Nageboorte enzo

Discussie in 'De bevalling' gestart door ch28, 29 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Omdat ik je in alle boekjes eigenlijk weinig leest over wat er nu precies gebeurt als de baby eenmaal geboren is, vroeg ik me af of er al ervaren mama's zijn die mij daar iets over kunnen vertellen. Ik vraag me namelijk af wat er precies gebeurt zodra de baby eruit is met de baby (meten, wegen enzo en wanneer dat gebeurt), ik wil namelijk erg graag borstvoeding gaan geven en ik heb gelezen dat het het beste is als je je baby meteen na de geboorte tegen je blote lijf aan legt. Maar kan dat eigenlijk wel?
    En hoe zit dat nu precies met naweeeen en de nageboorte enzo? En hechten,gebeurt dat met of zonder verdoving?

groetjes Chantal

2. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Hoi,

Zodra je kindje geboren word en alles is goed dan krijg je het op de borst (ook als je kunstvoeding geeft)
    De navelstreg word doorgeknipt en pas een (als alles goed is en de apgarscore ook goed is) tijdje later gewogen en gemeten.
    De nageboorte word binnen 5 a 10 minuten na je kindje geboren en daarvoor moet je nog 1 x mee persenen hechten gebeurt met verdoving,meestal word dan het kidnje ondertussen gewogen e.d.

3. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

nou, een keer persen... de placenta eruit duurde nog wel even bij mij, vond het vrij zwaar die eruit te krijgen zo moe was ik! ik denk dat het een half uurtje duurde. Het verschilt gewoon per persoon hoe makkelijk dat gaat.

De naweeen zijn er om je baarmoeder weer te laten krimpen, en houden een aantal dagen tot een week aan. Het voelt een beetje alsof je ongesteld bent, en ze komen erg sterk als je je kind voedt!

Verder kun je zelf aangeven hoe je het wilt. Kind meteen lekker op de borst is het beste. Ze zullen het vrij snel willen wegen en de apgar score willen doen. Het is goed met je VK te overleggen hoe je dit wilt en wanneer. Zodra ze daarmee klaar zijn kun je de baby meteen weer op je borst leggen. Je kunt ook zelf bedenken of je de baby meteen wilt aankleden of graag huidcontact hebt. De baby wel of niet wilt (laten) wassen. Als je niet echt een mening hebt hierover zal de VK vaak doen wat haar goeddunkt, dus als je hier ideeen over hebt moet je die duidelijk maken.

Het is jouw bevalling en jouw kind, dus je moet het lekker zo doen als jij wilt!

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb er twee gekregen.
    De eerste kreeg ik op bed en die werd gelijk bij mij neergelegd. Ik mocht hem een tijdje vasthouden, tot de navelstreng was gestopt. Daarna heeft mijn man die doorgeknipt en toen mocht hij de baby vasthouden. Ik moest de placenta nog eruit werken. Ik had alleen geen weeën meer, dus dat kostte nogal wat kracht en tijd. Tussendoor heeft de verloskundige de baby nog aangelegd, in de hoop daarmee wat naweeën op te wekken, maar dat lukte niet.
    Daarna werd de baby gewogen enzo en ik werd gehecht. En toen kreeg ik de baby weer terug en mocht ik hem weer aanleggen.

Bij de tweede ben ik op de baarkruk bevallen. Ik heb de baby samen met de verloskundige opgevangen. Ik mocht hem twee tellen vasthouden, maar de navelstreng moest er nu gelijk af, want die zat strak om hem heen gewikkeld en er zat een knoop in. Daarna kreeg mijn man hem weer, want ik moest op het bed klimmen om de placenta geboren te laten worden. Die kwam onmiddellijk, met 1 perswee glibberde hij al naar buiten. Ik hoefde er deze keer nauwelijks moeite voor te doen. Daarna werd ik gelijk gehecht en daarna werd de baby pas gecontroleerd en toen kreeg ik hem eindelijk weer terug en werd ie voor het eerst aangelegd. Dat was denk ik ongeveer een half uur na de geboorte. Ze wilden toen inderdaad de baby eerst nog aankleden, maar wij hebben gezegd dat we hem nog even bloot wilden laten. Het was warm zat op onze kamer en ik had hem maar zo kort bij me gehad in het begin, dat ik het nog even over wilde doen. Dat was geen probleem.

