Australie

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door GossipGirlxoxo, 8 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Zeker 23 mensen zijn omgekomen, honderden huizen zijn afgebrand, een half miljard dieren gedood en miljoenen hectares bos zijn verwoest, waaronder delen van tropische bossen die eeuwenlang gevrijwaard zijn gebleven van branden. Duizenden inwoners en toeristen in het zuidoosten van het land werden afgelopen week geëvacueerd vanwege oprukkende branden. En dat terwijl het hoogtepunt van het brandseizoen nog moet komen.

    Vandaag zijn ze gestart met het doodschieten van 10.000 drommedarissen vanuit de lucht. Omdat deze op zoek gaan naar water en hiermee gevaarlijke situaties veroorzaken.

    Samengevat, om te janken dus wat daar nu gaande is!

    Heb jij al gedoneerd?
     
  2. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.170
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het is echt een vreselijke situatie daar. Kan er met mn hoofd biet bij.

    Ik vraag me wel af of dit dingen zijn die altijd al wel voorkwamen in de historie van de aarde. We heb en natuurlijk warme en koude periodes gekend. Of dat dit duidelijk een stukje verkloten van de aardbol door de mens is.
     
  3. Nora92

    Nora92 Fanatiek lid

    17 dec 2018
    3.883
    4.892
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ja het is echt afschuwelijk!! Breekt mijn hart elke dag. Al die filmpjes van die arme dieren die levend verbrand langs de weg liggen, verbrande voetjes hebben echt wat een ramp.
    Ik heb zelf al wel gedoneerd. Aan het IFAW en aan het rode kruis. Maar ik mis echt een beetje een international inzet. Er is ook niet duidelijk één inzamelingspunt voor alle onderdelen. Het zijn vaak losse organisaties.
    Giro 555 geeft aan dat dit niet bij hun past terwijl destijds met de tsunami wel een Giro 555 opgezet werd, dit is toch ook een natuur ramp?
    Het is duidelijk gevolg van de klimaatverandering maar het lijkt wel alsof de internationale politiek het in de doofpot wil stoppen. Er is echt extreem weinig geld opgehaald tot nu toe. Terwijl al die organisaties vooral voor de dieren zoveel medicijnen, zalven, eten en middelen nodig hebben. Heel bizar.
     
    Zwierezwaai, G89 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    ik kan er niets van aanzien. Ik houd zo van koala's :cry::cry::cry::cry::cry:
     
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ja, ik heb gedoneerd! Vreselijk wat er gebeurt...

    Mijn zusje zit er nu! Gelukkig zit ze nu in Broom en krijgt nog weinig mee van de branden, maar ze gaat binnenkort naar Byron en dan zal ze het waarschijnlijk meer mee krijgen....
     
  6. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Ik heb een poosje geleden al gedoneerd, oa aan een lokale koala opvang en Blaze Aid. Ik vind het verschrikkelijk...... Hartverscheurend! :cry:
     
  7. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ik volg een heleboel Australiërs op instagram vanwege mijn interesse in Permacultuur. De “bedenkers” daarvan komen uit Australië dus er zitten daar veel mensen die aan Permacultuur doen. Ik heb een aantal beelden van hun gezien... echt afschuwelijk. Zo eng. Berichten dat alle kinderen uit een dorp samen in een schuilkelder zitten en een deel van de volwassenen tegen het vuur aan het vechten is dat razendsnel het dorp nadert. Berichten dat er geen water of voedsel meer is omdat toegangswegen gesloten zijn.

    Dan al die dieren en al die natuur :( hartverscheurend...

    Wat ik er van begrijp is dat het combinatie is van mismanagement van de regering wbt natuurbeleid. Het niet opvolgen van adviezen van aboriginal en brandweer (zoals ruimte maken door bepaalde stroken bos te kappen, zodat het vuur minder makkelijk verspreid) En de al jaren aanhoudende hitte en droogte.
    Bosbranden komen er altijd al voor maar de hevigheid heeft wel degelijk te maken met klimaat verandering.
     
    citroenrasp, Aszz, G89 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.021
    113
    Klimaatverandering is niet van deze tijd alleen. Dus dat denk ik wel. De 17e eeuw in Nederland werd ook wel 'de kleine ijstijd' genoemd, kanalen/rivieren bevroren regelmatig. Het verschil is wel dat de toenmalige klimaatverandering niet door toedoen van de mens kwam, dus nogal een verschil (voordat ik hier voor klimaatontkenner word uitgemaakt haha ;)).
    Ik woon niet ver van hoge bergen en als je daar gaat wandelen, vind je altijd enorm veel schelpen e.d. Dus waarschijnlijk dat daar ooit in het verre verleden een zee was. Best raar eigenlijk.

