Tammie, ik blijf elke dag hopen dat het gaat beginnen Hier vandaag een saai dagje. Zoontje bij oma, en manlief werkt boven. ik heb niks gedaan, op een boodschapje na. Verder de bekende harde buiken op de bank. Zo stom, waarom heb ik die altijd als ik relaxed op de bank zit Fijn dat jouw controle goed was. bij mij hebben ze nog nooit iets gezegd over "wat als je overtijd gaat". Volgens mij denken ze dat ik eerder beval, omdat mijn eerste ook eerder kwam Ik heb maandag zelf controle, en wil dan vragen of ze misschien kunnen strippen ofzo.. En ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen. En het maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit wie mij daar gaat helpen. Ik heb een praktijk met 5 vaste verloskundigen. Wel fijn als je iemand hebt die je verhaal een beetje kent. Maar bij de eerste kreeg ik het eerste stuk van de bevalling ook een invaller van de praktijk. Maakte mij niks uit. Toen was er nog wisseling van dienst en heeft een bekende verloskundige de bevalling zelf gedaan.
@teuntje83 Hier nog steeds rustig. Vanmorgen naar de yoga geweest en wat goeie bruikbare ademhalings tips mee gekregen. Erg fijn. @Tammie81 Bij mij zei ze gisteren inderdaad precies hetzelfde. Volgende week doornemen hoe verder en uitleg over strippen enzo. Het scheelt dat ik voor het ziekenhuis gekozen heb, dus daar ga ik sowieso heen. Dan weet ik inderdaad niet wie ik daar aan tref. Maar daar ga je eigenlijk alleen onbekenden treffen als je medisch wordt. Anders zie ik daar verder ook alleen mijn verloskundige. Alleen weet ik nog niet welke verloskundige, want bij onze praktijk werken er wel 6, maar heb ze allemaal wel eens gezien/gesproken met controles. Laatst bij de rondleiding in het ziekenhuis legde een kraamverpleegster uit hoe het daar allemaal in z'n week ging. Dus dat zou dan eventueel een onbekende zijn die je treft als de baby is geboren. Ik geef in ieder geval aan dat ik er geen stagaires of co-assistenten bij wil. Graag alleen 1 op 1, dat vind ik al intiem genoeg. Net bij de yoga hadden we het er nog over. Ik kies wel voor ziekenhuis, maar wil wel echt graag 1 op 1. Net zoals bij de echo's je 1 op 1 bent geweest met de echoscopiste en dat ik het heel prettig vond dat toen het licht ook altijd gedemd werd. Natuurlijk kon ze dan het beeld beter zien, maar het gaf ook rust in zo'n ongemakkelijke situatie, zeker in het begin toen je daar ook halfnaakt lag voor inwendige echo's. Straks lig je ook half in je nakie. Dan moet ik er niet aan denken dat er een heel (onbekend) fantare om heen staat, die allemaal naar me kijkt. Toen zei de yoga mevrouw van je kan dat gerust vragen he, of ze het licht voor je willen dempen. Kan zijn dat ze op een gegeven moment echt het licht nodig hebben, maar dan heb je jezelf wel wat meer kunnen acclimatiseren.
Suzannaa, oh dat kan ik me heel goed voorstellen dat je het liefst 1:1 wilt en geen co-assistenten/stagiaires! De inwendige echo's in het begin in het ziekenhuis vond ik ook al zo oncomfortabel. Niet omdat je nu veel van die echo voelt maar het feit dat je daar half in je blootje ligt. In mijn vk praktijk zijn er 3 die ik allemaal al regelmatig heb ontmoet. Als ik ingeleid zou worden of opeens medisch en dan dus iemand anders zou krijgen zou ik me zo oncomfortabel voelen dus dan waarschijnlijk weg ontspanning Wel super fijn dat je yogales goed ging vanmorgen! Wat voor ademhalingstechnieken hebben ze met je doorgenomen? Teuntje, zouden ze bij jouw praktijk al gaan strippen voor de 40 weken? En vond je de wisseling bij je eerste bevalling niet tegenvallen? Of dat je daardoor meer moeite had om te ontspannen?