Na mijn eerste bevalling heb ik helemaal geen naweeën gehad. Na de tweede wel. Die waren erg stevig, ik moest ze de eerste dagen echt wegzuchten, net als gewone weeën, en het heeft een dag of 4/5 geduurd voordat het ophield. Vooral tijdens het voeden merkte ik ze goed op. Ik mocht er paracetamol voor gebruiken en heb dat ook wel gedaan, de eerste dagen.

5. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik ben thuis bevallen. Nadat Emme is geboren is ze op mijn borst gelegd. Daaroverheen een deken. Vervolgens moest ik nog één keer persen voor de nageboorte. Toen ben ik gehecht. Al die tijd lag Emme bij mij. Nadat ik was gehecht is ze pas gewogen en is ze nagekeken door de vk.

Pim

6. ch28

ch28 Actief lid

23 sep 2008
    494
    0
    0
    Bedankt voor de reacties :D ! Weet ik tenminste een klein beetje wat ik ongeveer kan verwachten.

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

je kunt ook bij je vk aangeven wat je wilt, die van mij gaat tenminste mee in mijn wens om hem (als het kindje en ik in orde zijn) pas na de eerste voeding helemaal na te lopen. (ik dacht dat de apgar wel snel moest, dus moet ik nog even navragen hoe dat zit)

8. Bri

Bri Niet meer actief

Bespreek vooraf met je vk en de kraamzorg dat je graag BV wilt geven.

Direct na de geboorte kreeg ik ukkie op m'n borst en de vk +kraamhulp wreven hem schoon en droog. (wat er allemaal precies gebeurde weet ik niet; ik kijk soms door de foto's heen en denk dan: o ja, zo was 't... of 'he, dat ging toch in een heel andere volgorde?')
    Toen heb ik de navelstreng doorgeknipt en de placenta eruitgeperst. Die kwam na een minuut of 10; ze heeft me een oxytocine-injectie gegeven om het samentrekken van de baarmoeder te versterken. Hechten was zo gebeurd, ik had een paar minihechtinkjes. Binnen het uur lag ukkie z'n best te doen om bij me te drinken. Geen idee wanneer ze de reflexen hebben getest; hij lag in z'n blootje op het aankleedkussen om te laten zien dat hij al kon kruipen en loopreflex had en zo. Was vast gelijk met het wegen en nog voor het drinken. Meten doen ze niet.

Naweeën heb je bij een eerste meestal niet zo heel heftig, maar bij volgende bevallingen des te meer. Ik vond ze niet erg pijnlijk en ze hebben ook niet zo lang geduurd.

Echt hoor, ik was helemaal niet enorm knockout of uitgeput, maar het blijft wel een wazig geheel als ik eraan terugdenk...

9. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ik ben in het zh bevallen...maar thuis zal het niet veel anders zijn...

Kindje wordt geboren, licht heerlijk warm en glibberig op je buik. (het lekkerste moment ooit) Dan komt er een warme doek om je beeb heen om warm te blijven..Dan komt er een navelstreng klemmetje en het moment van doorknippen. Daarna is het ff wachten op krampen ...het loslaten van je placenta...als dat begint wordt het kindje vaak gewogen etc.Toen kwam het kindje terug en was er tijd om aanteleggen en te bellen naar opa's en oma's...en dat duurde ruim een half uur bij elkaar 8)

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik kreeg Sterre meteen op mijn borst, na 5 minuten werd de navelstreng doorgeknipt en werd ze in doeken gedaan, en toen kwam ze weer terug op mijn buik, Na een half uur werd kwam de placenta. Dat vond ik wel een beetje smerig. Maar meteen weer vergeten omdat Sterre op mijn buik lag.
    Hechten deden ze bij mij met verdoving, maar toen zag ze aan de andere kant ook een scheurtje en vroeg ze of ik een verdoving wilde, maar die wou ik niet en toen heeft ze dat gewoon gehecht. Ik vond die spuiten net zo zeer doen.
    Ik ben gewoon thuis bevallen trouwens :)

11. EmyD

EmyD Niet meer actief

Bij mij is het allemaal wat anders gelopen dan de bedoeling was, omdat ik zelf vrij snel naar het ziekenhuis moest ivm de hechtingen.
    Maar als alles goed is met allebei (kindje huilt goed enzo) kun je in principe je kindje heel lang bij je houden (ook tijdens de nageboorte en de hechtingen). Ik ken iemand die haar baby 2 uur op haar buik heeft gehad voordat hij gewassen, gewogen en aangekleed werd. En toen kon mama mama lekker douchen. Dus apgarscore en reflexen enzo, dat hoeft dus niet allemaal meteen (maar je moet dat op het moment zelf wel even aangeven ben ik bang..).

