katje, ik vond het de moeite waard om te proberen... zou het niet goed zijn gegaan dan was ik weer terug naar de friso gegaan. en nu ga ik mario cart spelen
ik heb gisterenavond afgekolfd en er kwam uit 2 borsten 75 ml, denken jullie dat dit genoeg is? net heb ik weer probleem met isa gehad, hij had om 7 uur gedronken en na een half uur wilde hij weer. heb zon gevoel dat mijn melk te weinig is of hem niet goed voedt. nu is hij in slaap gevallen, gelukkig!
dan is het 70cc... dat is echt niet veel meid. ik had hetzelfde ging kolven en er kwam niet veel uit.. nou haalt je kleintje er wel meer uit als jij met een kolf maar kans is dat ie idd te weinig binnenkrijgt.
hmmm, en ik weet door wat het verminderd is, nl door stress. jammer zeg, maar ja ik kan er ook niks aan doen. ik heb er goed over nagedacht, ik ga vandaag beginnen met fv, 1 of 2 keer per dag ga ik fv geven en de rest ga ik bv geven. maar met welke flesvoeding kan ik dan eerst beginnen, er zijn verschillende soorten voedingen?
Nazli, cc en ml zijn hetzelfde in dit geval. En Gina, het is moeilijk te vergelijken. Met kolven kolf je bijna altijd minder dan een kindje "live" drinkt. En het ligt eraan hoevaak de kleine drinkt en hoe zwaar hij/zij is. Nazli, als Isa zo vaak komt er aan toegeven (als je bv wilt blijven geven natuurlijk), als je hem vaak aanlegt dan krik je de hoeveelheid voeding weer op. Het kost veel moeite en energie, maar het werkt wel. Fay krijgt nu nog steeds 120cc met 4 schepjes en af en toe 150 met 5 schepjes. Maar dat laatste krijgt ze niet weg. En vanochtend weer pas 8 uur, gisteren wel weer vroeg maar vanacht dus weer lekker doorgespapen. Wat hoop ik dat ze dit blijft doen, dan kan ik eindelijk bijslapen! En nu ga ik even naar Sam, die nu pas wakker
aaahhh mijn schatje, die zuigt dan al 2 weken voor niks, vind ik echt zielig en die kut verpleegkunde die weet ook maar niks
dat is zo, maar lijkt me toch te weinig voor een kindje van 7 weken hoor.. en ik zei ook dat kleintjes er meer uitkrijgen dan jij er uitgekolft krijgt. Nazli je zou kunnen proberen te kolven tussendoor, je krikt dan je productie op en je kan de melk sparen tot je genoeg hebt voor een voeding en die dan met flesje geven. of het aanvullen met fv. dat deed ik in het begin. er zijn verschillen de fv idd.. je moet in ieder geval met 1 beginnen... en welke ja dat is beetje uitzoeken.. je hebt ze van nutrilon en friso maar kruidvat en ah hebben ook goede voedingen en zijn goedkoper... die keus ligt beetje bij jezelf en hoe je kleintje erop reageert.
ok, ik wil toch ook bv erbij geven, maar als ik dan teveel fv geef, dan zal hij vol zitten en niet meer willen drinken van de bv, hoeveel cc kan ik dan geven aan hem? Sorry als ik te veel vraag!
hoeveel weegt ie? je kan bijv. als je 70 gekolft hebt dit in het flesje laten zitten, aanvullen met gekookt water tot de juiste cc (bijv. bij 5 kilo 150 of 180 ) en dan het aantal schepjes erbij van de hoeveelheid water. per 30cc is het 1 schepje. ik deed altijd als ik 70 had bijv. deed ik aanvullen tot 160 en dan 3 schepjes voeding. dan heb je 10cc meer maar dat is bv dus geen probleem. en je mannetje laten drinken wat ie opkan.. hahaha meid vragen staat helemaal vrij!geen probleem.