    Ontopic, echt vreselijk, vooral hoe verkeerd de Australische regering hiermee omgaat. :( Wat ik ook erg vind is al die mensen die roepen dat ze het zo vreselijk vinden, maar toch niks veranderen aan hun eigen levenswijze en deze niet vergroenen. Ik heb zelf trouwens ook familie wonen in Australië maar volgens mij zitten ze niet in een risicogebied. Toch wel een heel erg eng idee.

    Doneren doe ik niet, maar dat is meer omdat ik me vooral inzet voor het land waar ik woon momenteel. Ik wil liever met mijn eigen ogen zien dat er iets goed terecht komt, dan aan goede doelen geven waarvan de CEO's net niet evenveel verdienen als Bill Gates.
     
    maartje84 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.021
    113
    Klopt, is heel tegenstrijdig. Ook destijds met de overstromingen in Suriname meen ik me te herinneren. Ik denk dat het vooral politiek gemotiveerd is, ze willen geen gedoe krijgen met Australië.
     
  10. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik heb ook gedoneerd aan ifaw.. ik vind het echt verschrikkelijk.. volgensmij wil australische regering het ook zelf oplossen en willen ze momenteel geen hulp van andermans marine.. maar persoonlijk vind ik met zoiets dat australische regering niks te willen heeft en moet er gewoon marine hulp etc komen.. die brandweermannen kunnen dit toch niet volhouden zo..
     
    Huismuisie, citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.170
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het zou toch mooi zijn als je een land kan helpen waar je verder ook een fijne relatie mee hebt.

    Al is het wel ff een stukje varen vanaf hier ;)
     
    Orchid24 vindt dit leuk.
  12. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik ga niet aan Australië doneren. Waarom niet? Het is geen 3e wereldland maar juist een heel welvarend land. Een welvarend land wat zichzelf prima kan bedruipen. Ze hebben geld genoeg om dit te tegen te en om het land na de brand weer op te bouwen.
    Australië geeft zelf al aan dat ze 2 miljard gaan besteden voor de wederopbouw van het land.
    Ik geef dan liever geld aan een land wat niks heeft.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.622
    11.170
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Praktische hulp zou wel zinvol zijn lijkt me.

    En verder is het zeker een land wat de middelen heeft dit zelf op te lossen. En ik ga ook niet doneren. Maar ik doneer nooit meer. Vaak is het een kwestie van geld in een bodemloze put storten. Ik denk zelfs dat het voor Australië nog beter besteedt wordt dan bijvoorbeeld toen in Haiti.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  14. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ik doneer ook vanwege de dieren, om eerlijk te zijn die nu hulp nodig hebben. De wederopbouw is leuk, maar hebben ze nu nog niks aan. Ik heb het vooral te doen met al die dieren:cry:
     
    G89, Zwierezwaai, Huismuisie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.620
    3.991
    113
    Nee Ik doneer niet.
     
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Mijn zoon en zijn vriendje wilden ook graag wat doen. Vandaag zijn ze langs de deuren gegaan om statiegeld flessen in te zamelen voor Australie. Tijdens het inzamelen hiervan hebben ze bij elke deur een bestelling voor cupcakes opgenomen (of tenminste aangegeven dat dit mogelijk was) die ze dit weekend gaan bakken en voor €0,50 per stuk bezorgen bij iedereen. Morgen gaan ze nog wat straten af maar ze zaten na vanmiddag al op 80 flessen en 95 cupcake bestellingen. Ben trots op deze dwarse pre pubers, gelukkig zit er achter dat stoere dwarse uiterlijk nog een heel goed hartje verscholen.
     
  17. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
  18. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
  19. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.759
    830
    113
    Noord Holland
  20. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Ik heb ook niet gedoneerd, maar de donaties zijn niet alleen voor de wederopbouw. De brandweer bestaat daar eigenlijk, iig voor het grootste deel, uit vrijwilligers. Een deel van hun is werkloos dus krijgt een uitkering. Nu is hun uitkering stop gezet omdat ze brand aan het blussen zijn ipv solliciteren. Een flink aantal mensen is dus hun inkomen kwijt omdat ze zich inzetten voor de bescherming van mens en dier. Dan kan de overheid wel 2 miljard toezeggen, maar wat heeft die werkeloze vrijwillige brandweerman/ vrouw daar aan, die heeft straks eventueel zelf niet eens meer een huis en ook geen geld om te eten.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina