gewoon niet...

11. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Lieve Anastatia,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het helemaal gehad hebt, zeker nu je net een BO hebt.

Een bezoek aan de huisarts is prima.
    Neem veel rust en zorg dat je borsten goed leek komen. Kolf op een lage stand anders lukt het niet.
    Evt in bad zitten (als je dat hebt), dat kan ook heel verlichtend zijn.

Als je wilt stoppen dan in elk geval niet nu. Eerst moet de BO over zijn.

Ga niet bij de pakken neerzitten. Je bent echt heel goed bezig. Ik raad je echt aan een LK in de buurt te bezoeken want ik ben er echt van ovetuigd dat het een kwestie van iets anders aanleggen is. Hoe daar kom ik via de mail niet goed achter.

Nu in elk geval heel veel rust, borsten goed legen, wacht niet te lang met kolven.

Je huisarts zal je waarschijnlijk een AB kuur voorschrijven. Daarmee zal het snel beter worden.

Ik wens je veel succes! Meer kan ik op dit moment niet voor je doen. Ik kan moeilijke even in de auto stappen om te komen kijken.

Ilse

12. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Dat zou wel makkelijk zijn ilse . als je huisbezoeken zou afleggen, :) Overigens leg ik Laura al 3 dagen niet meer aan de borst, ze krijgt steeds flesjes afgekolfde melk/ flesjes kunstvoeding.

Dus het aanleggen en leegdrinken zou het probleem niet moeten zijn..
    Want ik kolf altijd echt mijn borsten zo leeg dat het net theezakjes zijn :)
    Behalve vandaag, ze lijken wel zo hard dat ik er een ruit mee kan ingooien.
    en pijnlijk uiteraard ( lijkt wel of ik blauwe plekken in mijn borst heb)
    En dat samen met de bijna 40 graden koorts... die komt met pieken.. ik word er niet vrolijk van.

Als ik ( als de borstontsteking over is ) wil stoppen met bv/kolven hoe moet ik dit dan aanpakken?

En een lactatiekundige wordt volgens mij niet vergoed door de verzekering , en het is volgens mij vrij duur zon consult, en dat heb ik gewoon niet...

13. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anastasia,

heb nu even geen tijd dus ik knip en plak wat uit andere antwoorden, scheelt weer typen.

Als je een LK te duur ivnd kan je ook al heel veel steun vinden bij iemand van bijvoorbeeld de VBN of LLL.

Ik raad je aan langs de huisarts te gaan. Daarnaast echt proberen de borsten leeg te kolven.

Als alles straks over is en je wilt afbouwen (je productie is na een BO vaak al wat lager) kan je dat als volgt doen.

Wanneer je de Bv wilt afbouwen wanneer deze goed op gang is dan moet je rekenen op ongeveer 1 week per voeding die je kan afbouwen zodat je lichaam er niet teveel last van krijgt.

Je begint dan met het laten vervallen van de minst lopende voeding, meestal is dat de voeding eind van de middag.

Die sla je over (je geeft FV). Je lijf gaat reageren met stuwing. Stuwing is nodig om je lichaam een seintje te geven dat er moet worden gestopt met produceren. Een beetje stuwing hoort maar let op dat je niet te ver gaat want dan zit je met een borstonsteking en dat wil je niet.

Als je het niet meer red kan je de spanning er af kolven net zoveel tot het dragelijk is tot het volgende kolfmoment.

Je kan ook eerder kolven maar mijn ervaring is dat dan de tijden helemaal op de kop gaan.

Gedurende de dagen zal je merken dat je steeds makkelijker de tijden kan overbruggen. Als je lichaam zonder problemen van de ene BV naar de andere kan komen zonder last te hebben van de voeding die je oversloeg dan kan je een volgend kolfmoment gaan afbouwen.

Doe dit om en om. Dus laat niet ineens alle kolfmomenten na elkaar vallen want dan wordt het moeilijk.

Wanneer je bijna alles hebt afgebouwt houden de meeste mensen de avond en ochtend voeding nog over. dan aan jou de keus welke je als eerste afbouwt.

Hoe minder momenten je kolft hoe sneller het afbouwen kan gaan. Dit is erg afhankelijk van hoe jij er zelf op reageert.

Ik hoop dat je er snel weer bovenop bent.

Succes
    Ilse

14. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    lieve Ilse bedankt voor al je antwoorden op mijn vele vragen. Je hebt er bijna een dagtaak aan! Sorry

Ik ben terug van de huisarts en heb een erytromycine kuur gekregen, hopelijk gaat het nu snel beter.
    Wie weet lukt het dan ook nog even met kolven van borstvoeding.

liefs

15. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Heel veel succes en hou je taai! Je komt er vast weer bovenop. Als je straks weer helemaal opgeknapt bent ga dan nog eens rustig nadenken over je beslissing om af te bouwen.

Nu, in een zieke toestand, zijn de beslissingen vaak meer impulsief door je toestand. Veel moeders in een dergelijke situatie hebben dan later spijt en zeggen, had ik nu maar......

Neem de tijd, herstel en kijk hoe je er dan in staat.

Succes meid,

Ilse

Share This Page