Mei 2007 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door simalex, 18 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    @tassie: ik weet nog de eerste dagen dat mijn maag omdraaide als ik haar hoorde huilen. Het liefste liep ik weg van haar en liet mijn man het doen. Ik was gewoon zo bang als ze ging huilen omdat ik niet wist hoe en wat.

Nu heb ik dat gelukkig niet meer maar voel me nog steeds onzeker wat wel/niet doen. Ze ligt nu in bed en ik hoor haar af en toe huilen en dat kan ik wel hebben maar soms gaat ze echt keihard huilen en dan haal ik haar wel uit. Maar soms blijft ze zelfs in mijn armen huilen ja en dan weet ik het ook niet meer. Heeft ze nou weer honger? Krampen? Of hoort dat gewoon zo dat huilen :(: Zo vermoeiend iig. Het zuigt wel heel veel energie.

2. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Hoef je absoluut geen sorry voor te zeggen. elke keer als ik hier iets lees wat bij mij ook zo gaat ben ik enorm opgelucht. Dan is het toch niet zo raar, ben ik toch niet de enige, doe ik het toch niet zo verkeerd. W,s, een van de redenen dat het forum zo goed bezocht word. Het geeft herkenning, vreugde, gezelligheid maar ook steun.

3. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Poeh hier was het gisteravond ook raak.
    Lindsey was helemaal hysterisch, kregen haar niet gekalmeerd was zo zielig! Ze was knalrood en bleef maar krijsen. Ben toen rond 22.00 nog in bad gegaan met haar, flesje gegeven (ze hoefde pas om 00.00 uur eingelijk maarja) en toen viel ze eindelijk in slaap tot 01.00.... toen lekker gedronken en sliep ze door tot 5.00 en net weer tot 09.00 en ze huilt niet meer. Denk dat ze erg moe was ofzo...dat ben ik nu :p

Moeilijk he meiden als je kleintje zo verdrietig is!

Reageren probeer ik echt wel maar lukt me de laatste tijd gewoon niet meer :(

We hadden het trouwens toen we allemaal nog zwanger waren over een meeting, heb even gekeken wanneer ongeveer de laatste babys geboren gaan worden en ik denk dat als we het nog willen doen we het het beste in September kunnen doen. Dan zijn de meeste ook weer terug van vakantie en alle kleintjes al wat groter....

Oja voor ik het (weer) vergeet....TIGGER gefeliciteerd met de verkoop van je paardje! :D

4. Niet meer actief

Erica en Bibiche; Het klopt helemaal wat jullie zeggen. Als hij zo huilt in mijn armen en ik heb alles na gelopen. Schone broek fles etc. Dan weet ik het ook niet meer. Ik denk zeker dat dat de reden is van de vele bezoeken van het forum.

Rachel;Lekker dat je een goede nacht hebt gehad. Ik vind het prima hoor in september.

LIefs Nathasja

5. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Hier weer een huilende Tessa vanaf vanmorgen, dag drie. Niets helpt, maakt me compleet radeloos. Wil zo graag dat ze tevreden is, dat ze geniet.
    Gelukkig zijn de nachten hier goed. Toch zodra ze begint te huilen lijkt dat machtelose gevoel wel steeds sneller te komen, zo van niet weeeeeer.

Hoe krijg ik mijn kleine meisje toch tevreden pffff.
    Heb haar nu toch in bed, heb mij voorgenomen haar maar weer een poosje daar te laten huilen. Hopelijk werkt het.

6. Niet meer actief

Erica; Jeetje wat vervelend. Ik moet zeggen dat Dylan ook weer reg onrustig is. Alleen op de arm slaapt hij goed. Ik heb dat ook hoor dat het gevoel eerder komt. Ik hoop dat het lukt . veel succes en sterkte en maak je niet te druk. Het komt echt goed!

Liefs Nathasja

7. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Lindsey ook hoor...had nog niet getypt dat ze niet meer huilde begon ze weer.... heb haar bij me in bed genomen toen is ze eindelijk na een uur huilen in slaap gevallen, uurtje geslapen en nu vanaf 11 uur alweer bezig...

En idd je word er onwijs onzeker en radeloos van :(

8. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik kwam deze informatie op internet tegen, misschien hebben we er wat aan:

Lichaamstaal
    Interpreteren van slaap- en hongersignalen
    Bij een pasgeboren baby lijkt het alsof hij maar op één manier duidelijk kan maken dat er iets aan de hand is, namelijk door te huilen. Een kind maakt echter op veel meer manieren duidelijk waar hij behoefte aan heeft: jengelen, 'druk' doen, je niet meer aankijken, smakken, sabbelen, draaien met het hoofdje (zoeken).

