kan ik al kolven ?? na 2weken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nikkie83, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    Ise is nu bijna 2 weken en ze komt gemiddeld om de 3-4 uur voor n voeding .
    ze drinkt dan ongeveer 15 minuten s avbonds vaak iets langer maar ze wil daarna geen tweede bost meer . gevolg is dat ik ontiegelijk lek :) kan wel 2 keer per dag mn bh en shirt verwisselen , ook al gebruik ik compressen maar daar zit zoveel in kan t er gewoon uitknijpen .
    nog voor ise de tepel aanhapt stroomt het er vaak al uit .
    het voelt ook niet prettig en ik blijf bang voor een BO die heb ik 7 jaar geleden 3 keer teveel gehad ;)

dus kan ik niet de ene borst leegkolven en de andere borst aanbieden ?
    in de kraamweek heb ik de stuwing uit mijn gevoelige borst weg gekolfd in 10minuten had ik 85cc verzameld uit 1 borst dus lukken zal het wel maar is het verstandig of houd ik zo t lekkeren die volle borsten aan ?

2. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Als je gaat kolven denkt jou lichaam dat jou kleine meer eet dus zal ook meer gaan aanmaken. Het is nu even belangrijk dat jou lichaam zich aan gaat passen aan de behoefte van Ise en ik denk dat je die periode even doorheen moet. Uiteraard kun je wel even de druk eraf kolven maar hoe meer je kolft hoe meer je ook weer aanmaakt normaal gesproken dus dan loop je natuurlijk kans op nóg meer tiet-lek ;)

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou niet gaan kolven, daarmee ga je alleen maar meer melk maken.
    Wat je kunt doen is een gesteriliseerd lekbakje in de bh schuiven aan de kant waar niet gedronken wordt. In het begin lekte ik gemakklijk 50 cc per keer. Die kleine beetje vroor ik in om later te gebruiken als ik ietsje te weinig gekolfd had.

Probeer ook eens even los te koppelen als de melk toeschiet en de sterkevstroom even op te vangen in een handdoek. Als je dan weer aanlegt kun je je kind daarna ng kort even de tweede borst geven.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Toen ik vreselijke overproductie (en stuwing) had na de geboorte van mijn dochter, heb ik één keer gekolfd. Ik werd nl echt gek, mijn borsten deden zo een pijn.
    Ik heb toen gekolfd direct na de voeding (tijdens zou helemaal mooi zijn, maar dat kan ik niet). Ik had 180 cc, en toen ben ik maar gestopt. Geen wonder dat m'n borsten zeer deden....

Zolang je het niet iedere dag doet, niet meerdere keren per dag, en liefst direct na (of tijdens) een voeding, valt het wel mee met het stimuleren van productie.

Maar als het niet echt pijn doet, en je geen harde plekken krijgt, zou ik me houden bij de tips van dirksmama.

5. Ik zou alleen kolven als het echt niet uit te houden is.

In heb begin heb ik 1x per dag gekolfd en dat langzaam opgerekt tot om de dag en daarna om de paar dagen. Heeft me een paar weken gekost om af te bouwen.

Ons mannetje dronk maar 1 borst en wil de tweede niet meer (toen niet en nu ook niet). Hierdoor kreeg ik harde plekken en enorm pijnlijke en lekkende borsten. Ik heb de eerste weken ook continue met een hydrofieldoek in m'n bh gelopen. Anders was ik echt niet droog te houden. Die doek moest standaard verwisseld worden na een voeding.

Nu drinkt onze vent nog steeds maar 1 borst per keer. Gelukkig is nu de productie goed afgestemd op z'n vraag en kan de niet leeg gedronken borst er wel tegen zonder pijn en zonder lekken.

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mijn borsten en tepels waren soms helemaal vervormd omdat ze zo strak stonden van de melk. Toch heb ik geprobeerd niet te gaan kolven om mijn lichaam te laten weten dat er teveel melk was. Soms deed het teveel pijn, en dan moest het gewoon even. Hier gingen er ook bakken tshirts en kompressen doorheen.

7. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Hier ook wel eens tussendoor afgekolft omdat de druk niet te houden was. Ik had zulke pijnlijke borsten en kon al aan voelen komen doordat ik niet lekker werd dat dit een BO zou gaan worden als ik er niets aan deed. Even de ergste druk eraf gekolft en het voelde alweer een stuk beter.

Het gaat er gewoon om dat je dan alleen de ergste druk afkolft en evt tegelijkertijd de bulten wegmasseerd.

Waarom laat je je kleine niet eerst 10 min de ene borst nemen en daarna nog even als ''toetje'' de andere borst? en Zodra je dan dus de volgende voeding moet geven geeft je weer eerst de borst die je als laatst hebt gehad.. zo komen je borsten toch goed leeg.

8. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    bedankt allemaal :)

Ise heeft het probleem al n beetje opgelost , ze komt nu ongeveer elk uur voor n voeding dus kans om stuwing te krijgen heb ik niet ;)
    volgens mij is dit nou n regeldag ofzo ?

heb ook geprobeerd om en om te voeden of blok voeden maar dat vind ze niet zo grappig geloof ik , en krampjes zijn er ook nog s bij gekomen .... arme kindje :(
    vraag me af of die krampjes niet komen doordat ze elk uur komt en drinkt misschien te veel voeding ?soms verslikt ze zich ook erg eng , schrik me dan rot zij neemt n teug adem en hapt weer aan .

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    1x per dag leegkolven reset de boel he! Dus dat is misschien niet zo verkeerd.
    Krampjes zou kunnen van veel voormelk en zou ook kunnen dat ze daarom elk uur wil drinken. Alleen dan blijf je in dat cirkeltje zitten.
    Je zou kunnen proberen de druk er even af te kolven en dan aanleggen. Of aanleggen en bij tsr los koppelen en die melk weg laten lopen in een doek.

Deel Deze Pagina