Nazli, volgens mij begin je net met kolven, je borsten moeten daar echt aan wennen, als je vaker kolft zul je meer afkolven, dus deze hoeveelheid zegt in mijn ogen niets. Ik denk dat Isa wel goed groeit want anders hadden ze wel aan de bel getrokken, dus wrs heb je genoeg voeding, hoeveelheid zegt ook niet alles bij bv, het gaat om de voedingswaarde. En je kunt de hoeveelheden niet vergelijken met fv. Ik heb zelf meer het gevoel dat jij zelf twijffelt aan het geven van bv, wrs heb je het gevoel dat je meer zekerheid hebt bij het geven van fv. Wat je kunt doen is een weegschaal huren, hier kan dat bij de thuiszorgwinkel. Dat is een objectievere manier van kijken of isa genoeg krijgt. Bij sommigen werkt het kolven slecht! Misschien heeft isa last van krampjes, Iris heeft dat ook en lijkt dan ook veel te willen drinken, maar als ik dat doe krijgt ze aleen maar meer krampjes, ik probeer het dan te redden met speen of pink. Als jij het zo niet vind gaan moet je gewoon stoppen met de bv, indd beter een ontspannen moeder dan een gestreste. Als jij die keus hebt gemaakt helpen ze je wel, ze proberen te voorkomen dat je stopt, wrs. Maar luisteren daarbij niet goed naar jou gevoelens en onzekerheden, helaas! sterkte ! Blijf maar rustig vragen en je uiten hier! Dat helpt!
Nazli, Ik bedoel dan dat je hem voordat je gaat voeden weegt en na het voeden weer, dan kun je zien hoeveel hij heeft gedronken, met die gegevens en zijn groeipatroon moet je kunnen zien of hij genoeg krijgt! Dus daar voor heb je dan een weegschaal thuis nodig.
Iris heeft ook al vanaf 6.00 uur krampjes, heeft al wel 50 scheetjes gelaten, en is erg onrustig, ze is dan ook helemaal hyperactief.Gebeurt de laatste weken regelmatig. Vrijdag heb ik van 's middgs 13.45 tot 01.30 uur 's nachts met haar gezeten, ze huilde steeds en wilde steeds maar aangelegt worden, maar kreeg daardoor weer meer krampjes. Gisteren heeft ze erg veel geslapen wrs door vemoeidheid van vrijdag, maar ze is dan ook veel meer ontspannen en relaxter, en vanochtend is het dus weer mis, maar ik houd nu de voedings tijden een beetje aan, eens kijken of ze er dan eerder vanaf is. ze ligt nu in iedergeval wel een beetje in de box met haar fiep te dutten, en huilt af en toe van een kramp, en dan moet ik de speen er weer in doen want die is ze dan verloren. De vakantie was indd niet heel ontspannen, maar dat weet je eigenlijk van te voren, We hebben nu nog 2 weken samen thuis vakantie, en dan word het vast relaxter We wilden ook nog een week blijven in duitsland, maar ik zag het niet zo zitten ivm de onrust van Iris. Wil liever dat geld sparen en dan wat later als ze wat ouder is en meer regelmaat heeft op vakantie gaan, in de herfstvakantie bijvoorbeeld!
goedemorgen! even kort: Nazli: ga van de week ff naar het bureau (of vraag of iemand van het bureau bij jou komt met weegschaal) laat haar de voeding erbij blijven en voor en na die tijd wegen. Dan weet je precies wat Isa drinkt. Je kunt ook een lactatiekundige vragen, die kan je helpen met de bv en eventueel ook tips geven voor fv. Ruben heeft weer prima geslapen vannacht, na gisteren vanaf 18.00 wakker geweest te zijn. Lag er om 23.30 in en hoorde hem om 07.15 pas weer! Weer een korte voeding en geslapen van 07.30 tot 09.45. Toen lekker in bad, gevoed en weer in bed gelegd. (en weer kort gedronken, maar 10 min). Hij ligt er net een half uurtje in. Kon zn badje opruimen en heb het hele huis gezogen. Ga nu gauw met max uit en dan zelf een broodje eten, heb nu echt wel zin in iets!