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Goeie vraag
    ik ben best snel bevallen, binnen 2 uren.
    de nageboorte kwam ongeveer 5 minuten na de geboorte van mijn zoontje. Mijn zoontje werd op mijn buik geworpen (viel er zelfs half vanaf) en na 2 seconden meegenomen om te worden bekeken (en beademd, prematuur geboren). die zag ik het eerste half uur niet meer.
    Maar toch, ik had mijn zoon gezien en hij had gehuild, en ik wist meteen: dit komt goed en hij is in goede handen. Zo`n beetje de beste plek op de hele wereld op dat moment voor hem.(UMCG) Die twee seconden waren zalig, maar ik was ook heel verbaasd dat hij er al was, ik dacht ik moet vast nog heel lang. Ook al duurde het niet lang, het is erg belangrijk voor de hechting tussen moeder en kind. Door het vasthouden wordt de productie van borstvoeding gestimuleerd. ik moest binnen 6 uren beginnen met kolven, dus ik denk als je meteen je baby aanlegt dat dat supergoed is.
    de placenta werd meteen bekeken en die was afgebrokkeld, daarover hoorde ik de zusters praten. ik werd gehecht omdat ik was ingeknipt en dat duurde ongeveer 20 minuten. Het deed geen pijn, maar je voelde wel dat ze wat aan het doen was, en het idee was niet leuk. Gelukkig was mijn man er en die boog wat over mij heen zodat ik een beetje kon vergeten wat ze aan het doen was ;) het hechten gebeurde verdoofd.
    Toen ze klaar was met hechten (iedereen weet hoeveel hechtingen lees ik, maar ik heb geen idee hoeveel ik er had) werd mijn zoontje in couveuse binnengereden en mocht ik hem aaien. hij reageerde meteen, zo mooi! Mijn man is toen meegegaan naar de couveuseafdeling en mijn ouders waren er inmiddels ook. die zijn toen bij mij gebleven. ik was helemaal hyper en ging vriendinnen bellen :D
    Toen mijn man terugkwam, mocht ik douchen in dezelfde kamer als ik was bevallen en waren ze heel streng dat ik op 2 billen moest zitten ivm de hechtingen. (anders kun je vochtophoping krijge in je schaamlip). Daarna mocht ik naar mijn zoontje toe op de couveuseafdeling. ik moest een infuus inhouden ivm de placenta die er raar uitgekomen was.
    Ik had helemaal geen naweeen die dag, en twee nachten na de bevalling kreeg ik het ineens ijskoud. klappertanden en trillen, dat duurde ongeveer 20 minuten. Dat bleken dus naweeen te zijn. niet iedereen heeft dezelfde naweeen, maar mijn zus had het ongeveer hetzelfde na haar bevalling, vandaar dat ik het wist.
    veel succes, en geniet

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik kreeg Tobe direct op mijn buik gelegd en ondertussen werd ik gehecht. Na een uur vroeg ik wanneer de apgarscore zou worden berekend maar dat hadden ze al gedaan. Niet door gehad dus. Op mijn verzoek hebben ze hem toen gewogen en na het hechten heb ik borstvoeding gegeven (of naja, hem aangelegd). Pas daarna werd ie een beetje gewassen, aangekleed en hield mijn man hem vast.

De placenta kwam geloof ik vrij snel maar ook daar heb ik weinig van meegekregen. Ik hoefde er niets voor te doen in ieder geval. Ze hebben gewoon op mijn buik gedrukt en toen floepte ie er uit.

14. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Toen Gijs werd geboren is hij gelijk bij mij op mijn borst gelegd. Hij heeft zeker een uur bij mij gelegen totdat ze hebben gingen wegen en aankleden (apgarscore heeft hij niet gehad, beetje vreemd!).
    Ik moest ingeknipt worden en voordat hij dat ging doen heeft de gyn tijdens een perswee er een verdoving ingezet (alvast voor het hechten) , hier voel je helemaal niets van.
    Ik moest na de bevalling nog 1x persen voor de nageboorte. Eigenlijk is persen nog een te groot woord, want met licht meeduwen kwam hij er al uit. Ik vond dat een heel raar gevoel.
    Daarna is de gyn. een kwartier bezig geweest met hechten.
    Ik heb er niets van gemerkt, kon alleen nog maar naar Gijs kijken!

15. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Om 11.50 werd ons meisje geboren. Meteen kreeg ik een injectie met oxytocine (Daardoor gaat de baarmoeder goed samentrekken) omdat ik veel bloed verloor en zodat de placenta vlot zou komen. Deze kwam na een kwartier, amper hoeven persen. Vlak daarvoor was de nevelstreng uitgeklopt en heeft mijn vriend hem doorgeknipt. Omdat ik toen nog steeds flink bloedde kreeg ik nog een injectie. Toen trok de baarmoeder goed samen gelukkig. Al die tijd lag de baby op mijn buik. Daarna werd ze verder gewogen en nagekeken en ik mocht kiezen of ik eerste wilde aanleggen, of dat ik eerst het eventuele hechten achter de rug wilde hebben. Dat wilde ik graag want daar zag ik erg tegen op en dan kon ik daarna tenminste echt ontspannen genieten. Gelukkig had ik maar een klein scheurtje en daar hoefde geen hechting in! Dus baby voor het eerst aanleggen en dat ging in een keer goed. Echt geweldig. Voor de baby denk ik een heel fijn begin. Voor mezelf ook maar vond het wel iets minder dat ik al die tijd bloot in het bloed en vruchtwater lag, Daardoor behoorlijk koud geworden ondanks dat het augustus was. Dat wil ik de volgende keer liever anders. Wilde perse douchen, wat ook mocht nadat ik wat gegeten en gedronken had, maar de volgende keer laat ik me op bed wassen hoor! Ik werd echt heeeeel dizzy onder de douche. De kraamhulp heeft me toen snel afgedroogd en aangekleed en tussen haar en vriend in, weer naar bed gegaan. Eenmaal daar voelde ik me weer super!

O ja, de eerste apgar doen ze trouwens gewoon terwijl je baby bij je ligt en daar hoef je niet eens iets van te merken. Tenzij er iets is natuurlijk.

16. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Ik ben thuis bevallen.

De placenta floepte er binnen 10 minuten zo uit, even drukken op de buik en floep daar was ie!

Ik kreeg Thije direct op mn borst en hij begon meteen mn tepel te zoeken, zo schattig. Heb hem ook snel aangelegd toen (met hulp van de kraamhulp).
    Hechten gebeurde bij mij trouwens pas na een uur, na het eerste aanleggen en knuffelen enzo. Ze hebben hem ook nog nagekeken toen, maar weet niet meer precies de volgorde, tis allemaal een beetje wazig, haha

Hechten ging onder plaatselijke verdoving en viel mij alles mee terwijl ik wel flink gescheurd was (subtotaal).

17. wendyp

wendyp Niet meer actief

Hier werd Sasha meteen weggenomen, voor controle en zuurstof. (ging niet zo goed)
    Nadat ze eindelijk na een kwartier een apgarscore had van 9, kreeg ik haar al naakt terug en werd ze op mijn borst gelegd.

Daaroverheen een verwarmde doek, toen nog 1 en toen nog 1. Want deze moeders begon te trillen heel erg, dat was echt zoooo raar. Toen werd het nageboorte geboren, ik moest even meepersen. Ik heb geen idee, hoe lang ertussen zat.

Toen na een half uur ofzo, kwam de gyn terug en heeft me gehecht. Daar was ze zeker een half uur mee bezig (veel inwendige haarscheurtjes) Even later moest ik er zelf om vragen of iemand me wilde helpen met het aanleggen van Sasha aan de borst. Want ik had hier op het forum gelezen, dat het mooiste zou zijn, als ze binnen 1 uur werd aangelegd.

Daarna werd ze een klein beetje gewassen, het ergste bloed eraf, aangekleed en een schoon mutsje op.

Daarna moest ik plassen, dat is echt raar... Dit was denk ik 3 uur na mijn bevalling. Je staat op en ondanks het kraamverband, het bloed stort (nee het is niet eens stromen meer) in 1 keer uit je doos haha. De eerst dag is zo raar met kraambloeding. Heel erg veel ineens, ik denk ook omdat je ligt.

18. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ja hier begon Sasha ook de tepel te zoeken, echt zo lief, echt oerinstinct!
    Omdat ik nog gehecht werd en niet echt goed haar kon aanleggen zo, had ze d'r duimpje gevonden en zat ze daar op te sabbelen. Echt zooo schattig!

Deel Deze Pagina