Een baby spreekt zonder woorden

Direct na het wakker worden heeft je kind voldoende energie om zijn buik vol te drinken. Een volle buik zorgt er vervolgens voor dat hij tevreden is. Als je kind na verloop van tijd gaat jengelen, zal dat hoogstwaarschijnlijk van vermoeidheid zijn en dus: naar bed.

Slaapsignalen zijn:

gapen
    bleek worden
    rode wangen of oren
    friemelen aan de oren
    in de ogen wrijven
    je niet meer aankijken
    zich van je afwenden
    jengelen
    'druk' doen
    Leg je kindje in zijn bedje bij de éérste slaapsignalen. In de box zie je het beste wanneer je kindje aan slapen toe is. Leg jonge baby's niet standaard onder een baby-gym. Zo'n ding houdt hem te lang wakker en bovendien heeft hij dan geen gelegenheid om zelf de rust op te zoeken. Leg bijvoorbeeld in de box aan één kant een paar speeltjes en laat de andere kant leeg. Zodra je baby zich naar de saaie kant draait, zou hij wel eens moe kunnen zijn.

Ook jengelen en druk doen betekenen meestal dat je kindje aan slapen toe is. Leg je hem niet op bed, maar ga je wat met hem doen dan help je hem daarmee over zijn vermoeidheidsgrens heen, hij wordt extra alert en kan het weer even volhouden. Als hij na een poosje humeurig en onregelmatig gaat jengelen en je hem in zijn bedje legt, is hij eigenlijk al té moe om op eigen kracht in slaap te kunnen vallen. Een vermoeid kind wordt meestal ook na korte tijd weer wakker. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar in de praktijk zie je vaak dat een uitgerust kind veel beter slaapt dan een moe kind. 'Rekken' werkt meestal averechts.

Een kind dat in de wakkere tijd teveel indrukken (prikkels) heeft opgedaan, heeft in de regel ook moeite om in slaap te vallen. Een overprikkeld kind wordt al huilend steeds drukker in zijn bewegingen en draait zijn hoofd weg van licht, speelgoed en mensen. Hoe vermoeider het kind echter raakt, hoe lastiger het wordt om de verschillende signalen van elkaar te onderscheiden.

Van alle signalen is huilen de meest duidelijke en meest indringende mogelijkheid dat een kind heeft om te communiceren. Als je goed kijkt naar je kindje, zul je merken dat er vaak andere (soorten) signalen aan het huilen vooraf gaan. Over het algemeen kun je dus zeggen dat huilen in de meeste gevallen een laat signaal is.

Hongersignalen zijn:

smakgeluidjes maken
    sabbelen op de handjes
    met de tong over de lipjes 'likken'
    zuigbewegingen maken met de tong
    draaien met het hoofd (zoeken)
    Deze vroege hongersignalen zijn bij een uitgerust kind te zien, bij een (over)vermoeid kind niet. Een oververmoeid kind kan op een gegeven moment alleen nog maar huilen. Dan is het moeilijk om te in te schatten wanneer je kindje honger heeft, daarom is het voorkómen van oververmoeidheid zo belangrijk.

Slaappatroon van baby's
    De informatie op deze pagina geeft je inzicht in het slaappatroon van baby's. Een baby-slaappatroon kun je op verschillende manieren bijsturen. Om een manier te kiezen die de meeste kans van slagen heeft, is het belangrijk op de hoogte te zijn van onderstaande informatie.

Slaapcyclus
    Eén slaapcyclus (van diepe tot lichte slaap) duurt bij een volwassene totaal ongeveer 90 minuten. Bij een pasgeborene ongeveer 47 minuten en bij baby's van 3-8 maanden ongeveer 50 minuten. Met andere woorden: baby's slapen vaak perioden van een veelvoud van vijftig minuten: ze slapen dus gedurende 100, 150 of 200 minuten voor ze weer wakker worden.

Van de slaap van een volwassene is ongeveer 80% diepe slaap en 20% lichte slaap. Bij op tijd geboren baby's is dit 50% om 50% en bij prematuren is dit respectievelijk 20% om 80%. Dit verklaart voor een deel hoe het komt dat kleintjes 's nachts vaker wakker worden dan hun ouders.

Hoeveel slaap heeft een baby nodig?
    Hier is geen zinnig antwoord op te geven. In de literatuur varieert het antwoord zelfs van 10-23 uur!

