Mijn dochter, kalenderleeftijd 27 maanden, teruggerekende leeftijd 25 maanden, cognitieve leeftijd 31 maanden... Komen 1 van deze getallen overeen met een mega vervelende sprong? Er is werkelijk geen land mee te bezeilen. Niks is goed, niks wil ze, of juist wel..maar dan weer niet of toch wel maar NEEEEEEE... Dat is de beste samenvatting die ik kan geven HEEEEEEELP!! Ik word GEEEEEKKKKK!!
Ja dat vraag ik me inderdaad ook af. Overigens vraag ik me ook af in hoeverre de gecorrigeerde leeftijd op deze leeftijd nog van belang is. Verder: hou het maar gewoon bij een fase. Ze is tenslotte een peuterpuber
Wat een boel leeftijden.. Het is in mijn ogen gewoon een peuterpuber en die zijn nou eenmaal af en toe flink vervelend. Denk dat dat verder weinig met de precieze aantal maanden te maken heeft.
Mijn antwoord is: hoort bij de leeftijd. (Wat dat ook mag zijn in dit geval). Als ze ouder worden komen er verschillende (voor de ouder minder leuke) fases aan en daar moet je als ouder zo goed als je kan mee omgaan.
Mijn dochter is vanwege haar prematuriteit vorige maand getest in het Sophia kinderziekenhuis. Daar is ze geboren en heeft ze geruime tijd op de NICU gelegen. Ze komt daar dus regelmatig op controle en ze houden daar ook een speciale test als ze (teruggerekend) 2 jaar oud zijn. Het ziekenhuis (niet alleen het Sophia maar ook het andere ziekenhuis waar ze heeft gelegen) houdt wel nog steeds haar teruggerekende leeftijd aan. Ik doe het zelf ook niet meer, maar medisch gezien moet het nog wel. Uit die test bleek in ieder geval dat ze cognitief 31 maanden oud is. Ik heb het niet zelf verzonnen vandaag de 'vele' leeftijden die ik opnoemde.
Ik denk niet dat de betrouwbaarheid van deze test enorm groot is hoor (dus dat 31 maanden in werkelijkheid ook echt 31 maanden betekent: de standaarddeviatie is daarvoor te groot om dat te kunnen zeggen) Het lijkt me eerder een manier om extreme gevallen te detecteren. Bedoel dit niet lullig overigens
Ik gaf die 31 maanden alleen maar aan om een eventuele mentale sprong te laten herkennen. That's all. De betrouwbaarheid van die test laat ik over aan de mensen van het Sophia Kinderziekenhuis. Ze zullen er wel het een en ander over weten neem ik aan. Het maakt mij niet uit welk getal ze aan mijn kind hangen, ik let daar niet op. En daarom gaf ik ook die andere maanden aan, het kan namelijk alle kanten op gaan... Ik wilde alleen maar weten of er rond deze tijd een sprong is waardoor ze zo niet zichzelf is. Maar ik hou het wel op peuterpubertijd.
Ben het niet met je eens.De uitslag van die test,follow-up,is wel zeker betrouwbaar.Dat onderzoek is er niet zomaar namelijk. Onze meiden krijgen deze "testen" ook,vandaar dat ik het weet. Het corrigeren gaat door tot 5 jaar in het ziekenhuis,omdat vaak op de basisschool pas echt duidelijk wordt of ze een op een bepaald gebied een achterstand hebben. Ontopicenk dat het gewoon een fase is,en zoals al eerder gezegd...de peuterpubertijd! Succes!
Ik lul ook niet zomaar uit mijn nek Maar goed, maakt verder niet uit Is verder mbt het onderwerp niet zo heel relevant, sorry
Ik zeg ook niet dat je uit je nek lult.Maar leg eens uit waarom het dan anders is zoals ik het vind?Ben namelijk wel benieuwd.
Yukl, zou jij mij wat meer uitleg willen geven over die testen? In hoeverre heb jij er ervaring mee en hoe betrouwbaar zijn ze? Ze willen namelijk met 6 jaar nog eens zo'n test doen....maar als da volslagen onzin is ga ik die moeite niet meer nemen...
Mijn man doet onderzoek naar IQ scores/testen, maar wel in een andere richting hoor (IQ verschillen tussen autochtonen en allochtonen). Hij weet daarom echter wel het 1 en ander van de betrouwbaarheid af. Deze betrouwbaarheid wordt hoger naar mate kinderen ouder worden. Zeker vanaf een jaar of 4/5, dan is zo'n test alweer veel betrouwbaarder. Wat dat betreft zou ik die test op 6 jarige leeftijd zeker wel doen. Voor nu en deze jonge leeftijd zegt zo'n test niet niets. Stel, een kind heeft volgens zo'n test een cognitieve leeftijd van 15 ipv 25 maanden. Dat is natuurlijk een extreme afwijking. Ook al is de test dan nog steeds niet heel betrouwbaar, de kans is dan wel groot dat er een afwijking is (misschien minder extreem dan volgens de test, aan de andere kant kan het juist ook nog extremer zijn). Ik snap dus wel waarom ziekenhuizen de testen uitvoert, en vind ook zeker niet dat het nutteloos is, maar de marge van de uitslag moet gewoon ruim worden genomen.
Mijn dochter is met 29 weken geboren, ook in het Sophia. We zijn daar 2x op controle geweest. Met 6 maanden en met 2 jaar (geloof ik). Bij het laatste bezoek hebben ze inderdaad wat testjes gedaan, maar ik vond dat dit niets voorstelde. Een klein legpuzzel, verstoppen van en speelgoedje, blokjes in een doosjes doen, trapje lopen enz. Ze hebben er geen echte kwantitatieve waarde aan geplakt bij ons. Ze was een normaal kind voor haar (ongecorrigeerde) leeftijd. On topic: herkenbaar. Onze oudste is nu 45 maanden en kan ons helemaal gek maken. Alles is nee, niemand mag iets zeggen, mama mag zich er niet mee bemoeien (mama moet waar weer eens gaan werken), papa zeurt teveel en moet maar ergens anders gaan wonen, ze weet alles beter anders doet ze toch gewoon niets. Hoezo speelgoed opruimen is toch haar speelgoed en haar kamer? etc. etc. Eten gaat ook prima als ze languit op tafel ligt hoor, anders eet ze toch niet? Ohh ja en als we echt vervelend zijn krijst ze de hele buurt bij elkaar. Haar gedrag heeft haar al een koude douche opgeleverd.
hahahaha!! Ja precies! Ook al een draak dus? Zou het aan het Sophia liggen Ze stoppen wat in die infuusjes hoor
Dank voor je uitleg! Daar kan ik meer mee dan een kort antwoord Die test van 6 jaar (of was het nou toch 5?? Nou ja, ik zie de brief wel verschijnen) gaan we dus ook zeker doen. Ik dacht dat voor de "oei ik groei"-ers een getal nodig was, maar ik hou het op "mijn 2 jarige draakje". Ik wilde
Het boek Oei, ik groei gaat niet verder dan 17 maanden. Ik heb er toevallig van de week nog in zitten bladeren, omdat Jitte ook zo'n sprongetje leek te hebben. (Jitte is afgelopen zondag 2 geworden) Dat het boek maar tot 17 maanden gaat wil overigens niet zeggen dat ze dan geen sprongetjes meer hebben, er is alleen geen onderzoek naar gedaan. Maar goed, ik herken het wel, dus... Succes ermee!