Bij mijn bevalling was er naast de verloskundige ook een verpleegster aanwezig. Die assisteert de verloskundige. Tijdens het hechten waren er volgens mij 5 mensen om mij heen In elk geval een gynaecoloog, en nog 2 stagiaires. En weet je, het interesseerde mij helemaal niks Ook inwendige echo's enzo maken mij niks (meer) uit. die mensen zien niks anders joh, en je ziet ze toch nooit meer terug Enige wat ik wel "vervelend" vond, was tijdens mijn kraambed, dat de kraamzorg elke dag een thermometer in mijn kont kwam stoppen Stom eigenlijk hè, dat dat dan wel "erg" is.. De wisseling van verloskundige heb ik amper meegekregen. Ja ik had het wel door hoor. Maar ik was zo in mijn cocon Ik heb echt in een soort roes de bevalling meegemaakt vanaf het moment dat ik in het ziekenhuis was volgens mij.. Had amper door dat mijn man er was Geen idee of ze willen strippen voor de 40 weken eigenlijk. Heb ergens het idee dat ze het wel willen doen, als het mogelijk is. Omdat ze wel een soort van medelijden met mij hebben omdat ik al heel lang loop te kwakkelen. En het kindje is groot genoeg, dat zal misschien ook wel meespelen. Maar geen idee nogmaals, ik kaart het maandag aan, mocht ze nog niet uit zichzelf zijn gekomen..
@Tammie81 Ik denk dat je er niet teveel druk over moet maken dat er eventueel onbekenden bij kunnen zijn. Wat teuntje ook zegt, ze zien elke dag niet anders en vinden heus niks vreemd. Ik denk dat je de ontspanning vooral bij jezelf moet zoeken ipv letten of de omgeving je ontspant. Bij de yoga vanmorgen had ze het ook over dat je op een gegeven moment je wereld heel klein wordt, dat je in een soort cocon zal zitten en dus ook weinig van je omgeving mee zal krijgen. Wat ik heb geleerd is dat het 't belangrijkst is om alle spieren die je hebt moet proberen te ontspannen. Laat alles los hangen, want de baarmoeder, dat ook een spier is, heeft alle support nodig. De spieren in je armen en schouders of waar dan ook, die heb je op dat niet nodig. Door de baarmoeder te stimuleren is het juist belangrijk om die zuurstof te geven, aangezien spieren graag zuurstof willen hebben om goed te functioneren. Ze zei als je gaat sporten, en dat niet gewend bent, dan moet je wennen aan hoe je lijf de zuurstof naar je spieren moet krijgen en dan krijg je spierpijn als die spieren dat niet gewend zijn. En begrijpelijk, spierpijn is pijn, dus niet tof. Dus raad ze aan om vast nu thuis te oefenen met de ademhaling. En dat helpt meteen om je daaraan vast te houden om je rustig te houden op 'het' moment, zonder wild te hoeven puffen als je dan angstig wordt. Dus wat ik moet doen is rustig gaan zitten of liggen, alle spieren ontspannen en diep inademen. Diep inademen naar je buik zodat er een soort ballon zich opblaast. En weer rustig uitademen. Hierdoor stuur je de zuurstof gericht naar de baarmoeder, die de zuurstof goed kan gebruiken om zijn actie goed uit te voeren. Plus dat je door diep te ademen zelf rustiger blijft. Ik zei dat ik daar zelf niet opgekomen was, want dat ik zelf zou denken van het is al zo vol en opgeblazen in m'n buik, om daar dan ook nog eens een ballon zuurstof bij op te blazen... maar dat bleek dus juist het tegenovergestelde effect te hebben. Dus juist wel die zuurstof goed daarheen begeleiden. Ze zei ook dat als ik in paniek schiet, en dus automatisch vanalles ga aanspannen, dan zal de pijn van de weeën blijven, maar de ontsluiting zal niet verder gaan. Dan zullen ze eerder geneigd zijn met medicatie te komen, en dat wil ik liever toch ook niet. Dus ze zei ook van zeg het ook tegen je vriend, als je dan angstig of paniekerig wordt, dat hij dan tegen me kan zeggen focus je op die ballon zuurstof in je buik. Vul de ballon. Zodat ik bij de les blijf en me daarop kan blijven focussen. Dat helpt de baarmoeder, dat helpt me rustig houden en helpt dus het proces. @teuntje83 Ja pff nou inderdaad, een thermometer in m'n kont, brr. Ik doe dat echt nooit. Verschrikkelijk. Heb braaf laatst dat ding maar wel gekocht, maar vraag me af of ik hem ook echt laat gebruiken. Ik vrees voor de kraamzorg dat ze dat echt niet voor elkaar zal krijgen. Dat doe ik dan desnoods liever zelf nog wel, maar brr. Volgens mij doen ze strippen ook pas na je 40e week, maar misschien dat er bij elke praktijk daar anders mee omgegaan wordt. Ik krig er in ieder geval volgende week uitleg over en ben dan precies 40 weken.
Volgens mij is een goede ademhaling en ontspanning grotendeels de sleutel tot een succesvolle bevalling. Maar wat die vrouw al zei, en ik ook ervaren hebt, je komt toch in een soort cocon. Helemaal in je eigen wereld. Zal wel zo'n stofje zijn dat vrij komt..
Die ontspanning proberen te zoeken is inderdaad het belangrijkst. Natuurlijk is dat t makkelijkst in voor jou ideale omstandigheden - maar bereid je er ook op voor dat t anders lopen kan. Ondanks dat t medisch was, had ik een intieme ziekenhuisbevalling met het eerste uur alleen een verpleegkundige en het tweede uur een vk erbij. Ik kende ze natuurlijk niet, maar het is hun werk om je op je gemak te stellen hè?! Door de snelle bevalling hier trouwens geen coconnetje.... @strippen, ligt volgens mij aan de situatie. Zolang de boel potdicht zit, valt er sowieso niks te strippen @thermometer, bij mij zat er vooruitgang in: bij dl1 tempte de kraamzorg mij, bij zl mocht ik t zelf doen en dit keer vonden ze n oorthermometer ook prima
Hallo mama’s Sorry dat ik weer zo lang weg was. Maar ik kan wel melden dat onze dochter en zusje M.ila is geboren op 29 april. Om een lang verhaal kort te maken. Donderdags verloor ik de slijmprop en vrijdag morgen viel mij op dat ik de kleine meid amper had voelen bewegen die morgen. Gebeld voor een CTG die bleek helemaal in orde maar ik moest toch zaterdag nog een keer komen. Ik had met mijn vriend afgesproken dat ik even alleen zou gaan zodat hij bij ons zoontje kon blijven. Ik bel zaterdagmorgen om te vragen hoe laat ik kan komen kon om 10 uur terecht en ik heb nog niet goed en wel opgehangen of ik denk tja ik heb eigenlijk wel teveel buikpijn om zelf te gaan rijden. Mijn ouders opgebeld om ons zoontje heen te brengen vriendlief toch mee. Net voordat we de deur uitlopen zeg ik tegen mijn vriend het is begonnen. 10 uur in het zh gekomen 12 uur had ik een ruggenprik met maar 1 cm ontsluiting die ik overigens al had. Ruggenprik werkte niet goed en intussen staat de anesthesist op de OK en wacht ik iets van 2,5 uur voordat hij terug is. Daarna werkt hij wel en breken ze mijn vliezen en krijg ik wee opwekkers aangezien het al rond 6 uur is en ik nog steeds maar op 3cm zat. Half 7 app ik mijn moeder dat ons zoontje blijft slapen bij hun en mijn vriend is net even de afdeling af en ik hoor de hartslag van de kleine met een rotgang dalen. Vanaf toen is het heel snel gegaan, mijn vriend kon ik nog net op tijd terug bellen en om 19:20 is de kleine meid geboren met een spoedkeizersnede. Mijn oude snede was gaan scheuren bleek. Vanaf dinsdagmiddag zijn we weer thuis. Ze spuugt veel waardoor haar eigen kacheltje een beetje opraakte en vanaf vandaag zelfs kruiken haar niet goed meer warm kregen en ze dus ook geen energie meer had om te drinken. Alles eraan gedaan en gelukkig krabbelt ze nu terug op en meld ze zich weer voor de voedingen en kan ze die ook weer binnen houden. Zo heb we nog net een nieuwe ziekenhuis opname weten te voorkomen. De afgelopen dagen heb ik alles bij gelezen maar is me teveel om overal apart op te reageren. Hopelijk bevallen jullie ook allemaal snel. @Daisy120 gefeliciteerd met jullie dochter, hopelijk gaat alles goed en kunnen jullie lekker genieten.
Jeetje Kelien, wat een emotionele rollercoaster moet je in hebben gezeten. Allereerst gefeliciteerd met jullie dochter! Ik vond het al verdacht stil nadat je had geschreven dat je de slijmprop was verloren, dus ik kreeg al het vermoeden dat je wel eens bevallen kon zijn. Maar poeh, over dat het anders kan lopen dat je van te voren hoopt, poeh. Fijn dat ze weer een beetje opkrabbelt, het lijkt me allemaal niet niks. Vasthouden en volhouden. Ik hoop dat ze snel op goede krachten is om geen zorgen meer te hebben. Geeft niks dat je niet op alles reageert hoor, wij zitten hier ons toch alleen maar een beetje de tijd vol te kletsen tot we zelf aan de beurt zijn. Dank je dat je je verhaal wilde delen. Gaat het met jou ook allemaal goed?