Hoe lang een baby wákker kan zijn is wel redelijk te voorspellen:

Leeftijd: Wakkere tijd per keer:
    0-2 weken 30-45 minuten
    2-6 weken 45-60 minuten
    7-12 weken 60-75 minuten
    3-5 maanden 1,5 uur

De wakkere tijd is inclusief de voedingstijd.*

Een kind van 4 weken oud is bínnen een uur na het wakker worden ècht al weer moe. Een klein uur om te voeden, te verschonen en even te knuffelen. Deze tijd is zo om. Als je moeite hebt om de slaapsignalen van je kind te ontdekken, weet je niet wanneer hij huilt van moeheid. Een kind wat huilt wordt opgepakt, getroost en gedragen. Dit werkt vaak voor even, want hij blijft natuurlijk moe. Kinderen kunnen zo overactief gedrag aanleren. Vaak zijn ze heel wakker, pienter en alert: steeds bezig nieuwe prikkels te verwerken. Tijdens een voeding vallen ze telkens in slaap. Zo ontstaat een vicieuze cirkel. Je kind is namelijk te moe om te drinken, wordt snel weer wakker van de honger, is na zo'n hazenslaapje ook weer te moe om een volledige (borst)voeding tot zich te nemen

9. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Dag mede-mama's!

Ik kom even binnenvallen met (naar ik hoop) een goede tip. Ik lees nl nog steeds mee maar van schrijven komt het niet; het is me ivm drukte en vermoeidheid gewoon consequent echt teveel om op de verhalen te reageren. Maar ik lees/leef wel met jullie mee, zij het van een afstandje.

Erica, Rachel en andere mama's met kinders die behoorlijk huilen:
    Als ik jullie was zou ik het boek "Regelmaat en inbakeren" van Ria Blom eens lezen. Ik heb het verslonden en het werkt hartstikke goed voor mij en Veerle. Je hoeft niet perse in te bakeren, het boek biedt sowieso een hele goede steun en informatie over hoe regelmaat een positief effect heeft op huilende baby's. Als ik uitga van de theorie van Ria Blom is bijv Tessa misschien wel oververmoeid door prikkels. Tegen haar praten is nl ook al een prikkel, zelfs oogcontact kan een baby al uit haar soezerigheid rukken waardoor ze weer klaarwakker kan zijn.

Of blader dit eens door:
    http://www.inbakeren.nl/lichaamstaal.htm
    en deze site, hier kan je het boek ook bestellen:
    http://www.debakermat.nl/

Het moet je liggen, het regelmaat verhaal want er zijn zat moeders die zweren bij het oppakken van de huilende baby maar ikzelf ben ervoor gegaan.
    Onze routine is:
    wakker worden, ontbakeren, voeden, knufffelen/samen spelen, alleen spelen in de box, bij de 1e tekenen van vermoeidheid inbakeren en wakker in de wieg leggen.
    Na 10 tot 20 minuten wat huilen en pruttelen slaapt ze als een blok in en blijft ook dik 4 uur lang slapen tot de volgende voeding, of langer als ik haar dan niet haal. Ze slaapt nu zoveel dat ik haar zelfs wel eens mis, en bijna vergeet dat ze er is! :oops:

Na een uitstapje waarbij deze routine onderbroken wordt, merk ik ook meteen het verschil want dan huilt ze veel langer. Ik vind het echt een aanrader. Naja, ik hoop dat jullie er wat aan hebben... :)

10. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Oh kijk, hehe, Rachel heeft het al gevonden!

11. Niet meer actief

MArielize ik kan hem niet inbakeren vanwege de stuitligging. Hoe lang moet ik hem laten huilen dan?

Liefs Nathasja

12. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik probeer dat ook te doen dat rust en regelmaat maar ze blijft gewoon 30 minuten huilen/krijsen en ze valt pas in slaap als we haar oppakken :( Ik vind het echt heel erg moeilijk al die adviezen van wel/niet oppakken. Hopelijk kunnen we snel onze draai vinden. Maar ik las ook dat je eigenlijk 6 weken lang of zo die rust en regelmaat moet houden dat betekend niet weggaan. Nou ik wil graag elke dag ff wandelen of boodschappen doen.

13. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Natasja: Je hoeft dus echt niet perse in te bakeren, rust en regelmaat alleen kan net zo goed helpen tegen het huilen.

Ik ken jouw routine natuurlijk niet maar volgens Ria Blom hebben baby's al vanaf heel klein veel baat bij die regelmaat. Als je al een goede routine hebt, of hebt opgebouwd kun je Dylan gerust een half uur laten huilen. En nee, da's inderdaad niet makkelijk.

