Yadi, een update.. ehh Mus heeft een goede echo gehad. Toke helaas een mk, ik geef sinds vandaag over en verder weet ik het ff niet meer
Meiden ik zit met een kwestie en zou graag jullie advies willen hebben: Mijn oom ( broer van mijn vader ) is in de 7de maand zwangerschap geboren en heeft naar zeggen te weinig voeding gehad tijdens zwangerschap. ook had hij een hazelip. Nu is dat volgens VK een te verre familielid om over in tezetten voor ons kindje ; Vk acht een nekplooimeting dan ook niet medisch maar laat de keuze aan ons over wat zouden jullie doen wel of geen nekplooimeting ( met mijn leeftijd heb ik een kans van 1:1000) graag jullie opinie hierover zit erg te twijfelen....
ik ben er deze keer ook nog niet uit of ik een nekplooimeting wil ...Bij Thijme en bij Tara heb ik het niet gedaan .....Nu neig ik meer naar eventueel wel onderzoeken ........maar je kunt onnodig zo bezorgd worden als je ineens een kans hebt van 1 op 100 of 200 .....Ik moet er ook nog ff goed over nadenken .. Wat wil je man /vriend ?
we twijfelen enorm omdat aan de ene kant het is en blijft een kansberekening en je geen garantie krijgt zeg maar en de VK hiero ok echt de nadruk op legde maar aan de andere kant is het wel een soort van gerustheid als er wat te zien valt het vooraf bekend is ivm voorbereiding erop e.d. bij ons staat voorop dat we het kindje ter wereld late komen ongeacht er een beperking zou zijn
BabeBabe, hij is leuk ! Lekker roze haha Dag, vind 1 op 1000 best veel moet ik zeggen. is het geen 1 op 10.000? Lastig. Ik weet dat we bij Levi zijn intake hebben verteld dat Ferry zijn neef autistisch is,maar dat zou idd ook geen verband hebben. Ik zelf ga geen nekplooimeting doen.. Maar dat is omdat mochten we een kindje met down of een andere lichte afwijking krijgen die ook van harte welkom is. Stel je laat een combi test doen. En er komt een verhoogt risico uit ( wat niet betekend dat je kindje dit ook krijgt ) zou je dan verdere onderzoeken doen met risico op een miskraam? Zo niet dan vind die een combitest nutteloos want je gaat je alleen maar zorgen maken en er verder toch niets mee doen. Heel verhaal geworden geloof ik
Tja... ik vind dat erg moeiljik, ik heb nog geen intake gehad en ben er dus ook niet zo van op de hoogte hoe dat allemaal in elkaar steekt met die testen... maar ik ben 23 en mijn vriend 29 en hebben voor de rest geen problemen in de familie behalve dat ik verkeerd aan elkaar geknoopt geboren ben... mijn slokdarm ging naar mijn longen en mijn luchtpijp naar mij maag... dus ik ben gelijik na de geboorte geopereerd e.d. en mijn moeder had maar 2 voedingsadres in haar navelstreng ipv. de benodigde 3... maar goed in die tijd slikte ze ook geen foliumzuur enzo... en het lag aan de genetische match van mijn ouders samen... Dus ik maak me daar niet heel druk om maar heb wel de ziekenhuispapieren om aan de VK te laten zien... en dan horen wij het wel... Tja, ik zou denk ik op het advies van de VK afgaan...
Wij krijgen met de 20 weken echo , een extra onderzoek omdat wij iets meer kans hebben op spina bifida ..........en die hebben wij wel 2x gedaan .............................
@ toke: wat kl*te voor je zeg! Sterkte! @ ego: Ik heb eindelijk eens een nacht doorgeslapen, zonder nare dromen, zonder duizelingen, zonder eruit te moeten om te plassen! Wat een verademing zeg, daar knapt een mens van op!! @ nekplooimeting: wij gaan wel een combi-test laten doen!
20 weken echo vind ik vaak een ander verhaal. Combi test sluit eigenlijk alleen down en lichte afwijkingen uit ( voor zover ik weet , en dan nog met een risico bepaling ) Op de 20 weken echo kan je idd de grotere afwijkingen ook terug vinden. Ik vind de 20 weken echo heel leuk, lekker kijken naar je kind, geslacht bepalen ect. maar ik hou ook in mijn achterhoofd dat er slecht nieuws uit kan komen. Dit hoor ik dan liever van te voren zodat je je er op kan voorbereiden als dat je er bij/na de geboorte achter komt.
wij gaan geen test doen. Althans dat wil ik niet. De kans is verhoogd bij ons. Neefje hubs heeft wat (zijn ze nog aan het onderzoeken) en mijn vader en broertje hebben een vorm van autisme.