Kelien, jeetje wat een rottige bevalling en start voor jullie meisje. Hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar bergopwaarts. In ieder geval gefeliciteerd met haar geboorte en wat een leuke naam! Meiden jullie hebben helemaal gelijk! Ik ga proberen om, ook als het niet loopt zoals ik zelf graag zou willen, te blijven ontspannen. Ben alleen zo'n enorme controlfreak en vind het onbekende dan gewoon lastig. Geef mij maar planning, lijstjes en structuur Komt uiteindelijk wel goed, zelfs als het afwijkt van wat moeder graag had gewild is er nog nooit 1 blijven zitten dus zal bij mijn kleine meid ook niet gebeuren Hoe is het verder bij jullie? Nog leuke plannen voor vandaag? Hier is mijn man vrij vandaag dus vanmiddag even de stad in om een rondje te lopen en waarschijnlijk even ergens stoppen voor een drankje.
Gefeliciteerd met je dochter Kelien! Wat balen dat de bevalling en haar start anders liepen. Maar gelukkig gaat t nu weer beter. Hoe voel jij je na de ks? Tammie, laat het loooooosss.... laat het gaaaaaaaannn!
Kelien, gefeliciteerd met jullie dochter! Vervelend zo'n bevalling zeg hoop dat het een plekje kan krijgen bij je. Geniet van je wondertje! Tammie, veel plezier vandaag met je vent samen Hier geen plannen. Ja bevallen, maar of dat gaat lukken
@Tammie81 Ohh die instelling klinkt al veel beter! Ik ben ook een enorme controlefreak, dus ik zoek ook graag houvast en planning. Des te lastiger ook dat je weet dat er een deadline staat gepland binnen 3 weken, maar dat we alleen niet weten wanneer, laat staan hoe. Maar precies wat je zegt, focus op je eigen ontspanning. Laat de spieren ontspannen en zet de omgeving uit. Denk dat dat het beste werkt inderdaad. Hier geen plannen. Vriendlief is ook vrij vandaag, maar ligt nog in z'n nest. Zal ie wel nodig hebben gehad. Ondertussen ben ik al naar de fysio geweest. Gelukkig stond die toevallig vandaag al op de planning, want ik werd me toch vanmorgen wakker met een enorme rugpijn, auw. Nu nog even verzinnen wat ik ga doen vandaag. Vriendlief kwam gister thuis, plofte op de bank en zei ik heb zin om uit eten te gaan. Het enige waar ik aan kon denken was van ohgod, maar snel je voor dat daar dan m'n vliezen breken. Heb hem gezegd dat het me eventueel zaterdag wel een leuk plan lijkt. Dan kan ik me eerst even psychisch voorbereiden, haha. Maar ja, hoe lang ben je daar nou en wat is de kans. Maar toch.
Suzannaa, hier ook rugpijn! Gister begonnen. En nu nog steeds. Eigenlijk een continu zeurende pijn. zit heel laag, vlak boven de billen. En bij jou? had bij mijn eerste rugweeën vanaf de eerste wee, maar die gingen volgens mij net als een gewone wee. Komen en gaan..?
@teuntje83 en @Suzannaa hoe is t met jullie rugpijn? Suzannaa, lekker gaan als je uit eten wilt. De kans dat er precies daar iets gebeurt, is super klein En je kan geen wekenlang thuis blijven zitten
@FallenAngel Ja precies, we gaan ook morgen maar gewoon. Ik reserveer wel pas 's middags, maar we gaan. Ja die rugpijn. Het ging op zich na de fysio weer goed. Maar nu ik op de bank zit, voel ik hem weer terug komen. Schiet niet op zo. In bed wordt het meestal erger, dus ik vrees dat ik morgen weer in de kreukels wakker wordt. Straks maar even aan vriendlief vragen of ie even wil masseren. Even een vraaagje trouwens. Wat doen jullie met slaapkleding voor de baby? Slapen in de kleding van de dag? Met een slaapzak? Of een pyama aan doen? Het lijkt me met een pyama zo onpraktisch als je het dan steeds om moet kleden. En een slaapzak heeft hetzelfde idee als een dekentje toch?
Slaapzak of dekentje kan allebei. Wij hebben een dekentje. Geen pyjama, nergens voor nodig en voor die kleintjes is t vreselijk om steeds andere kleertjes aan te moeten