Ria Blom raadt mensen aan om de kookwekker op een half uur te zetten. Zodra Dylan stil is, al is het maar een minuutje, stel je de tijd opnieuw in. Het zal niet in 1 keer werken, het is iets wat je moet opbouwen. En het werkt ook alleen als je die rust en regelmaat hanteert: steeds dezelfde activiteit in dezelfde volgorde. Dan heeft Dylan op een gegeven moment door wat er gaat gebeuren en krijgt hij meer rust. Ik zie dat bij Veerle iig goed werken...

14. Niet meer actief

Marielize; moet je dan niet even gaan kijken bij hem als hij weer opnieuw begint te huilen?

Dank je wel trouwens voor je antwoord.

15. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Bibiche:

Tja, ik geef toe: het moet je liggen. 'S avonds als ik heel moe ben vind ik het ook nog wel eens moeilijk om Veerle te laten huilen, ze kan best flink tekeer gaan, soms.
    Gisteravond nog, ik had bezoek dus ze was wat van de leg. Ik ga dan op een afstandje naar haar kijken terwijl ze in de wieg ligt te huilen, zodat ze mij niet ziet of hoort. En jawel hoor, wat blijkt: mevrouw zet haar pruillipje op! Dan weet ik genoeg: er is niks aan de hand, ze is het er alleen niet mee eens. Dan laat ik haar dus juist liggen opdat ze haar rust vind en soms duurt het zelfs een uur, maar ze valt uiteindelijk zelf in slaap.

Wat betreft die uitstapjes: ik ga slechts 1 keer per dag op pad. Dan is ze misschien tot aan de eerst volgende voeding haar handvat kwijt maar de 1e voeding erna is die regelmaat weer herstelt.

16. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Als het langer dan een kwartier aanhoudt ga ik dus gluren, zoals ik in m'n antwoord aan Bibiche beschrijf.

Maar ik maak geen oogcontact, praat niet tegen haar en streel haar hooguit over de wang als ik zelf moeite heb het vol te houden. Ik loop daarna meteen weer weg, blijf niet bij haar zitten. Maar het werkt voor Veerle het best als ik zelfs die aai over de wang achterwege laat.

Bij de weg: Veerle heeft gelukkig amper last van darmkrampjes. De enkele keer dat ze er wel last van heeft haal ik haar wel uit bed hoor, die gaan we samen te lijf.

17. Niet meer actief

Oke hartstikke bedankt!

18. MarieLize

MarieLize Actief lid

16 jul 2006
    431
    0
    0
    Ik hoop dat je er wat aan hebt joh, en anders zou ik idd dat boek bestellen. Ik zit er ook vaak in te lezen als ik twijfel of ik het wel juist aanpak. Het helpt me elke keer weer om door te zetten. Veerle is een heerlijk tevreden, rustig, lief en alert meiske. En zodra ik binnen die routine de kans krijg knuffel ik haar helemaal suf, die heeft goed door hoeveel ik van haar hou!

Succes!

19. Chantal87

Chantal87 Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    hoi meiden,

vandaag zijn ze langs geweest voor de 3e keer voor een gehoor test.
    ze kreeg allemaal plaatjes op haar hoofd en ze was zo lief aan het slapen.
    helaas is ze weer niet de test goed doorgekomen.
    nu moeten we naar het AMC in Amsterdam voor meer onderzoeken.
    vind het nu wel spannend worden mischien is er wel
    niks aan de hand maar maak me nu toch wel een
    beetje zorgen.

20. biancanr1

biancanr1 Bekend lid

29 nov 2006
    824
    0
    0
    leidster kdv
    *GaaP* Na een uitputtende nacht waarin Elia 1,5 uur heeft geslapen heb ik de noodtroepen maar ingeschakeld. Mijn moeder is vanmorgen gekomen om Elia te voeden en stil te houden tijdens de krampjes.
    Gisterenavond volledig overstuur naar bed, toen de familie uit Italië is vertrokken. Eerst kon ik zelf de slaap niet vatten en toen werd ons ventje wakker :(
    Vanochtend stond ik zo te draaien op de benen, dat ik mijn moeder maar heb gebeld.
    Zo heb ik geslapen van 900 tot 1200, zalig. Je voelt je meteen een ander mens. Nu even met Elia getut, flesje, kolven, eten, koffie en dan zo nog weer liggen voor een extra dutje. Wat kun je blij met je moeder zijn. :)

Deel Deze Pagina