Pff ik vind het lastig hoor... meer omdat we maandag ook voor een echo gaan om te bezien hoe lang ik nu precies zwanger ben en daarna de nekplooi zouden kunnen doen... het is dan wel zo als ik nu besluit het niet te doen dat we dus ma een echo hebben en dan pas met de 20wkn weer... misschien dat ik dan tot die tijd echt in zenuwen blijf zitten.. terwijl het idd ook geen garantie is op een gezond kindje hoor zo'n nekplooi... vind het erg moeilijk....
Wij doen hem wel, simpelweg omdat ik erop voorbereid wil zijn ALS het zo is... En even een kanttekening, de kans op een miskraam bij verdere onderzoeken is 0,1 % he?! Dus het is niet zo dat de kans ineens 50 % is dat het mis gaat. Wij willen het gewoon weten, helemaal omdat we Fenna al hebben Als het zo is, "zadel" ik haar ook op met een zorg voor later, vandaar dat we er goed over na willen denken. Bij Fenna hebben we het ook gedaan, toen de kans van 1 op 5000, prima dus Joehoee het is vrijdag Vanavond gaan we lekker gourmetten met vrienden, en morgenavond ga ik stappen Ben benieuwd hoelang ik het volhou haha
Het feit dat je oom te vroeg geboren is, heeft w.s. te maken met een slechte placenta flow. Dus dat heeft meer iets te maken met zijn moeder dan een familiaire aanleg stoornis. Het zelfde geldt voor de hazelip, in sommige families zie je het vaker, maar kan ook spontaan ontstaan. Maar een combinatie test geeft daar geen uitsluitsel over, het is meer voor chromosomale afwijkingen, deze geven namelijk een verdikte nekplooi. Maar de combinatie geeft daar alleen maar een risicomeeting voor. Wij gaan geen test doen, alleen de 20 weken echo, ben nu 29 jaar, dus ik vind het niet nodig. Ik wordt er alleen maar onzekerder van, dit ook vanwege mijn werk. Maar ik was een paar dagen niet geweeste en jeeeeeeetje 70 pagina's !!!! Hoe is het met alle echo's gegaan van Tante Mars, Yessica, Mus, en vandaag Eekje en Julied. En wat is er verder gebeurt??? Bij mij is de misselijkheid wel weer wat terug gekomen, maar verder errug moe! Krijg nu maandag ipv 2 okt een echo. De Vk heeft twijfel aan mijn termijn, ze vermoed dat ik verder ben. Dus misschien toch een April mama. We zien het wel. Liefs Pip
morgen! toke sterkte meid! echt zo niet leuk! dikke knuffel en hopelijk mag je je dan bij de volgende maand mama's aansluiten! kaatje balen van t overgeven joh! verder iedereen knuff.. ben vandaag beetje down.. voel me niet serieus genomen op mn werk. heb net een rooster gekregen voor in nov. heb ik ineens allemaal dubbele diensten gekregen.. zo van: volgend jaar ga jij met verlof dus nu profiteren we nog even van je.. zoveel dubbele heb ik voor ik zwanger werd niet eens gehad... ook moest een van mn leidinggevende erg lachen toen ik een collega vertelde (die vroeg hoe ik me voelde) dat ik erg moe ben, de rest heb ik maar achterwegen gelaten. ze moest lachen want volgens haar kon ik nog helemaal niks voelen en merken.. dus ben niet zo in mn hum.. zullen de hormonen wel zijn, al kan ik die nog niet voelen volgens mn leidinggevende
weet je zo'n kansberekening wilniks zeggen , jekunt helemaal blij worden omdat de kans 1 op 5000 is , maar dan kun je nog die ene zijn he ..............ik denk dat die zorgen nooit weg gaan en als beepje geboren is dan beginnen de volgende zorgen...
Tja, het blijft moeilijk.... als je nagaat dat mijn ouders geen gezonde kinderen kunnen maken... maar goed, dat ligt aan HUN genetische combinatie... hoop dat mijn vriendje en ik wel goed bij elkaar passen